Twentevisie Jaargang 17, 2005

De eeuwige strijd tussen premies innen en schades betalen

Circuit op voor premieverlaging

Hotze de Witte op het TT-circuit in een kampeerwagen. “De cursist is tevreden met de leerzame dag, de verzekeraar is tevreden want de lagere premie wordt ruimschoots gecompenseerd door mindere schades.”
Een van de grootste, zo niet de grootste zelfstandige tussenpersoon in Noord- en Oost-Nederland is de Drenthe-Overijssel Assuradeuren (DOA). Er zijn grotere kantoren, maar dat zijn zogenaamde ‘captives’ van bijvoorbeeld Aegon of Nationale-Nederlanden. Hotze de Witte (58) nam het bedrijf in 1980 over van zijn vader. Er werken nu 55 mensen, exclusief de vijftien zelfstandige tussenpersonen met wie DOA werkt, zoals De Witte Assurantiën (de eigen tussenpersoon). De assuradeur (DOA) die werkt met zeven volmachten van de grote verzekeringsmaatschappijen. Over de vermaling tussen verzekeraar en klant. En innovatie in verzekeringsland.

De dubbele pet heeft voor- en nadelen. Ongeveer 13.000 klanten heeft De Witte, particulieren en MKB-bedrijven (met als specialisatie de horeca). Voor hen kan De Witte zelfstandig snel schades afhandelen en gunstige verzekeringen sluiten. Anderzijds moet hij van de verzekeringsmaatschappijen (plat gezegd) zo duur mogelijk verkopen en zo weinig mogelijk uitkeren. Veel maatschappijen zijn bezig te saneren onder hun volmachten. “Als gevolmachtigde assuradeur heb je de portemonnee van de verzekeraar in de hand. Op een zo goed mogelijke wijze beheren betekent: goede klanten, goede risico’s en een goed preventiebeleid voeren, dus met zo weinig mogelijk schades.” Meer premie dan schade, kortweg. Vorig jaar had DOA en De Witte in totaal aan provisie een omzet van 4,5 miljoen euro.

Assurantiebeurs

Het zijn prettige cijfers waarachter een veelvoud aan premies aan de maatschappijen schuilgaan. Om die reden is al een paar keer een bod gedaan op DOA. “Ik hoop dat mijn zoon het voortzet.” DOA is inmiddels zo groot dat het is toegetreden tot de Assurantiebeurs in Rotterdam, een verzameling van verzekeraars, waar de echt grote verzekeringsklussen worden aangeboden en verdeeld over alle verzekeraars. “Weliswaar zijn wij een veel kleinere partij aan tafel, maar daardoor kunnen we rechtstreeks grote klanten bedienen.” Nieuw in verzekeringsland is ook de schadeservice manager die na een schade alle werkzaamheden uit handen neemt. “De buurman van een klant belde na een inbraak. Dan gaan wij maatregelen treffen om dat kapotte raam te repareren en om te bekijken of er binnen dingen zijn die met spoed gedaan moeten worden om de schade zoveel mogelijk te beperken.”

TT-circuit

De Witte legt veel accent op preventie. Zo heeft hij voor kampeerwagens een speciale verzekering inclusief cursus opgezet. Ook is hij bezig om jonge automobilisten (tot 24 jaar) die veel meer premie moeten betalen omdat ze verhoudingsgewijs veel meer brokken maken een aanvullende rijopleiding aan te bieden. Na het volgen van die training gaan de premies omlaag. Dankzij een overname van een tussenpersoon in Twente (Hans Visser), die druk was met kampeerwagens, is het idee ontstaan. “Visser bezoekt de dealers van kampeerwagens om hun de voordelen van de verzekeringen en de cursus duidelijk te maken en hij heeft technisch verstand van zaken.” De Witte werkt voor de cursus samen met het Advanced Driving Team in Assen (dat werkt op het TT-circuit). “Veel mensen stappen zo uit hun middenklasser in zo’n kleine vrachtwagen. Dat leidt tot veel onnozele en onnodige schades. Na het volgen van de cursus weten en kunnen ze meer en betalen ze minder premie. Datzelfde idee ben ik in overleg met een verzekeraar aan het uitwerken voor jonge motorbestuurders.” De Witte heeft inmiddels al 2500 kampeerwagens in Nederland in verzekering.

Verkeersveiligheid

De kosten van de cursus betalen die verzekerden zelf, even voor alle duidelijkheid. Maar worden (na het behalen van het certificaat) terugverdiend via een bonus van 75% van de premie. De resultaten zijn goed (cursisten hebben relatief veel minder schade na de opleiding wat de korting ruimschoots compenseert), de bestuurder voelt zich zekerder en heeft een leuke leerzame dag gehad. “En de verkeersveiligheid is hoger.”

Vorige bijdrage

MKB beste af bij regionale fiscalisten

Volgende bijdrage

Nummer 7

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *