Twentevisie Jaargang 25, 2013

Hulsink Direct Marketing is ‘back in business’

Hulsink Direct Marketing is ‘back in business’

Hans Hulsink is na vele jaren terug op de markt met Hulsink Direct Marketing.

Verkoop via vreselijke nagesynchroniseerde televisiespotjes van bijvoorbeeld TelSell was in de jaren negentig een ‘trending topic’. Met ‘Mike’, die alles wat voorhanden was met overenthousiasme aanprees, van kwastjes tot vermageringspillen, fitnessapparaten en auto-was. Onder in beeld stond een 0546-nummer waarmee je op de burelen van Hulsink Direct Markting in Almelo belandde. Daar werden de spullen afgeleverd, Hulsink zorgde voor het callcenter en de bezorging als je het geld had overgemaakt. Frits en Hans liepen binnen, leek het. In 1995 speelde het gemoed van Hans op en hij stapte uit het bedrijf. En nu, in 2013, is het uitgerekend Hans Hulsink (63) die Hulsink Direct Marketing nieuw leven inblaast.

Ik weet welke machine je moet aanschaffen en welke software

“Frits droomde altijd van een enorm groot bedrijf. En het lukte hem. We hadden op een gegeven moment 150 man aan het werk, alleen al in Almelo. Op een gegeven moment liep ik in de gang, in het magazijn en kwam ik een knaap tegen die ik helemaal niet kende. Ik vraag, ‘wie ben jij?’ En hij antwoordt ‘Mijnheer, ik werk hier al bijna drie maanden’. Ik ben voor zo’n groot bedrijf niet geschikt.”

MailFactory.

En de handel en de wijze waarop De producten aan de man gebracht werden, rook op zijn minst naar oplichting. Frits en Hans kregen woorden. “In 1995 ben ik uitgestapt, uit dat enorme grote bedrijf
waar ik me niet thuis voelde. De basis van Hulsink Direct Marketing was Hulsink Direct Mail en dat deel heb ik eruit gelicht en daar ben ik in 1995 mee verder gegaan onder de naam MailFactory.” Dus u hebt tegen uw broer gezegd ‘dat jij rijk wordt op deze manier, door mensen te besodemieteren, vooral lekker doen, ik heb daar geen goed gevoel bij’. Hans Hulsink laat zich niet uit zijn tent lokken: “Ik ga ’s morgens weer fluitend naar mijn werk.” Hij was, laten we het netjes uitdrukken, te naïef voor deze handel? “Ja, dat mag u zo zeggen.” Broer Frits lijkt het financieel allemaal een stuk handiger te hebben gedaan. Hij verkocht in 1998 zijn HDM, liet nog van zich horen via zijn paarden en als neurolinguïstisch programmeur (NLP) en verkaste niet lang daarna naar Australië waar hij een stuk land ter grootte van 125 hectare heeft gekocht.

HDM.

Vorig jaar oktober is Hans Hulsink ook uit MailFactory gestapt, hij wil over dat vertrek niet meer zeggen dan: “Ik heb afscheid genomen.” Hulsink Direct Marketing is nu door Hans Hulsink nieuw leven ingeblazen, niet meer in Almelo, maar in Tubbergen. Niet met 150 werknemers, maar met één. En niet als BV maar als eenmanszaak. “Ik ben dus ZZP’er.” We hebben nog wel meer vragen. HDM is terug, maar alleen met direct mail, dus niet meer met de marketing, zonder foute tv-spotjes en belachelijke marges op kwastjes, potloden en pillen. En HDM is eigenlijk ook geen directmailbedrijf. Naar zo’n bedrijf ga je toe als je een brief of folder wilt versturen, dan breng je de tekst, de foto’s en de adressenlijst en het directmailbedrijf verstuurt het voor je. Hulsink is in te huren om de direct mail binnen een bedrijf professioneel te organiseren. “Het zorgt voor een grote besparing als je het als bedrijf zelf doet. Nou daar kan ik bij helpen, ik weet welke machine je moet aanschaffen en welke software. Huur mij even in, ik zet je op het goed pad en ken je het kunstje, dan vertrek ik weer. Ik weet van een bedrijf dat elke maand tienduizenden mailingen zelf print en dat aan een directmailbedrijf levert om te versturen. Dat bedrijf denkt op een gegeven moment ‘dat versturen kan ik zelf toch ook wel’. Dus er werd een converteerstraatje gekocht, een machine die brieven in enveloppen stopt. Maar dat bedrijf had te weinig kennis van zaken; het kocht een straatje van zes mille en het draait voor geen meter. Huur mij in, ik pak je hand vast, hoor wat je wel en niet wilt doen en we gaan samen de goede machines aanschaffen,” zegt hij wervend over zichzelf.

Hulsink.

Maar, zeuren we even door, HDM is verkocht in 1998 en daarna nog een paar keer doorverkocht. “Ik heb het uitgezocht, nageplozen, het is geen probleem. De naam is gewoon helemaal verdwenen. En daarbij komt dat Hulsink mijn eigen achternaam is, die kan ik altijd gebruiken. En HDM is een goede naam; toen jij er van hoorde, heb je me toch meteen gebeld… Heeft hij nou echt geen nare smaak overgehouden aan de oude HDM? Frits zit op een berg geld en u op een berg zand, zeggen we met enige overdrijving. En er is een flinke familievete. Hans is nog nooit bij zijn broer in Australië geweest.

In 1995 ben ik uitgestapt, uit dat enorme grote bedrijf waar ik me niet thuis voelde

“Nee, maar dat komt nog wel. Ja, die broedertwist is er even geweest. In 1995. Maar wat is nou belangrijker? Geld, aanzien, macht of vrede hebben met je eigen familie. Nou, ik heb voor het laatste gekozen en Frits ook. Geef mij het maar zoals het nu is. Ik ben hier dik tevreden mee.”

PostNL.

Het lijkt op zijn leeftijd een wanhoopsdaad. Want alles gaat tegenwoordig toch digitaal, kranten verdwijnen, PostNL lijkt reorganiseren als corebusiness te hebben en drukkerijen vallen bij bosjes om. “Nee, sinds twee jaar zit direct mail weer in de lift. Al die e-mailtjes, ik noem dat e-mailbombardementen. Ga maar bij je zelf na, al die reclame via de mail: delete, delete, delete… Sinds internet is de post inderdaad veel minder geworden en daarom krijgt persoonlijke post nu veel meer aandacht dan tien jaar geleden.” Hoeveel bedrijven hebben u al als adviseur in dienst genomen? “E.n,” zegt hij eerlijk. “Na dit verhaal in Twentevisie loopt het storm, hoop ik.” We gunnen het hem. En de relatie met Frits is ook al weer een stuk beter: “Hij reageerde fantastisch. Hij feliciteerde me en zei ‘Hans, ga ervoor’.”

Vorige bijdrage

Commentaar: Nationaal MKB Investeringsfonds

Volgende bijdrage

Ruilhandel minstens zo belangrijk als subsidie voor Prismare

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *