Nieuwbouw Ten Cate moet toekomst in Twente veilig stellen

Supertex

Een overzichtfoto van Nijverdal. In het noorden (de grote cirkel) is de nieuwbouw gepland die werk moet gaan bieden aan een kleine 2.000 werknemers. De spoorweg en provinciale weg moeten ondertunneld worden. Op de andere (zuidelijker) plaatsen zijn de huidige vestigingen van Ten Cate in Nijverdal (omcirkeld) waar de gemeente (als Ten Cate is vertrokken) kan verder werken aan de invulling van het centrum. Koninklijke Ten Cate staat aan de vooravond van de grootste overname in de geschiedenis van het bedrijf. Het gaat om Southern Mills, een Amerikaans bedrijf dat voor wat betreft grootte vergelijkbaar is met Ten Cate zelf. Beide bedrijven hebben al een samenwerkingsverband. Met de overname zou Ten Cate in één klap marktleider zijn op het gebied van de technische textiel. Maar topman Loek de Vries loopt met meer plannen rond. Hij wil in het noorden van Nijverdal een ‘Hightech Textile Park’ creëren. Alle bedrijven ook fysiek om een technologiecentrum heen. Het nieuwe bedrijf moet werk bieden aan circa 1.800 mensen. Commissaris van de Koningin Jansen is laaiend enthousiast, net als burgemeester Hans van Overbeeke. Voor Twentenaren zijn het monumenten die herinneren aan vroeger, aan de gouden textieltijd toen tienduizenden arbeiders sponnen en weefden. Achter diezelfde toch wat troosteloze muren houdt Ten Cate zich de afgelopen jaren vooral bezig met technische textiel zoals kunstgras en kogelwerende vesten om maar eens een paar aansprekende producten te noemen. Loek de Vries loopt al zeker een jaar rond met plannen om een compleet nieuw bedrijf te bouwen. Liefst in Nijverdal, waar de roots van Ten Cate liggen. “Het zou een enorme kostenbesparing opleveren als we onze textielbedrijven uit Nijverdal en Goor en wellicht ook in een later stadium het hoofdkantoor uit Almelo daar concentreren.”

VolkerWessels

Het plan ligt nog op de tekentafel. En hoewel geld geen groot probleem is wil De Vries graag dat de politiek haar steentje bijdraagt. Met een solvabiliteit van 46%, een leenvermogen van zeker 100 miljoen euro en voor minimaal tientallen miljoenen euro aan stille reserves (zoals bedrijven die tot nul zijn afgewaardeerd en die De Vries binnen een paar jaar wil afstoten, maar ook veel gebouwen en veel grond die ver onder de werkelijke waarde op de balans staan) hikt Ten Cate zeker niet aan tegen de nieuwbouw die op enkele tientallen miljoenen wordt geschat. Er wordt al gesproken met VolkerWessels, ook al omdat Ten Cate een gebied in het Reggedal achterlaat waar ongeveer 200 woningen gebouwd kunnen worden.

Monumenten

Er zijn twee problemen die opgelost moeten worden. Ten eerste de verhuizing van tientallen zeer grote en ingenieuze machines. “We moeten extra voorraad maken voor de tijd dat de machines stilstaan. En in de tweede plaats is het nog onduidelijk of het gebied dat Ten Cate achterlaat wel in het ‘masterplan’ voor het centrumgebied van Nijverdal past. “Ik zie het als een win win-situatie, dus zal ook de overheid moeten meedoen,” is de mening van De Vries. Van Overbeeke is zeer enthousiast maar nog niet zover dat hij de portemonnee wijd open zet. “We zijn in gesprek met het ministerie van Cultuur over het Hogedijkje, het gebied langs de Grotestraat.” Het is de vraag of die enorme zee van steen onder monumentenzorg valt. Van Van Overbeeke mag het tegen de grond: “Ze moeten wel weten wat ze Nijverdal daarmee aandoen. Als de herbestemming van het gebied daardoor matig is (lees: te weinig opbrengt, JM) zal degene die dat veroorzaakt daarop aangesproken worden.”

Knopen tellen

Ten Cate moet eerst zijn knopen tellen, vindt Van Overbeeke. “Wij helpen ze bij het denkproces, met het regelen van de bestemmingsplannen. Daarna kijken we of er nog subsidiepotten beschikbaar zijn. En tot slot moeten we bezien of er nog ergens een gat in de begroting is. Zover zijn we nog niet. En ik laat me in mijn enthousiasme niet overhalen allerlei toezeggingen te doen.” De nieuwbouw zal er wel komen. Waar Grolsch eerst moest dreigen om Twente te verlaten voordat de bestuurders in beweging kwamen, heeft Ten Cate het tij mee. Maar De Vries wil meer. Hij wil ook dat zijn nieuwe concern goed bereikbaar wordt. De infrastructuur dus, het doortrekken van de A35, maar dat is pas ver na 2010 gepland.

Escape om te sluiten