Twentevisie Jaargang 25, 2013

Nieuwe sponsor XXImo: ‘FC Twente heeft een hoge gunfactor’

Patrick Bunnik, directeur van XXImo, de nieuwe shirtsponsor van FC Twente (rechts).

Bedrijven die de portemonnee trekken om een betaald voetbalclub te sponsoren, zijn niet meer in zo grote getale te vinden als voor de crisis. Geen wonder dat FC Twente dolblij is met XXImo, de nieuwe shirtsponsor. Directeur Patrick Bunnik van XXImo is ook blij met FC Twente en dat is opvallend, want XXImo is in Den Bosch gevestigd en in de regio zitten minstens zes profclubs die Bunnik ook met open armen zouden ontvangen.

XXImo is een bedrijf van Tendris en daarachter gaat de bekende ‘groenondernemer’ Ruud Koornstra schuil. “Wij hebben in onze doelstelling dat bedrijven een bijdrage moeten leveren aan een betere wereld. Daar bedoelen we mee op een slimmere manier leren omgaan met het milieu zonder dat we inboeten op de manier van leven of dat we daar extra geld voor moeten betalen. Ik ben een autogek. Een van onze bedrijven doet elektrisch vervoer. Daar werden we vier jaar geleden over uitgelachen. De eerste kwam uit Lochem en ik ben daar in gaan rijden. Vorige maand is de negenduizendste auto in Nederland op de markt gekomen. Van geen industrie en uitgelachen worden naar een serieuze industrie…” “Ik heb van XXImo een app op mijn telefoon. Ik probeer altijd alles zelf uit. Ik sta regelmatig in de file bij Apeldoorn. Ik druk dan op mijn app XXImo en vraag om een reisalternatief, mijn Outlook-agenda is aan mijn XXImo-app gekoppeld. Ik krijg het advies om te parkeren bij een Q-park, daar de trein te nemen naar Den Haag. Op het station van Den Haag kan ik afhankelijk van het weer kiezen uit een OV-fiets, een taxi, de bus naar het Binnenhof of een stukje lopen. Ik merk dat ik dertig procent minder autokilometers maak, daar zit dus dat duurzame in. Maar de marketing is gericht op het gemak, op comfort, op minder geld uitgeven. Bunnik heeft dat goed gezien, we komen nu niet op de afdeling duurzaamheid binnen bij bedrijven, maar bij de afdeling geld verdienen of inkoop.”

We hebben vastgelegd dat FC Twente als een goede huisvader met ons als sponsor om moet gaan

“Wij hebben op het moment dat wij de keuze maakten, gekeken welke clubs beschikbaar waren. We hebben ons terdege verdiept in de verschillende gevoelens die clubs oproepen. Clubs als Ajax en Feyenoord hebben een deel van het land tegen, dat is bij Twente absoluut niet zo. FC Twente heeft een heel hoge gunfactor. En de club heeft de afgelopen jaren enorme sprongen gemaakt. Nou, dat willen wij met ons product ook.” Overigens lekte de naam van de nieuwe hoofdsponsor een paar uur voor de persconferentie uit via nota bene de website van FC Twente. Bunnik is daarover niet kwaad geweest, zegt hij: “Ik heb gezien hoeveel moeite alle partijen hebben gedaan om ervoor te zorgen dat het tot het laatste moment onder de pet zou blijven. Helaas is dat niet gelukt. Wij weten hoe dat komt, maar het is zo. Het heeft ons misschien ook wel extra publiciteit opgeleverd.”

Chris Woerts.

Chris Woerts is een bekende marketingman die door FC Twente in de arm is genomen om een shirtsponsor te zoeken; voor zo’n 5 miljoen, want dat zou FC Twente wel waard zijn, hadden de notabelen uitgevogeld. En dat was behoorlijk meer dan de 1,2 miljoen die Arke in de afgelopen jaren betaalde. “Er worden in de wereld van shirtsponsoring heel veel onderzoeken gedaan. Er zijn heel wat bureaus die meten hoe lang een shirt in beeld is op televisie, hoe groot de achterban is, hoe groot de zakelijke achterban is en hoe vaak mensen van de club negatief in het nieuws zijn. En al die uitkomsten worden in een score uitgedrukt.” Net als voorzitter Joop Munsterman van FC Twente wil Bunnik ook geen precieze bedragen noemen, behalve dat het veel minder is dan de vijf miljoen waarmee Woerts op pad is gestuurd. Die vijf miljoen steekt overigens nog magertjes af tegen de elf miljoen die Aegon jaarlijks aan Ajax overmaakt en de zeven miljoen die Philips voor PSV over heeft.

Heracles.

De eerste keer dat FC Twente met XXImo op het shirt speelde, was op zondag 5 mei uit tegen Heracles. Daarbij was Bunnik niet aanwezig. “Mijn vader was die dag jarig.” In het fonkelnieuwe shirt in de laatste wedstrijd van het seizoen tegen PSV leverde FC Twente een topprestatie. Op de achterzijde prijkte de naam van het Wereldnatuurfonds. “Wij hebben het recht gekocht om zowel op de voorkant als op de achterkant een naam te zetten. We hebben een bijzondere constructie bedacht om daar andere partijen de mogelijkheid te geven op het shirt te komen.” Inmiddels hebben XXImo en FC Twente al een paar marketingidee.n ontwikkeld. “Volgend seizoen komt er een XXImo-FC Twente-kaart in Twente: ‘look, feel, design’. Hiervoor wordt op dit moment gekozen door de supporters op de site. Er zijn drie designs waaruit de supporters kunnen kiezen. En daarvoor is een aantal prijzen beschikbaar, van een jaar gratis tanken tot gratis met de trein reizen of een VIP-parkeerplaats bij het stadion. Dat is allemaal bedoeld om de XXImo-FC Twente-kaart onder de aandacht te brengen. Maar wat is nou precies dat product van XXImo?

Betaalkaart voor werkgevers.

XXImo heeft samen met Visa een soort betaalkaart ontwikkeld voor werkgevers die zo’n kaart aan hun werknemers kunnen geven. “Een Visa-kaart kun je overal gebruiken waar de sticker van Visa op de deur is geplakt. Onze kaart kun je alleen gebruiken op plaatsen waar de werkgever vooraf toestemming voor heeft gegeven. En we maken voor de werkgever een BTW-factuur van alle transacties die zijn gedaan, dus geen gedoe meer met bonnetjes. We hebben een app ontwikkeld die adviseert over de reistijd met de trein en met de auto. En onze XXImo-kaart werkt desgewenst ook als OVchipkaart.” Volgens onze gegevens wil XXImo voor het einde van het jaar toch wel zo’n 150.000 passen verkocht hebben. Dan zit er toch aardig wat marge op als ze dit soort contracten kunnen tekenen…

Joop Munsterman heeft berekend dat Arke “afgelopen seizoen een media-printwaarde heeft gehad van 1,1 miljoen.” Natuurlijk had hij veel meer willen hebben dan de circa drie miljoen euro die FC Twente krijgt overgemaakt als ze aan alle voorwaarden en doelen hebben voldaan. “Ik wil net als Bunnik geen bedragen noemen.” Verder is Munsterman enthousiast dat XXImo veel interesse voor FC Twente heeft. “Ze komen ook bij het voetbal kijken.” Hij maakt het blijkbaar ook wel eens anders mee… Een ding maken Bunnik en Munsterman heel duidelijk: XXImo heeft absoluut niets te zeggen op het sportieve vlak. “Er is altijd een scheiding van machten, dat is zelfs binnen clubs zo. Ik bemoei me ook niet met het sportieve deel.” Maar stel dat drie wedstrijden op rij worden verloren en Vak-P oprukt op naar de bestuurskamer of stel dat een speler wordt gepakt op doping, want dan? “Natuurlijk hebben we afspraken gemaakt dat FC Twente er alles aan moet doen om niet extreem negatief in het nieuws te komen. We hebben vastgelegd dat FC Twente als een goede huisvader met ons als sponsor om moet gaan.”

Vorige bijdrage

Hans Kroeze: Asito heeft in 60 jaar nog nooit verlies gemaakt

Volgende bijdrage

Laundries: De merken nemen de macht over…

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *