Nijhof-Wassink: groeidiamant in Polen

Nijhof-Wassink heeft in april van dit jaar een nieuw logistiek centrum in Kutno (Polen) geopend. Kosten? Bijna tien miljoen euro. Saillant detail is dat het centrum door drie generaties Nijhof (Herman, Freddy en Maarten) werd geopend. Er staat nog meer op stapel, van de veertien hectare is er nu zes in gebruik. Polen is niet de kurk waar het bedrijf op draait, maar zonder de vestigingen in Polen zou de boterham minder smakelijk belegd zijn bij Nijhof-Wassink. Herman Nijhof en Evert Wassink richtten in 1967 Nijhof-Wassink op. In 45 jaar tijd is de onderneming uitgegroeid tot een internationale organisatie (logistieke dienstverlening en een Volvo Trucks dealerbedrijf, in totaal zo’n 175 miljoen euro omzet) waar zo’n 875 mensen werken, van wie 350 in Polen. “Ik ben in 1980 bij het bedrijf gekomen. Nijhof-Wassink doet al transporten vanaf de jaren zeventig op Oost Europa en vooral Polen. Dus wij hadden al een band met dit land toen in 1989 de Muur viel. Toch twijfelden we of wij hier echt een vestiging moesten openen, je hoorde zulke rare verhalen… Mijn vader trad in 1992 terug als directeur en zei tegen me, ‘Ik ben het ondernemen nog niet zat, geef mij een miljoen’, toen nog guldens, ‘en ik ga kijken wat ik in Polen kan doen’. Het kon een succes worden of niet, maar dan was de schuld te overzien.”
Onze doelstelling om de cijfers in het zwart te blijven schrijven, is gehaald, zowel in 2009 als in 2010 en 2011
Het is dus een groot succes geworden voor Nijhof-Wassink: Volvo-dealers onder de vlag van het Rijssense bedrijf zijn gevestigd in Kutno, Nowa Wies Wielka, Rzgow en Tarnowo Podgorne; de vijfde, in Ostrow, wordt later dit jaar geopend. En daarnaast dus een groot logistiek centrum in Kutno. De totale omzet is zo’n 50 miljoen euro. Dat is ook ongeveer het bedrag, recent Freddy Nijhof uit, wat het bedrijf in de afgelopen twintig jaar in Polen heeft ge.nvesteerd. Nog een paar cijfers: het bedrijf heeft driehonderd trucks, 350 silo-, tank- en containertrailers, 750 silo- en tankcontainers en beschikt nu over 50.000 kubieke meter silo-ruimte (in 175 silo’s) en 30.000 vierkante meter aan overdekte hallen.

Derde hal.

Op vier kilometer afstand van het hoofdkantoor van Nijhof-Wassink in Kutno, zo’n twee kilometer van de nieuwe snelweg A1, heeft Nijhof-Wassink een groot logistiek centrum gebouwd, de derde hal werd dus eerder dit jaar geopend. De snelweg is dicht, maar een spoorterminal is ongeveer de buurman. Dat is voor beide bedrijven geen toeval. “Nee, ons logistiek centrum is direct gekoppeld aan de containerterminal die PCC, een Pools bedrijf, hier exploiteert. Er komen hier een heleboel containers aan met goederen. Hoofdzakelijk voor de kunststofverwerkende industrie hier in Oost Europa. Die producten worden op allerlei plekken in de wereld gemaakt en komen via de boot naar Gdanks en met de trein hier naar toe. Wat wij hier verwerken, is vooral afkomstig Saoedi Arabi..” De beslissing om de derde hal te bouwen, werd al genomen toen de eerste twee hallen nog niet in gebruik waren. “En de derde hal is ook al weer vol.”

Postbus in Rijssen?

Is het een kwestie van tijd voor Nijhof-Wassink helemaal verkast naar Polen? “Absoluut niet. Toen wij naar Polen gingen, hadden we ongeveer honderd chauffeurs in Nederland aan het werk. Nu is dat aantal gegroeid tot zo’n tweehonderd. We hebben ongeveer honderd gekentekende Poolse vrachtwagens en tweehonderd Nederlands gekentekende. Dus we zijn ook in Nederland alleen maar gegroeid dankzij de stap die wij naar Oost-Europa hebben gemaakt. Het vult elkaar aan, het versterkt elkaar.” Het rendement in Polen (dat bijna een derde van de omzet vormt) is wel flink hoger dan in Nederland, erkent Nijhof. “Sterker nog, als gevolg van de crisis zijn de omzet en de winst gedaald. Maar onze doelstelling om de cijfers in het zwart te blijven schrijven, is gehaald, zowel in 2009 als in 2010 en 2011. En we hebben alle mensen binnen boord kunnen houden. Dat hebben we ook zo gecommuniceerd naar alle medewerkers: we moeten met z’n allen eten van de koek, alleen de koek is kleiner. Dus allemaal een hapje minder, minder uren maken en ook iets minder verdienen, maar altijd nog beter dan 70% van 40 uur,” verwijst Albert Hendrikse, directeur van Nijhof-Wassink naar het percentage van de ww-uitkering. Nijhof vult aan: “Ik erger me groen en geel aan die multinationals die bij wijze van spreken 200 miljoen winst maken. En dan is het een jaartje 198 miljoen en moet er meteen gereorganiseerd worden. Als je op lange termijn met elkaar door wilt, heb je mooie tijden en ook wel eens mindere tijden.” Het voordeel van het werken met Polen is de enorme motivatie van die mensen. ”Ons ziekteverzuim is hier één procent. Dat zegt iets over hun motivatie.” De meeste Polen kennen het bedrijf Nijhof-Wassink goed want ze zijn eerder ook in Nederland geweest op kosten van het bedrijf. Nijhof grijzend: “Als er aanleiding is voor een half feestje, dan organiseren we een hele en daar horen de Polen bij.”

Sabic.

De relatie tussen Hendrikse en Nijhof is bijzonder. De eerste is dus officieel directeur, de tweede grootaandeelhouder en commissaris, maar in de praktijk meewerkend voorman. Toch lijkt het in de dagelijkse praktijk te kunnen. Hendrikse zal niet zo dom zijn tegen de wens van Nijhof beslissingen te nemen en Nijhof is niet zo onhandig Hendrikse voor de voeten te lopen. Hard werken en verantwoorde risico’s nemen zijn ingredi.nten van het succes, zeggen ze. En een beetje geluk. Zo zijn er 42 silo’s op het terrein gebouwd die bijna drie jaar leeg hebben gestaan. “Maar als we ze niet hadden gehad, had we niet voor het Arabische bedrijf Sabic gewerkt. Die had a la minuut silo’s nodig.”

Escape om te sluiten