Edwin van Hoevelaak en René Elenbaas gaan samenwerken

Het grote geld wordt niet meer verdiend met cd’s maar met optredens

Een van de succesvolste muziekproducenten van het land is Edwin van Hoevelaak (53). De muziek
was zijn lust en zijn leven en hij is zelf ook geen onverdienstelijke zanger en muzikant: hij maakte
een paar singles. Maar zijn kracht ligt toch echt in het helpen van andere artiesten. En niet de minsten: Nick en Simon, Jeroen van der Boom, Wolter Kroes, André Hazes jr, Thomas Berge, Gerard Joling.
Om er maar een paar te noemen. Eerst vanaf van zijn zolderetage, vandaar de fraaie naam Rooftop Studios, nu staat er een erg fraai muziekcomplex tussen de weilanden buiten Holten.

Dat Van Hoevelaak goed is in zijn werk bewijzen de diverse onderscheidingen
die hij in de laatste jaren heeft gekregen waaronder een Edison voor ‘Beste Lied’. Maar het grote geld in de muziekbranche wordt niet meer verdiend met het maken van cd’s. De artiesten verdienen hun geld door op te treden. En dan is het wel prettig als de zalen een beetje vol lopen.

Geen inkomsten meer uit songwriting

René Elenbaas loopt al meer dan dertig jaar rond in de muziek­business. “Als frontman en liedjesschrijver heb ik zelf altijd de
PR, marketing en verkoop gedaan van al mijn bands en acts. Maar in de afgelopen dertig jaar heb ik veel zien veranderen. Social media en streaming geven artiesten vandaag de dag ongekende mogelijkheden
en kansen. De digitalisering heeft er echter ook voor gezorgd dat inkomsten uit ‘songwriting’ voorgoed zijn verdwenen. Er is nu nog maar één manier om te verdienen met je liedjes: optreden en daarmee mensen een fantastische avond bezorgen. Als je die fans daarna dan gemakkelijk kunt bereiken, zijn ze graag bereid jouw muziek, merchandise en tickets te kopen.” En om dat te vergemakkelijken heeft hij Stagedriver.com laten ontwikkelen.

Stagedriver

Bij concerten van deelnemende artiesten hangen posters met een QR­code. Via de smartphone kun je die QR­code scannen waarmee je dan in contact komt met de artiest die jou als bezoeker en als fan alle informatie kan verschaffen. “Over
de nieuwe single: ‘pre­order alvast hier’. ‘Onze nieuwe videoclip staat online. Bekijk hem snel’. ‘Er komt een waanzinnige EP­ presentatie. Uitnodiging hier’. ‘Stem op ons voor de Top 2000’. ‘We zijn genomineerd voor een award. Kom ons supporten’. ‘Er komt een echt heel tof optreden aan:
Hier de info’. ‘Ik sta volgende maand in
de AFAS­Live. Info extra bus...’.” Dat gaat overigens per sms. “Berichten via sms worden in 99 procent van de gevallen direct geopend en gelezen. Geen enkel ander kanaal komt zelfs maar in de buurt. Een andere reden is dat vanwege nationale en Europese wetgeving er (bijna) geen spam is, waardoor SMS een veel betrouwbaarder medium is dan andere kanalen. En de derde reden is dat het veel eenvoudiger
is om écht gepersonaliseerde berichten aan je fans te sturen. In een algemene WhatsApp groep ontvangt iedereen exact dezelfde informatie.”

Makkelijk bereikbare fanbase

“Stagedriver is iets nieuws en doet iets unieks: het automatisch maximaal omzetten van die succesvolle live­ optredens in een makkelijk bereikbare fanbase. Iedereen die de moeite neemt
om een één­op­één­connectie met jou te maken doet dat omdat ze hebben genoten van jouw optreden. Dat vertrouwen moet je niet beschamen door klakkeloos je huidige single te sturen als diezelfde single ook gewoon op YouTube of Spotify staat. Zorg er daarom altijd voor dat je unieke content naar je fans stuurt, bijvoorbeeld de nog
niet uitgebrachte akoestische versie van die single. De fan ontvangt meteen jouw liedje of track, rechtstreeks op zijn of haar telefoon te beluisteren en te downloaden. Vervolgens kun je nog een persoonlijk bedankje sturen via de auto­reply functie. Denk bijvoorbeeld aan een leuke backstage­foto of een linkje naar verdere informatie.”

'Stagedriver zet automatisch maximaal succesvolle live-optredens om in een makkelijk bereikbare fanbase'

Solide carrière opbouwen

“Zo bouw je je eigen fanbase, die je eenvoudig via sms kunt bereiken. En dat is het fundament om een solide carrière in de muziek op te bouwen,” aldus Elenbaas aan wie een goede marketingman verloren is gegaan. “En je zou je komende optreden kunnen streamen via Facebook of YouTube. Er zijn vele podia die dit al standaard doen. De mensen die niet in de buurt wonen, stuur je vlak voor aanvang een SMS met de link naar waar de stream te vinden is. Op deze manier laat je ze weten dat je ze niet vergeten bent en zo kunnen die fans er toch nog een beetje bij zijn.”

Fraai theater

Van Hoevelaak is enthousiast over Stagedriver en hij wil het bij ‘zijn’ artiesten onder de aandacht brengen. Ook al omdat Van Hoevelaak met MexTV is gestart (een online kanaal) en op zijn muziekcomplex recentelijk een zeer fraai theater heeft laten bouwen, waar de bezoekers bijkans op schoot van de muzikanten kunnen genieten van de optredens.

 

Escape om te sluiten