Vroegere RoBé-topman Klaas Beute presenteert nieuw concept

Dromen met Yacht en House Vision met Klaas Beute

Klaas Beute bedenkt totaalconcepten met magazines, jaarboeken, radio- en televisieprogramma’s inclusief internetsites met Yacht Vision en House Vison. Ineens is hij daar weer. Klaas Beute. Maar nu niet hangend op de kofferbak van de S-model Mercedes of zittend op zijn Harley Davidson. Nee, zijn bedrijf Waterbeek (vernoemd naar zijn zoon) zit keurig op de tweede verdieping van een bedrijfsverzamelgebouw aan de Rigtersbleek in Enschede. Geen gouden kranen op het toilet of een onoverzienbare directiekamer met tapijt waar je tot je enkels in wegzakt. Een beetje burgerlijk, saai zelfs zijn de kantoren waar zeventien mensen werken. Klaas Beute is terug aan het uitgeversfront. Hij bedenkt nu totaalconcepten met magazines, jaarboeken, radio- en televisieprogramma’s inclusief internetsites. Hij mikt met Yacht Vison, House Vison en Nautic Vision op de mensen van middelbare leeftijd die een paar ton te besteden hebben. Zijn programma’s trekken in veel Europese landen waaronder Nederland (RTL4) miljoenen kijkers. En als je wint, heb je vrienden, weet Beute als geen ander. Er is ogenschijnlijk niets meer over van de patser van jaren geleden die samen met zijn toenmalige vrindje Rob Lustig uitgeverij RoBé opstartte vanaf een slaapkamertje. In sneltreinvaart groeide de RoBé-gids uit tot hét naslagwerk voor zakelijk Nederland. Het geld kwam met kruiwagens naar binnen, maar het ging er met scheepsladingen weer uit. Het mooiste was nog niet mooi genoeg. Maar als ‘niet’ komt tot ‘iet’, kent ‘iet’ zichzelve niet. En dat gold ook voor dit tweetal (dat overigens sinds 1992 gebrouilleerd is). Ze kochten een fraai pand aan de Hogelandsingel in Enschede, verhuisden later naar een nieuw blits pand naast het Ondernemingshuis. “Er zijn in die tijd een hoop onwaarheden over mij gepubliceerd, wat zelfs heeft geleid tot zeer zware bedreigingen aan mijn gezin. Dus ik heb deze publiciteit liever niet,” laat Klaas Beute via e-mail weten “Dit alles afgezien van het feit dat ik me in die jaren veel soberder had moeten opstellen, maakt mij persschuw.”
‘Een tweedehands boot is net zo duur als een caravan’

110 miljoen gulden

De RoBé-gids was overigens een schot in de roos, niet voor niets bestaat de gids nog steeds (zit in Hengelo), het concept deugt. In de hoogtijjaren (1992) bood de Franse participatiemaatschappij Lazard Frères 110 (!) miljoen gulden voor het bedrijf. “Toen bleek dat de onderneming RoBé niet meer te redden was, heb ik met een aantal andere aandeelhouders een doorstart mogelijk gemaakt. Ik wilde twee dingen bewijzen: dat de producten van RoBé goed zijn en ik wilde ook bewijzen dat Klaas Beute wel degelijk in staat is een onderneming goed te leiden,” aldus Beute, die (na zes jaar directievoeren in de nieuwe RoBé) in 1999 zijn aandelen verkocht en eennieuw bedrijf (Waterbeek) begon. “Een 100% eigen onderneming waar ik mijn visie op de snel veranderende mediamarkt kan neerleggen. Dat u de laatste elf jaar niets meer van mij heeft vernomen, komt omdat ik simpelweg heel erg hard heb moeten werken, en wilde bewijzen een goede en vooral een betrouwbare ondernemer te zijn die gelooft in continuïteit en stabiliteit.”

Harry Mens

Beute is dus weer begonnen met een nieuw multimediaal concept. “Via de internetsite worden 150.000 boten per week bekeken. We maken jaarboeken, waterkaarten en al. Hier op het bedrijf doen we alleen het redactionele deel, de TV-productie wordt gedaan door IDTV in Diemen die ook de eindredactie doet. En wij zorgen ervoor dat het programma gesponsord wordt.” En RTL4 zendt het vervolgens uit (tegen een vergoeding, net als Harry Mens doet bij RTL5). De doelgroep zijn mensen van wie de kinderen het huis zijn, ze hebben een aardig spaarcentje dankzij bijvoorbeeld hun hypotheekvrije huis. En de sponsors hopen deze mensen te interesseren in een bootje of tweede huis. “Een tweedehands boot is net zo duur als een caravan. En we laten huurhuizen zien vanaf 399 euro per week.” Journalistiek wil Beute zijn programma’s niet noemen, maar hij bestrijdt dat het een pure commerciële aangelegenheid is. “Slechte boten bestaan net zo min als slechte auto’s; het bedrijf dat de boten in ons programma test, is geheel onafhankelijk.” Net als Beute zelf die zegt geen belangen te hebben bij projectontwikkelaars, scheepswerven of importeurs. En hij is zelf bezig met de ontwikkeling van nieuwe Vision-concepten. Rob Lustig hebben wij voor dit verhaal niet meer kunnen traceren. Volgens indirecte bronnen probeert hij tegenwoordig appartementen op een Spaans eiland via ‘time-sharing’ aan de man te brengen.

Escape om te sluiten