OAD doet alleen nog zaken met Martinair en Transavia

Arke met de rug tegen de muur

Enschede Airport Twente kan fluiten naar 20 mille van Dutchbird. De OAD vliegt alleen nog met Transavia en Martinair Een paar dagen voordat directeur Harm Prins van Holland Exel werd opgepakt was hij samen met zijn partner Erik de Vlieger nog op het kantoor van OAD in Holten. Ze spraken daar met de directie (Julius ter Haar en Louis Frankenhuis) om samen te werken. Maar de OAD heeft leergeld betaald in het verleden en werkt alleen nog samen (voor wat betreft charters) met Transavia (een volle dochter van de KLM) en Martinair (50%-dochter). TUI (zoals Arke en Holland International) brengt zijn reizigers naar verre vakantiebestemmingen als Cuba, Brazilië en Mexico met Holland Exel. “Waarom moet ik me zorgen maken? De reizigers hebben een contract met ons, via de ANVR-regelingen komen die mensen heus weer terug, die merken er niets van als er iets fout gaat,” laat TUI-voorlichter Jaap Carpentier Wolf weten. Geluiden in de luchtvaart- en reiswereld doen anders vermoeden. Want zo simpel als Carpentier Wolf reageert, is het niet. In de zomermaanden verdienen chartermaatschappijen handenvol geld. In de wintermaanden is het kommer en kwel. Maar dat gaat buiten de vakantieganger om, die boekt een complete reis via een reisorganisatie. Die reisorganisatie brengt het vervoer onder bij een chartermaatschappij die op zijn beurt de brandstof, rijksluchtvaartdienst, de luchthavens die aangedaan worden, de leasemaatschappijen (eigenaar van de toestellen) en andere vliegkosten moet betalen. Als dat niet gebeurt, heeft natuurlijk de chartermaatschappij (zoals Dutchbird tot voor een paar weken terug) een probleem. Maar de praktijk is dat een luchthaven een vliegtuig vol passagiers aan de ketting legt als ze nog geld tegoed heeft.

Dutchbird

Het overkwam OAD vorig jaar toen directeur Erik Toornen van Enschede Airport de OAD belde om ongeveer 4000 euro over te maken, anders bleef het vliegtuig (van Dutchbird dus) dat van Groningen via Twente naar Turkije zou gaan, aan de grond. “Natuurlijk zouden we betaald hebben, wat moesten we anders? Het zijn tenslotte onze klanten die we niet steek kunnen laten,” laat president- commissaris Joop ter Haar weten. Volgens Tooren heeft de OAD niets betaald, maar dreigde hij het toestel niet te laten landen als er geen boter bij de vis kwam. De piloot van het toestel had echter een creditcard (goed voor 25 mille) bij zich. “Aangezien er nog een rekening van 20 mille open stond van Dutchbird wilde ik dat die piloot de hele rekening zou betalen. Maar die weigerde dat pertinent, hij wilde alleen de kosten van zijn landing, circa 4000 euro betalen.” Na het faillissement van Dutchbird kan Enschede Airport dus fluiten naar de resterende 20.000 euro. Ook in Groningen laat Dutchbird een schuld achter van enkele tienduizenden euro’s.

OAD als bank

De OAD heeft in het verleden leergeld betaald. De OAD had voor een aantal vluchten Air Holland ingehuurd die (zo bleek later) een chronisch gebrek aan cash had. Dus werden rekeningen niet betaald en onder zware druk was OAD wel gedwongen de rekeningen (brandstof, luchthavenbelasting) voor te schieten anders zouden de vliegtuigen (vol OAD-toeristen) niet verder mogen. Terwijl dus al de reguliere rekening aan Air Holland voldaan was door OAD. In ruil voor de gedwongen leningen die opliepen tot een half miljoen euro, eiste OAD onderpanden (vastgoed.) De OAD heeft zelfs een controller naar Air Holland in Utrecht gestuurd om de chaotische boekhouding te ordenen. De panden zijn later verkocht en de OAD heeft zijn geld teruggekregen, is alles wat Ter Haar er verder over kwijt wil. Air Holland is overgenomen door Exel dat daarna verder ging onder de naam Holland Exel.

Hans Mosselman

De eigenaar van Südtours, Hans Mosselman, heeft om de grote chartermaatschappijen te beconcurreren Dutchbird een aantal jaren geleden opgericht. Behalve de OAD wilde verder geen andere reisorganisatie (uit concurrentieoverwegingen, hij was tenslotte ook eigenaar Südtours) met hem in zee. “Südtours en OAD zouden samen vanaf Groningen en Twente reizigers naar Turkije en Griekenland brengen.” Mosselman was uiteindelijk om financiële redenen gedwongen Dutchbird te verkopen, maar behalve Erik de Vlieger (hoezeer Mosselman ook zijn best deed) was niemand geïnteresseerd. Het vervolg is bekend, Dutchbird is snel na de overname failliet gegaan, de schade van de regionale luchthaven is het missen van een knoop in vergelijking met de enorme broekscheur die Mosselman heeft opgelopen. Na de surseance (een cowboy-tijd waarin de leasemaatschappijen ’s nachts hun toestellen terugvlogen) heeft OAD de resterende vluchten laten uitvoeren door Transavia. Vlak voor het ter perse gaan van dit nummer werd bekend dat TUI enkele miljoenen investeert in Holland Exel. Als Holland Exel in navolging van Dutchbird en Air Holland de rekeningen niet betaalt, dan zal TUI heel veel geld moeten voorschieten om de eigen passagiers weer naar huis te krijgen.

Escape om te sluiten