Laundries: De merken nemen de macht over…
Andreas en Annemieke Joost verrassen het Bornse winkelhart met een opzienbarend concept.
Twaalf lege winkelpanden; de recessie is ook aan het Bornse winkelhart niet voorbij gegaan. Toch is het zeker geen treurnis alom bij de plaatselijke ondernemers. Dat bewijzen ook Andreas en Annemieke Joost, die ondanks alle negatieve financiële berichten verrassen met een opzienbarend concept: ‘Laundries’.
Als je klanten wilt binden, moet je je onderscheiden door een andere aanpak
‘Laundries’ is een nieuwe modezaak. Een moderne uitstraling, een fris interieur en topmerken als Esprit, Q’s by s.Oliver, EDC en Saint Tropez. Maar dan ook alleen die vier topmerken die elkaar op de winkelvloer van Joost ‘tolereren’. Niets herinnert hier aan de enorme crisis waarin de detailhandel momenteel verkeert. Toch is de vraag gerechtvaardigd of het slim is tijdens een recessie een winkel in het middensegment te openen? Eigenaar Andreas Joost lacht. Dit soort vragen heeft hij de laatste weken vaker moeten beantwoorden. “Wie tegenwoordig zijn hoofd boven het maaiveld durft uit te steken… Geloof me, ik zou echt niet zo veel geld en energie in deze zaak hebben gestoken als ik er niet voor 120 procent achter zou staan.”
Shop-in-shop.
Het fenomeen ‘shop-in-shop’ is niet nieuw, de kleinschalige aanpak wel. Bekende merken krijgen de beschikking over een deel van de winkeloppervlakte en stallen hier hun producten uit. Zij tekenen voor een professionele marketing en een gevarieerde collectie. De ondernemer zorgt voor de faciliteiten en goed geschoolde medewerkers. “Voor ons geen zomer- en wintercollectie. Onze producten worden maandelijks compleet vervangen,” legt Joost uit, die wel zeggenschap over de producten in zijn winkel heeft moeten inleveren. De merken bepalen wat er (in hun deel van de winkel) hangt… Als zelfstandig kledingproducent reisde Andreas Joost jarenlang de hele wereld rond. Zijn producten hingen onder zijn naam of als eigen merk van grote ketens in honderden winkels in het hele land. Totdat begin deze eeuw een prijzenoorlog in de kledingbranche ontbrandde. De kosten werden afgewenteld op de producenten. De Bornse ondernemer gooide het roer radicaal om.
Spijkerbroeken.
In de Bakkersteeg opende hij Blue Line, een winkel met een enorm assortiment aan spijkerbroeken tegen een extreem lage prijs. Een winkel om in tijden van crisis mee te scoren, zou je zeggen. Toch draaide Joost onlangs de deuren van Blue Line definitief op slot. “We zagen dat steeds meer zaken in het onderste segment in de problemen kwamen. Klanten hebben steeds minder om te besteden. Ze stellen aankopen uit of gaan op zoek naar de goedkoopste oplossing. Juist in de onderste prijsklasse blijken klanten minder merk- of winkelvast te zijn.” “En de strijd tegen internet is niet te winnen. Niet als het louter om de prijs gaat. Als je klanten wilt binden, moet je je onderscheiden door een andere aanpak. Winkelen is jezelf verwennen. Als je de moeite neemt om achter de computer vandaan te komen, moet dat ook een meerwaarde hebben.”
Nog geen reacties