Twentevisie Jaargang 22, 2010

Kalo Bagijn zette met BinckBank de beleggingswereld op zijn kop

Transparantie is tegenwoordig een verkoopargument in de verzekeringsbranche

Kalo Bagijn (38) zette (met zijn vriendje Thierry Schaap) met BinckBank (in 2000) de beleggingswereld op zijn kop met de invoering van bodemtarieven. Hij verdiende miljoenen met de verkoop van zijn bedrijf aan AOT. Met Brand New Day wil hij het zelfde kunstje doen op de verzekeringsmarkt. Maar alleen via internet lukt het niet, daarom zocht hij een partner, het werd De Hypotheekshop.

Wacht heel even met uw tussenpersoon een graaier te noemen en met een schop buiten te zetten omdat Brand New Day nu al uw verzekeringsperikelen overneemt: van auto-, brand- of reisverzekeringen houdt Brand New Day zich verre. “Wij bieden alleen pensioenen aan. Aanvullende pensioenen en binnenkort ook collectieve pensioenen,” vertelt Bagijn. En net als bij Binck gebeurt dat met een erg fraaie site. “Het verschilt niet veel van wat wij eerder hebben gedaan.” De verzekeringsmarkt wordt gedomineerd door een aantal semimonopolisten. En net als in de beleggingswereld gelden ook in deze sector heel hoge tarieven en provisies. “Klanten betalen te veel. Dat heeft geleid tot allerlei affaires zoals de woekerpolis. En wij zien kans in de markt om daar wat aan te doen. Er heerst een groot wantrouwen bij consumenten over verzekeraars en dat speelt ons natuurlijk in de kaart.” Minpuntje: Bagijn wil niet zeggen hoeveel klanten en belegd vermogen hij al heeft binnengehengeld in het eerste kwartaal. “Wij zijn uitermate transparant in onze productenpropositie, wij zijn ook transparant in de klanten die wij binnenkrijgen, maar op de momenten dat wij dat willen en dat gaan wij eenmaal per half jaar bekend maken.”

Er heerst een groot wantrouwen bij consumenten over verzekeraars en dat speelt ons natuurlijk in de kaart

Wizard of Oz

Brand New Day is een nummer uit de film Wizard of Oz. Het gaat, hoe saillant, over het verslaan van het kwaad en een hoopgevende oekomst. Hetzelfde trucje als bij BinckBank gaat bij Brand New Day niet helemaal op. Want er zijn klanten die toch graag een adviseur van vlees en bloed tegenover zich zien. “Dat heeft niets met leeftijd te maken, het heeft ermee te maken hoe comfortabel je je voelt met financiële producten.” Bagijn is niet voornemens die mensen zelf te bezoeken. “Dat hebben we overwogen. Wat doen we met die mensen? Laten we hen nog steeds gijzelen door verzekeraars of bieden we hun wel de oplossing aan? Wij kunnen dat zelf niet. Daar ligt onze expertise ook niet. We zijn op zoek gegaan naar samenwerking en die hebben we gevonden in De Hypotheekshop. De Hypotheekshop, met tweehonderd winkels in Nederland, heeft zich onderscheiden van de rest van de industrie door op ‘uurtje-factuurtje’ over te gaan.” Verplichte winkelnering? “Er liggen geen afspraken over de productie, dus De Hypotheekshop is niet verplicht ons product aan te bieden aan de klanten.”

Wij nemen genoegen met minder winst. Ja, dat vinden de grote verzekeraars niet leuk

Brand New Day spoelde als een virtuele golf over Nederland. Andere verzekeraars werden bijkans als dieven en misleiders neergezet. Concurrent Aegon reageerde met een advertentie waarin werd geprobeerd aan te tonen dat Brand New Day de voordelen hoger aangeeft dan in werkelijkheid het geval zou zijn. Geringschattend: “Wij zeggen dat er ongeveer anderhalve ton verschil zit tussen het kapitaal dat je bij ons opbouwt en dat bij Aegon. Aegon kwam uit op 50.000 euro in ons voordeel. We hebben tegen Aegon gezegd dat onze berekening transparant is, zij willen niet laten zien hoe zij gerekend hebben.” Pijnlijk is dat ook de Ombudsman zich heeft laten horen en zich heeft gekeerd tegen de rebelse teksten van Brand New Day. “Ja, dat heeft hij gezegd, maar het is niet onze taak om het imago van verzekeraars goed te houden. Dat lijkt me het belang voor verzekeraars zelf. Die hebben er jarenlang een puinhoop van gemaakt. Daar kun je ons niet verantwoordelijk voor stellen. Het is natuurlijk wel opzienbarend dat Ombudsman Wabeke daar een uitspraak over doet, omdat hij een onafhankelijke autoriteit zou moeten zijn. Overigens heeft hij bekend gemaakt dat hij gaat aftreden, dus…”

Separaat bewaarbedrijf

Bij BinckBank duurde het lang voordat de grote banken reageerden. Maar na tien jaar de balans opmakend, blijkt het tarief van 0,1% dat Binck invoerde bij alle banken gemeengoed te zijn. “Hoe het in verzekeringsland zal gaan, weet ik natuurlijk nog niet. Ik vermoed dat de verzekeraars in eerste instantie afwachten of Brand New Day een succes wordt. Zij zijn vooral gebaat bij een status quo, ze hebben over de rug van consumenten miljarden winsten gemaakt. Wij nemen genoegen met minder winst. Ja, dat vinden de grote verzekeraars niet leuk. Het laat zien hoe groot de macht van de consument is. Als consumenten bij de verzekeraars blijven zitten, zal er niets veranderen, maar op het moment dat ze opstappen, dwingen ze verzekeraars wat te doen. Dat zag je ook bij Binck.” Banken kunnen failliet gaan, is de les van deze crisis. De grote banken werden geholpen door de overheid. Hoe zeker is het geld bij een betrekkelijk kleine speler als Brand New Day. “Het vermogen van de cliënten staat los van ons bedrijf. In het onwaarschijnlijke geval dat Brand New Day failliet gaat, gaat het opgebouwde vermogen in een separaat bewaarbedrijf niet verloren. Dus mocht er wat gebeuren, dan krijgen cliënten keurig netjes hun geld uitgekeerd en dat lijkt me in deze markt van levensbelang; logisch dat veel consumenten zich daar zorgen over maken.” Brand New Day is ook zoekende naar toezicht via een Raad van Commissarissen. “We zoeken betrouwbare mensen uit de bancaire verzekeringswereld. Dat is nu geen gemakkelijke opgave… We zijn met twee kandidaten in gesprek, twee vrouwen.”

De Hypotheekshop

Makelaar Harm-Jan Bronsvoord (36) uit Bathmen heeft sinds een paar jaar ook, samen met twee partners, een Hypotheekshop in Colmschate bij Deventer. Toen de Rabobank in Enschede een paar jaar geleden een makelaarskantoor overnam, waren andere makelaars ‘not amused’. Men
vermoedde op zijn minst oneerlijke concurrentie zo niet gedwongen winkelnering. En al die mensen die een huis kopen via Bronsvoord Makelaars (sinds 1974, opgericht door senior) krijgen nu een hypotheek aangesmeerd via De Hypotheekshop, zo vermoeden wij. “Die mensen zijn niet
verstandig als ze er niet langsgaan. We wilden altijd iets in hypotheken doen. We hadden de keuze uit verschillende landelijk opererende organisaties. We hebben voor de franchiseorganisatie Hypotheekshop gekozen omdat die organisatie de hoogste eisen stelt aan de ondernemer. Het is verbreding van diensten die we nu aanbieden.” Waar wordt het meeste mee verdiend? “Op dit moment doen beide markten het niet goed.” Met De Hypotheekshop hoopt Bronsvoord mensen die wel graag een huis willen kopen, maar slecht kunnen inschatten wat ze aan hypotheek kunnen betalen, te helpen. “En heel vaak nemen mensen een aankoopmakelaar als ze weten wat hun financiële armlengte is en die mensen verwijzen we graag naar Bronsvoord Makelaars.” “Natuurlijk dwingen we niemand het product van Brand New Day te nemen. We gaan uit van het beste voor de klant. Dan kan het niet zo zijn dat de bank jou provisie betaalt. Want het beste voor de klant kan ook zijn bijvoorbeeld niets te veranderen. Uit recent onderzoek blijkt dat de klant best bereid is om te betalen voor hypotheekadvies.” Bronsvoord verhult niet dat hij blij is met de samenwerking met Brand New Day die zorgt voor een heftige reclamecampagne die klanten doorverwijst. “Het past bij de rol die De Hypotheekshop nu vervult om gewoon heldere, transparante adviezen te geven.” En daarom geloven we niet dat hij de klant naar de Rabo stuurt… “We zijn tot niets verplicht. Brand New Day moet gewoon zorgen het beste en goedkoopste product te leveren. Wij worden niet betaald door Brand New Day, maar ook in dit geval door de klant.”

Vorige bijdrage

Kampioen

Volgende bijdrage

Nieuwe bedrijven creëren de meeste banen

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *