Hengelo stuurt deurwaarder af op combiterminal

Terminal naar Almelo?

De bedreigde combiterminal in Hengelo: ruzie over havengelden. Hengelo vraagt onevenredig hoge havengelden van de combiterminal. Dat zegt Henk Bolk, een van de vier aandeelhouders van het overslagcentrum in Hengelo, dat gelegen is naast de fabriek van Akzo. De ruzie daarover is inmiddels zo hoog opgelopen dat de gemeente een deurwaarder heeft gestuurd die met beslaglegging dreigde. De ondernemers overwegen nu serieus verplaatsing van de terminal. Ook al omdat andere gemeenten (zoals Almelo) die van de ruzie op de hoogte zijn direct hun diensten aanboden. “Het is niet zo dat wij geen havengeleden willen betalen,” zegt Henk Bolk, van Bolk Transport in Hengelo. Bolk is in de afgelopen jaren een van de mensen geweest die zich altijd hard heeft gemaakt voor een overslagterminal van water en weg. Liefst ook nog met een treinverbinding, maar zo’n plaats is moeilijk te vinden in Twente. “Als we niets doen staan we over een paar jaar in de file van Oldenzaal naar de Randstad.” Het is een privaat-publieke samenwerking geworden; de grond werd door Akzo ingebracht, de aanleg van de kade kostte een slordige 2,5 miljoen euro, maar daar waren de provincie Overijssel en ‘Brussel’ (zogeheten EFRO-gelden) goed voor. Verder was nog eens zo’n zelfde bedrag nodig voor de gebouwen en de kraan, dat geld werd bijeengebracht door de vier aandeelhouders Bolk, Nijhof-Wassink en de containerterminals in Meppel en Nijmegen.

‘Bolk overdrijft’

De gemeente Hengelo heeft voor alle duidelijkheid geen cent bijgedragen aan de ontwikkeling en totstandkoming van de combiterminal. “Maar nu vragen ze wel vier, vijf keer zoveel havengelden als bij andere terminals. Wij waren daarover in gesprek met de gemeente toen die ineens een deurwaarder op ons af stuurde. Wij moesten ineens een ton in euro’s betalen, ja dat hebben we gedaan, we konden niet anders.” In een brief van 29 januari schrijft Bolk aan de gemeente Hengelo: ‘Het feit dat uw afdeling incasso bij ons beslag wilde leggen is niet alleen voorbarig, maar ook bijzonder grof en zeer onzakelijk. Daarmee is bij een aantal ondernemers erg veel stuk gemaakt’. In een uitzending van Radio Oost liet wethouder Ter Ellen weten dat Bolk overdrijft omdat die ton de opgetelde gelden waren over twee jaar. Het maakt Bolk alleen maar bozer. “Wij moeten met ingang van dit jaar als gevolg van allerlei verhogingen en het inzetten van meer boten honderdduizend euro betalen.”
‘Alberti zei dat hij niets op papier kon zetten, omdat hij tijd nodig had om de politiek te bewerken’

Verplaatsing

In 2001 werd er nog een verlies geleden van 175.000 euro. Dankzij het binnenhalen van nieuwe klanten (zoals Grolsch) stijgt het aantal containers tot boven de 20.000 stuks. “Ons probleem zijn de 22 bruggen tussen Hengelo en Rotterdam. We krijgen het nog niet voor elkaar om de boten zo economisch mogelijk te laten varen. Dat is ons probleem. En we vragen echt niet of die bruggen verhoogd kunnen worden.” De combiterminal werkt inmiddels met zwarte cijfers. “Maar niet als die havengelden zo hoog blijven, dan houden we er geen cent aan over.” De woede bij de aandeelhouders is groot, ook al omdat de gemeente Hengelo bij de bouw van terminal liet weten dat die havengelden geen probleem zouden vormen. “We hebben daarover gesproken met ambtenaar Alberti. ‘Komt wel goed, komt wel goed’, zwoer hij steeds.” Maar waarom dan niet even op papier gezet. “Ja, stom daar hadden we achteraf gezien op moeten staan. Maar Alberti zei steeds dat hij dat niet kon, dat hij tijd nodig had om de politiek te bewerken.” Alberti wil geen commentaar geven. Op 12 februari hebben Ter Ellen en Bolk met elkaar gesproken. “Mijn collega’s waren zo kwaad dat ze een deurwaarder op hun dak gestuurd kregen, dat die meteen de tent wilden sluiten. Dan gaan we naar een andere gemeente die graag een terminal wil. Nee serieus, die kade hebben wij niet betaald, die kraan verplaatsen, wat zou dat kosten? En met die schandalige havengelden in Hengelo hebben we dat zo terugverdiend.”

Escape om te sluiten