‘Een wet hoe verzekeringen geoffreerd moeten worden’

De Nieuwe Tussenpersoon

Peter Wensink wil geen commissie van de verzekeringsmaatschappij, maar wil dat de klant hem een redelijk uurtarief betaalt. “Dat is veel eerlijker en transparanter.” Er is een makelaar in het westen die 795 euro rekent als hij uw huis mag verkopen, ongeacht of dat huis een ton of een miljoen moet opbrengen. Door zijn ‘vriendjes’ van de collegiale NVM wordt hij weggepest. De rechter heeft zijn royement vooralsnog geblokkeerd, hij wil graag lid blijven want www.funda.nl is nog steeds onontbeerlijk om potentiële klanten te trekken. In verzekeringsland is ook zo’n dwarskop, zo’n Don Quichote, opgestaan. In Almelo nog wel en hij heet Peter Wensink. Wensink heeft doorgeleerd voor hypotheken (met levensverzekeringen) en hypotheken. En die Wensink laat zich niet betalen door de verzekeringsmaatschappijen maar rekent aan zijn klanten gewoon een uurloon. Het uurtarief van Wensink is 125 euro. “Dat vind ik in verhouding staan tot de werkzaamheden.” Stiekem uurtjes pikken is er ook niet bij, zegt Wensink. “De hoeveelheid werk en de prijs worden vooraf duidelijk aangegeven aan de klant. Een heel mooie indicatie is de Vereniging Eigen Huis, die 1600 euro rekent voor een hypotheekadvies.” En dat is niet ongunstig. Want Wensink zoekt voor zijn klanten de beste oplossing, los van de soms enorme commissies en fees die Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd en andere maatschappijen de tussenpersonen als worsten voorhouden. Die commissies verrekent Wensink met zijn klanten. “Er zijn twee opties: of wij geven de klant de provisie en die krijgt dan vaak zelfs geld toe nadat hij mijn rekening heeft betaald. Of we verrekenen het met de hoogte van de premie die hij gaat betalen.” En je krijgt het advies dat het beste bij jou past.
‘Bij oversluiten van hypotheken worden soms ook nieuwe levensverzekeringen afgesloten. Dat riekt naar oplichting’

Geen ruzie

Feit is dat een adviseur het beste werkt als hij betaald wordt door de klant in plaats van via provisies van de verzekeringsmaatschappijen. “Mijn standpunt is: je kunt niet een objectief advies geven als ik als intermediair door de verkopende partij wordt betaald. Die verkoopprikkel werkt vaak averechts.” Verzekeringsmensen verkopen die polissen en producten waaraan zij het meeste verdienen, is de algemene klacht. En het riekt zelfs naar diefstal als met name levensverzekeringen (met hoge provisies) worden aangesmeerd die soms helemaal niet nodig zijn, of zelfs bij het oversluiten van een hypotheek opnieuw worden afgesloten. Wat helemaal niet hoeft. Maar het is voor de tussenpersonen kassa! Toch leeft Wensink niet op voet van oorlog met zijn collega’s. “In tegendeel zelfs. Er zijn veel tussenpersonen die ons juist inschakelen, omdat we specialist zijn. Iedereen weet hoe ingewikkeld een goed pensioenadvies is, daarom wordt onze kennis vaak gebruikt.”

Wet

De pijn zit hem wat Wensink betreft vooral bij de verzekeringsmaatschappijen. “Verzekeraars offreren nog steeds niet transparant. Of wat te denken van verzekeraars die beleggingskosten in rekening brengen terwijl de premies worden belegd in beleggingsfondsen van andere instellingen. Kijk de fondskosten er op na en je ziet dat het niet klopt. De branche is er nog steeds niet in geslaagd eerlijk, duidelijk en transparant te werken. Daarom moet er een wet komen waarin precies omschreven staat hoe pensioen- en levensverzekeringen geoffreerd moeten worden. En dan bedoel ik niet van die nagemaakte controle zoals tegenwoordig via die financiële bijsluiters wordt gesuggereerd.”

Escape om te sluiten