Twentevisie Jaargang 23, 2011

Het handwerk van Vonder is conjunctuurgevoelig

Na een slecht jaar 2010 heeft Peter Kerkhof met zijn interieurbedrijf Vonder nu weer een goed gevulde orderportefeuille.

De meeste mensen gaan voor een nieuwe kast of tafel naar een woninginrichter. Ikea is er groot mee geworden. Maar mensen met iets meer smaak, lees iets meer geld, laten iets speciaals maken. Vonder Interieur in Enter heeft onlangs een boek laten maken van alle mooie inrichtingen die zij de afgelopen twintig jaar hebben gemaakt. “Op het gebied van vormgeving van interieur is het een soort Bijbel.” En die inrichtingen maken ze in hotels, kantoren, maar ook in particuliere woonhuizen, “van de kelder tot de zolder.” Je hebt functie, je hebt vormgeving en je hebt smaak, vindt Peter Kerhof (51). “Vroeger hadden we een koets met vier wielen en een paard ervoor. Dat reed ook. Maar tegenwoordig heb je een Ferrari.”

Smaak is een rekbaar begrip. “Je vindt iets mooi of iets niet mooi. Dat kun je niet benoemen.” Jan des Bouvrie? “Zwart en wit, een prachtige man, zeer charmant, hij kan zijn verhaal goed vertellen. Ik heb met hem veel zaken gedaan, maar hij is helaas iets op zijn retour.” Kerkhof nam eind jaren tachtig (zijn vader was er productieleider) het bedrijf, dat toen nog een volle dochter van Meubelfabriek Oisterwijk was, over. Niemand zat meer op massief eikenhout te wachten. “Meubelfabriek Oisterwijk had zijn naam en faam opgehangen aan massief eiken, stoer massief eiken. Dus dat zegt iets over het materiaal, maar het zegt ook iets over de kleur en vormgeving. Smaak en functionaliteiten veranderen; de kracht bleek ook meteen de zwakte. Daar was niet meer tegenaan te veranderen en met marketing te benaderen.” In Enter werden toentertijd massief eiken binnendeuren en tafels gemaakt. “Ik heb het bedrijf overgenomen, een lopend bedrijf voor een normale nette prijs. Ik had alleen de pech dat het moederbedrijf een half jaar later failliet ging en toen zat ik met de brokken.” Kerkhof ‘turnde’ het bedrijf om in een interieurbedrijf.

Engeland.

“Ik heb eerst een studiereis naar Engeland gemaakt. Daar heb ik de klassieke Manorhouse style gezien en daarvan heb ik allerlei ontwerpen gemaakt. Dat is onze eerste lijn geweest en daarmee waren we in die tijd, begin jaren negentig, echt nieuw.” Met de lessen van Oisterwijk in het achterhoofd ging Kerkhof zich richten op producten voor individuele mensen. “Als je met een plan komt, met de plattegrond van je huis en met je wensen, dan kunnen wij die met ons ontwerpteam invullen.” En dat kost een paar centen. In de eerste jaren bleken het idee en de omwenteling een schot in de roos (er was geld genoeg), maar de crisis van de afgelopen jaren heeft er bij Vonder wel flink ingehakt. “In 2009 draaiden we net breakeven, maar 2010 was echt een slecht jaar. Toen hebben we 30% van de omzet moeten inleveren.” In dat jaar heeft Vonder gereorganiseerd waarbij acht banen werden geschrapt. Om alle kosten te betalen, moet Vonder zo’n drie miljoen omzet draaien. “Dit jaar komt uit op zo’n vier miljoen, denk ik. We hebben een volle orderportefeuille tot en met februari volgend jaar.”

“We zijn nu met een project bezig dat zo ongeveer onze totale jaaromzet behelst. We hebben een klein jaar gekregen om het helemaal klaar te krijgen. Gemiddeld geven opdrachtgevers pakweg een halve tot een hele ton uit, maar we hebben ook klanten die alleen een kast of een deur kopen. Let wel, 70% van onze omzet komt van mensen die al langere tijd bij ons klant zijn. Of het zijn kinderen van de klanten of familie of vrienden. Ik was laatst bij een klant die precies dezelfde deuren wilde hebben als die we twintig jaar geleden geleverd hebben.”

Moskou.

Bij Vonder is het is allemaal wel wat duurder dan bij Ikea of Morres Meubel of hoe al die woningpaleizen ook mogen heten. Dus het is vooral de ‘happy few’ die Kerkhof als clientèle heeft. Namen van zijn, soms beroemde, klanten noemt hij natuurlijk niet, maar bij een groot deel van de geslaagde zakenlieden in de regio is hij kind aan huis. Kerkhof wil alleen zeggen dat hij ook het appartement van de vicepresident van Gazprom in Moskou heeft ingericht. “Dat was een belevenis; als kind ben ik opgevoed met de angst voor het communisme en opeens zit je dan op het Rode Plein tegenover het Lenin Mausoleum.” Een van de grote gasbazen van Rusland laat Kerkhof niet zomaar overvliegen. “Wij zijn vakkundige meubelmakers en wij houden van ons vak. En wij willen graag de identiteit van onze klant versterken in zijn woon- en leefomgeving. Dat doen we door middel van twee kernwoorden: detail en tijdloosheid. Dan krijg je een product dat harmonieus in de omgeving past; dat niet teveel opvalt, maar wel aangenaam voelt. Dat comfort uitstraalt, tijdloos is, heel lang meegaat en zich onderscheidt. Daar worden mensen blij van; ze voelen zich happy in die omgeving.”

Ach, ieder mens heeft smaak. De een meer, de ander minder, maar ieder mens heeft een mening

Dalmatiërs.

Veel geld en goede smaak gaan vaker niet dan wel samen. De koperen Dalmatiërs staan soms in rijen te glanzen bij voetballers of ondernemers die in korte tijd veel geld verdienen “Ach, ieder mens heeft smaak. De een meer, de ander minder, maar ieder mens heeft een mening. De kunst is om daar achter te komen. Mensen die wat meer willen uitgeven en wat meer eisen stellen, oriënteren zich bij ontwerpers. En aan hem of haar vragen ze dan het huis in te richten. De kunst voor de ontwerper en voor de vormgever is om bij de klant eruit te halen wat erin zit. Onze klanten zijn vaak ondernemers die weinig tijd hebben om zich met het interieur te bemoeien en dan in een paar gesprekken toch moeten uitleggen wat ze willen. Internationaal bekende ontwerpers, architecten en stylisten maken graag gebruik van onze kennis, van onze manier van vormgeven. Een stylist komt vaak alleen met een plaatje, een sfeer en die zegt ‘zoek het materiaal, de kleur en de afwerking erbij’. Een stylist bepaalt vaak de kleur, het tapijt, de stoelen; een ontwerper gaat verder, die werkt het helemaal uit.”

Duurzaam.

De producten van Vonder hebben als groot voordeel dat ze lang meegaan. “De meubels van Ikea en van andere bedrijven laag in de markt hebben vaak een korte levenscyclus. Dat vind ik zonde van het materiaal. Probeer een product te maken dat veel langer meegaat en waar je veel langer gelukkig mee bent.” En ook de energierekening van Vonder is laag, want de fabriek wordt verwarmd met het afvalhout. Onlangst meldde het Financieele Dagblad dat een aantal banken toch weer bonussen heeft uitgekeerd (wel of niet dankzij gerechtelijke uitspraken). Voor Kerkhof is dat een teken dat de klanten weer toestromen. “Komt het geld toch nog goed terecht…

Vorige bijdrage

Europese leiders missen visie inzake Griekenland

Volgende bijdrage

Commentaar: Niet de tent, maar de vent

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *