Twentevisie Jaargang 18, 2006

Gerard Braad maakte Griekse reder Stelios gek voor samenwerking

EasyCruise vanuit Kampen

Een gewone Kamper ondernemer sprak Stelios aan en nu organiseren ze samen cruises.

Bij cruises denk je aan rijke mensen die zich op een onmetelijk boot die over de wereldzeeën vaart, verpozen met lekker eten en drinken, pootje baden, dansgala’s met een sfeer zoals op de Loveboat, een televisieserie van een paar jaar geleden. Zoals de Griekse ondernemer Stelios het vliegen heeft gedevalueerd tot een busreisje, zo wil hij ook cruises voor iedereen bereikbaar maken. De EasyCruiseOne doet de havens in de Middellandse Zee al aan. De EasyCruiseTwo is voor rivierreisjes. Hij vertelde zijn verhaal een tijdje terug in Hamburg, na afloop sprak Gerard Braad (38) uit Kampen hem aan. “Die boten die u zoekt, heb ik.” Een mooie samenwerking was geboren.

De EasyCruiseTwo vaart inmiddels. Tussen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Maar de actie van Braad was opmerkelijk, een fraai staaltje ondernemen. Braad is directeur/eigenaar van Boonstra River Line, een rederij die rivierreisjes verzorgd. Er werken zo’n 250 mensen. Stelios, bij de doop van de EasyCruiseTwo in Amsterdam: “Gerard benaderde mij toen ik van het sprekerspodium afkwam, die lange Nederlandse man. Ik ben er aan gewend dat mensen mij benaderen met ideeën. Ik hoorde hem 30 seconden aan en zei toen ‘goed idee, bel me als je in Londen bent.” Stelios zegt niets te weinig, want ook tijdens de persconferentie en erna willen allerlei mensen met hem praten en staan met hun visitekaartje in de rij. Braad ziet het van een afstandje lachend aan. “Je begrijpt dat ik de volgende dag heb gebeld dat ik toevallig in Londen moest zijn.”

Ordinair

De samenwerking is niet ingewikkeld. De boot vaart onder de naam van EasyCruise, die ook voor de boekingen zorgt. De boot is van Braad (“ik had toevallig nog een paar boten liggen, we zijn een rederij, geen werf”) en is ook door de mensen van Braad verbouwd (voor een kleine vier ton). Op advies van Braad die kleurenblind werd van al dat oranje, werd Jan des Bouvrie er bij gehaald; Des Bouvrie en Stelios bleken elkaar al te kennen van hun vakantiehuizen op St. Barth. Het is een soort compromis geworden van een oranjebies op de romp, een grote oranje glazen tafel en verder heel veel wit. Strak uitgevoerd natuurlijk. “Het zijn de simpelheid en de dingen die ik weer weggelaten heb. Er gebeurt eigenlijk heel weinig en toch is het mijn handtekening,” aldus Jan des Bouvrie die eerder samenwerkte met Geert Steinmijer. Stelios is enthousiast over het werk van Des Bouvrie, laatstgenoemde: “Ik ga nu ook de EasyCruiseOne doen. Die is helemaal oranje, ik heb echt geëist dat ik dat mag veranderen. Het is nu zo dat oranje de kleur van de huisstijl is en dat alles oranje moet worden, dat is te ordinair.”

‘Ik hoorde hem 30 seconden aan en zei toen, goed idee, bel me als je in Londen bent’

Tien euro voor een hut

Stelios heeft de naam en doet de boekingen, Braad heeft de boot en zorgt voor het entertainment, een soort franchiseformule voor dit project dat als het slaagt zal worden uitgebouwd. Stelios: “De meeste van de klanten voor deze cruise zijn buitenlanders. Engeland is onze thuismarkt. Ik ben zeer verheugd dat de Amerikanen terug zijn in Europa, wij hebben hen nodig. De Nederlanders begrijpen niet waarom ze zo’n vakantie zouden willen, volgens hen is het iets voor oude mensen. Wij gaan ze leren dat het voor iedereen erg leuk is.” Net als met vliegreizen en het huren van een auto geldt ook nu hoe eerder je boekt hoe lager de prijs (vanaf tien euro per persoon per nacht). En of het iets voor oma en opa is? Braad: “De hutten zijn low budget, gewoon simpel, twee matrassen op een verhoging. Op dek staan twee grote bubbelbaden en een aantal loungestoelen.” En de boot heeft een eigen discjockey. “Als je boot vol geboekt is, verdienen we allebei, zonder boekingen, hebben we allebei risico. Stelios beurt daarnaast voor elke boeking die via zijn internetsite gedaan wordt.”

Vorige bijdrage

Agriluchtfoto vindt gat in de markt ondanks Google Earth

Volgende bijdrage

Maarten Tip (Studio Sport) handelaar voor goede doelen

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *