Twentevisie Jaargang 28, 2016

Amsterdams horecaondernemer

Hendrik Jan De Mari werkte onder meer voor de Feestfabriek, bekend van de Zwarte Cross, Holiday on Ice, Grolsch en de ArenA en tegenwoordig werkt hij voor zichzelf; het bloed kruipt waar het niet gaan kan, De Mari importeert nu ook IJslands bier. Vanuit Haarlem (waar hij werd geboren) vertrok hij in 1989 naar het oosten vier jaar geleden zich in Amsterdam te melden. “Ik ben een beetje een kameleon, ik pas me gemakkelijk aan.”

Hij werkte vier jaar als commercieel directeur in De Arena. “Het nadeel van het werk is dat je de hele dag ‘ontvangt’. Ik ging ’s ochtends met de fiets naar mijn werk en vaak ’s avonds laat weer naar huis, na een wedstrijd of optreden. Het gebeurt altijd daar, op die éne plek, terwijl ik bij Grolsch landelijk bezig was. Dat pastte toch beter bij mij omdat je met meer verschillende mensen in aanraking.” Bij de ArenA had De Mari het gevoel “klaar te zijn, het liep wel..”

En toen zat er bij een wedstrijd iemand naast hem op de tribune die hem vertelde, “met iets groots te beginnen op het Stadionplein, tegenover het Olympisch stadion, een horecaconcept. Een hotel met zaalverhuur en een hele grote brasserie. Hij vroeg of ik mee wilde investeren en de commercie op me wilde nemen. Ik was toe aan wat anders, ik voelde me er nog jong genoeg voor en het leek me leuk om te doen. Dit leek me ook het juiste moment om hierop in te springen, ook omdat het concept me erg aanspreekt. En daarnaast houd ik me dus ook nog bezig met dat IJslandse bier.”

“Als je heel kritisch kijkt, dan heb ik het grootste deel van mijn toekomst achter me. Maar eigenlijk ben ik op een heel andere toekomst uit. Dat hele corporate leven, dat hoeft voor mij niet zo. Ik vind het leuker nu om mijn zonen vaker te zien. Ik zeg niet dat je als ondernemer veel meer tijd hebt, maar ik heb mijn leven heel anders ingericht dan alleen die vaste kantooruren en dat vind ik zelf belangrijk voor de komende twintig jaar.”

Hij hoeft ook niet meer naar elke thuiswedstrijd van Ajax. “Ik was altijd al Ajacied, ook al toen ik bij Grolsch werkte.” De Toppers zag hij, avond aan avond… “Nou, dat vind ik heel leuk hoor, maar commercieel directeur van de ArenA is geen baan, dat is meer een leefwijze. Je bent er de hele dag natuurlijk. Overdag en ’s avonds. Smoking hangt daar ook, voor de avondpartijen.” Zijn leukste tijd? We schatten in de tijd bij De De Feestfabriek. “Daar heb ik vooral veel geleerd. Ja, het creatieve proces. Je zet een aantal gekken bij elkaar in een kamer en dan zeggen we, ‘jongens, we moeten wat verzinnen. De één roept wat en de ander reageert. Dat was wel ontzettend leuk. Alles draait in het leven om leuke ideeën.”

Vorige bijdrage

Radiocafé Memphis te gast bij Twentse Ambassade in Amsterdam

Volgende bijdrage

‘Je schrijft of je hebt vrienden…’

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *