Twentevisie Jaargang 23, 2011

Twente onderneemt Duurzaam succes

Semire Capar Smit, een van de initiatiefnemers van Twente onderneemt Duurzaam.

Steeds meer consumenten willen duurzame producten. Duurzaam ondernemen geeft de ondernemer meer kans bij kredietverlening door banken en zorgt voor een positief bedrijfsimago. Ook mogen vanaf 2010 alleen duurzame bedrijven leveren aan de Rijksoverheid. Voor gemeenten en provincie is de landelijke norm van vijftig procent duurzaam inkopen in 2010 afgesproken. Logisch dus dat duurzaam ondernemen ook voor de Twentse ondernemer een ‘hot issue’ zou moeten zijn. Twentevisie was mediapartner van het congres Twente onderneemt Duurzaam dat op 9 december in bioscoopcomplex Cinestar werd gehouden.

Semire Capar Smit van Irisvisie (een van de partners die het congres organiseerde) is zeer enthousiast over de dag. “Wat ik vind, is nog niet eens zo belangrijk, maar de deelnemers kijken terug op een geslaagd congres. De locatie was prima, de informatiebeurs was goed, er waren volop netwerkmogelijkheden en uitstekende sprekers maakten hun opwachting. En met goede sprekers valt of staat zo’n dag.” Het seminar werd geopend door burgemeester Den Oudsten. Professor Johan Wempe sprak uit ervaring over bedrijven die al langere tijd investeren in duurzaam ondernemen. “Die bedrijven reageren veerkrachtiger op een onrustige markt. Maar ook nu starten met duurzaam ondernemen draagt bij aan het beter doorstaan van economische tegenwind. Want steeds meer consumenten willen duurzame producten, bedrijven hebben meer kans op kredietverlening van banken en het levert een positief imago op van aantrekkelijke werkgever.” Wempe heeft zowel management aan het Interuniversitair Instituut Bedrijfskunde (IIB) in Delft gestudeerd als filosofie aan Universiteit Utrecht. Hij was hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan Nyenrode Business Universiteit, directeur bij KPMG Sustainability en directeur en oprichter van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) Nederland. Hij bekleedde de leerstoel Bedrijfsethiek en Duurzaamheid aan de Erasmus Universiteit. Wempe is onder meer voorzitter van de werkgroep Groen Gas.

Milieudefensie.

Maurits Groen was hoofdredacteur bij Vereniging Milieudefensie. In 1982 richtte hij Groen Milieu & Communicatie BV op. Hij heeft onder meer Grolsch geadviseerd over hoe je een duurzame bedrijfsvoering naar personeel, klanten en buitenwacht communiceert. Hij sprak over welke communicatiemiddelen nodig zijn, waarschuwde voor valkuilen en gaf tips. Over een heel andere manier van duurzaam ondernemen sprak Frank Hendriks, directeur/eigenaar van de Twentse Bierbrouwerij die een samenwerkingsovereenkomst heeft getekend met de stichting Brug naar Werk om een aantal arbeidsplaatsen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Elders in deze uitgave van Twentevisie staat een interview met Hendriks. Harrie Evers is sinds 1995 directeur-eigenaar van NormTEQ in Hengelo. Het produceert innovatieve verankeringen voor gevel en balkon. NormTEQ is gekozen tot nummer 1 in de MKB Innovatie Top 100 in 2008 en in 2009 won het de Nederlandse Bouwprijs. Onlangs was het bedrijf nummer 1 in Duurzame Dinsdag. “Bij alle bedrijfsactiviteiten is het voor NormTEQ van belang om een juiste balans te vinden tussen mens, milieu en winst,” aldus Evers. Hij sprak over zijn afwegingen, het vinden van de balans, en valkuilen.

Energieveranderingen.

Rob Creemers is een veelgevraagd Industry Watcher. Hij maakte via een snelle audiovisuele presentatie duidelijk wat wij als samenleving in de komende tijd kunnen verwachten. Hij is co-auteur van het boek Leven zonder Olie waarin hij beschrijft hoe de samenleving de komende jaren de grootste energieveranderingen ooit zal ondergaan. De vraag naar olie zal de komende jaren het aanbod overstijgen en ons dwingen anders, veel minder verkwistend, met energie om te gaan.

Vorige bijdrage

Commentaar: Robin de Groot

Volgende bijdrage

Reesink gauw nog even op de foto met Verhagen

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *