R&D met 700 werknemers bij Thales op de tocht

Over korvetten en fregatten

Thales in Hengelo straks een verkoopkantoortje van de Fransen? Nederland zou korvetten moeten gebruiken om te jagen op drugssmokkelaars. Bovendien leiden de investeringen tot werk bij Thales in Hengelo, waar zo’n 700 werknemers het grootste innovatiecentrum (naast de UT) van Twente vormen. Maar minister Kamp wil niet. Zonder investeringen wordt het kenniscentrum waarschijnlijk (al over twee, drie jaar) opgeheven en zal Thales (het vroegere Signaal) verworden tot een ordinair verkoopkantoor van de Fransen, laten de vakbonden, de ondernemingsraad en het bedrijf eensgezind weten. De bonden en ondernemingsraad togen op 17 maart naar Den Haag om de vaste kamercommissie voor Defensie nog eens uit te leggen welke gevaren op de loer liggen. Maar dat wisten ze al, zegt Henk Kolkman van het CNV. “Er worden politieke spelletjes gespeeld.” De soep wordt zeker net zo heet gegeten als hij wordt opgediend, verklaart Frans van Rooijen van Thales. “De ontwikkelopdrachten van de Koninklijke Marine zijn voor ons van levensbelang om steeds weer nieuwe producten te ontwikkelen die we daarna ook exporteren.” De marine als etalage van Thales. Maar Kamp wil geen uithangbord zijn en heeft geen korvetten nodig, hij heeft tien fregatten en is daar blij mee. Maar Van Rooijen en Kolkman weten zeker dat Kamp korvetten nodig heeft. “Fregatten stammen uit de tijd van de koude oorlog, met een bemanning van 150 man op de grote zeeën. Niet om op smokkelaars bij de Antillen te jagen. Daarvoor zijn korvetten met 80 man aan boord veel beter geschikt.”

Vergunning

Korvetten zijn goedkoper, volgens Van Rooijen zijn op de tweedehandsmarkt een paar fregatten zo van de hand te doen voor een mooie prijs aan de Grieken of ergens in het Midden Oosten (Verenigde Arabische Emiraten) en ‘last but not least’ delen ook de kamerleden zijn mening. Thales loopt de deur plat in Den Haag. “De Kamer zet vraagtekens bij de operationele keuzes van Kamp. Kamerleden hebben moties ingediend en er lijkt wat bijsturing van het beleid. De minister is bezig onze rekensommen na te rekenen.” En ook de marine deelt de mening van Thales, wat vreemd klinkt. Als Kamp weigert te bestellen is de hoogwaardige technologische werkgelegenheid van 700 mensen serieus in gevaar. “We kunnen niet tien jaar wachten op de volgende order.” Het CNV maakt zich hard voor de Nederlandse oorlogsindustrie en de export van fregatten. Kolkman: “Elke exportorder moet worden voorgelegd aan het kabinet en daar komt wel of geen vergunning voor.”

Lankmoedigheid

Van Rooijen is het hartstochtelijk eens met Annie Schreijer, het CDA-kamerlid dat vicevoorzitter is van de vaste kamercommissie voor economische zaken, die vindt dat er op alle fronten veel te weinig druk is vanuit Twente op Den Haag. “Ik moet zeggen dat aan de manier waarop de regio zich presenteert in het Haagse en dan vooral met haar lobbyactiviteiten, nog wel wat winst te halen is. Onlangs was minister Brinkhorst op bezoek en dan gaat de helft van de tijd op aan jubelverhalen, wat doen we het toch goed in Twente. De lankmoedigheid over het vertrek van Ericsson, Logica CMG en nu wellicht Thales, begrijp ik niet.” En vervolgens vergeten ze Brinkhorst te vertellen dat deze regio wel wat steun kan gebruiken.” De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we Thales ook niet gehoord hebben toen Ericsson sloot en Logica CMG vertrok. Maar eerst hebben de bonden en Thales deze maand wat te verhapstukken over de CAO. Want dat gaat ook gewoon door.

Escape om te sluiten