Twentevisie Jaargang 24, 2012

Fatsoen

‘You ain’t seen nothing yet’. Dat vermoeden heb ik sterk als ik hoor en zie wat er gebeurt. Veel meer bedrijven dan we vermoeden zitten in zwaar weer. En ik begrijp heel goed dat zeggen dat je aan de afgrond staat zo ongeveer het laatste zetje is. Leveranciers willen dan niet meer leveren zonder directe betaling. Als ik ondernemers er naar vraag ‘is het natuurlijk niet gemakkelijk, maar de buurman zit echt in de problemen’. De wens is wellicht de vader van de gedachte… Voor een betrekkelijke buitenstaander is het fascinerend te zien hoe het laagje vernis er bij veel ondernemers snel afbladdert. De dure huishouding moet koste wat het kost draaiende worden gehouden. Ze willen het niet weten voor de buren, hun vrienden en hun concurrenten.

Voor een betrekkelijke buitenstaander is het fascinerend te zien hoe het laagje vernis er bij veel ondernemers snel afbladdert

Ze beloven op hun woord van eer dat ze zullen betalen om dat vervolgens toch niet te doen, ze bestellen ‘gewoon’ wat ze nodig hebben. Soms realiseren ze zich wellicht niet wat ze aanrichten door
niet of heel veel later te betalen. Of het interesseert ze heel weinig. Eurocommercie is echt niet de enige projectontwikkelaar in de problemen. Ik ken Ger Visser redelijk goed, altijd goed in het pak, zijn vrouw loopt (liep?) scheef van de juwelen, die heeft in de afgelopen maanden meer gelogen en gedraaid en verkloot dan menigeen in drie levens. Veel bedrijven, ondernemers willen er volgend jaar weer bij zijn bij FC Twente. De contracten worden verlengd, want afzeggen omdat je het eigenlijk niet kunt missen, dat nooit… Het aantal dubieuze debiteuren stijgt snel. Ondernemers moeten meer dan ooit op hun crediteuren letten, en de verhaaltjes ‘dat het net betaald is’, ‘op de stapel ligt voor deze
week of deze maand’, of 47 andere smoesjes niet geloven. Ondernemen kun je niet leren, dat zit in je. Dat geldt ook voor fatsoen; als sneeuw voor de zon verdwijnt het bij economische tegenwind.

Vorige bijdrage

FC Twente onwaardig

Volgende bijdrage

Mexichem heeft Wavin nodig voor productontwikkeling en kennis

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *