Twentevisie Jaargang 26, 2014

Kickstart voor MAD dankzij ‘Van Jonge Leu en Oale Groond’

MAD (Media, Art, Design) dekt de naam van het bedrijf, en het trekt de aandacht. En dat is precies wat Niels Neeskens (33) wil. Hij begon met New Images Enterprise, kreeg via reclamebureau Artica (in 2010) een grote opdracht bij Cogas. “Te groot eigenlijk.” Hij zocht samenwerking met Jordie Cress en Stef Nitert. MAD was geboren.

Studio MAD is een film-, animatie- en ontwerpstudio die is gespecialiseerd in het maken van video producties, 2D/3D animaties, grafisch werk en websites. Er werken zo’n zestien mensen. Niels (zoon van de onlangs overleden journalist Wim) heeft communicatie in Groningen gestudeerd en in Denemarken een filmopleiding gedaan. Wim financierde de dure apparatuur voor Niels en zal ongetwijfeld ook een kruiwagen zijn geweest toen Niels zijn eerste echte opdracht binnenhaalde: ‘The making of Jonge Leu en Oale Groond’, de succesvolle serie van TV Oost. “Als klanten naar werk van mij vroegen, kon ik meteen die film laten zien,. Dat heeft wel gezorgd voor een kickstart. Ik heb eigenlijk nooit echt acquisitie hoeven doen.” Niet de minste bedrijven zoals Univé , Reef, UMC Nijmegen en Thales (“met een drone op een marineschip gefilmd”) hebben MAD inmiddels ingehuurd. “Het is heel gek, maar we begonnen toen de crisis uitbrak en vanaf het begin ging het ‘sky-high’. In plaats van bezuinigen gingen sommige bedrijven juist investeren om zich te onderscheiden. Films kun je op YouTube zetten, op je eigen website, tijdens beurzen laten zien.

UWV.
“We kregen de opdracht van het UWV in Amsterdam. Ze zeiden, ‘jullie portfolio doet niets onder voor die andere bedrijven, maar jullie bieden het voor vier keer minder aan. Elke verdiende cent gaat terug in apparatuur en in goed personeel: we hebben onlangs een officemanager aangesteld die de administratie doet; offertes, overleg met de accountant, nee, dat is niet mijn ding…”

“We hadden als eerste de slow motion-camera. We hebben pas geïnvesteerd in ‘projection mapping’ waarbij je met animaties een gebouw tot leven kunt laten brengen. Als ik hoor hoeveel panden er in het centrum leeg staan, biedt dat perspectief.” “We hebben onlangs een productie gemaakt voor het Twents Bureau voor Toerisme, helemaal interactief. Je surft naar de site en dan kan je inloggen met je Facebookaccount waardoor je een gepersonaliseerde film te zien krijgt. Dus als je van paardrijden houdt of van mountainbiken dan krijg je dat te zien. En in de hotels en campings in Twente kan je rondkijken.”

Vorige bijdrage

Wijnvaten op hun zijkant en sauna van Betty de Groot

Volgende bijdrage

Jeroen Achterberg zoekt nieuwe wegen

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *