Twentevisie Jaargang 15, 2003

Quote-eigenaar Van den Biggelaar gaat dankzij Reggeborgh-miljoenen helemaal voor internet

‘De kranten doen iets ontzettend fout’

maarten van den Biggelaar, een handelaar in informatie, wil van Quote Media de eerste echte multimediale uitgeverij van Nederland maken

Hij is even geniaal als grillig. Eigenaar maarten van den Biggelaar van Quote Media heeft aan creatieve inzichten geen gebrek. Florerende (luxe) bladen als Quote, Elle en Santé zijn het levende bewijs dat hij een neusje heeft voor gaten in de markt. Hij is allergisch voor saaiheid; zijn wereld moet ‘fun’ zijn, spannend. Hij was ooit de initiatiefnemer van Planet Internet. En dankzij de participatie (20% van de aandelen voor bijna 7 miljoen euro) van de Rijssense investeringsmaatschappij Reggeborgh richt hij zich nu weer helemaal op de virtuele wereld. ‘De Big’ (voor vrienden) neemt met de miljoenen van Reggeborgh aan de lopende band kleine internetbedrijven over zoals Vinden.nl van Jan- Willem Tusveld (ook uit Rijssen). “Over twee jaar komt de helft van onze omzet uit internet.”

Het is de goden verzoeken. Vraag een van de succesvolste uitgevers van Nederland om een waardeoordeel over dit blad en het antwoord klapt als een boemerang in je nek. “Hmm, ziet er een beetje amateuristisch uit,” geeft maarten van den Biggelaar (47) zijn ongezouten mening. “Ik houd niet van veel wit, dus ik vind dat er niet zoveel vaart in zit. De fotografie is een beetje saai, en dat glossy papier vind ik ook niet al te best. Dat zou ik ook veranderen.” Van den Biggelaar heeft enig recht van spreken. Hij is de man die in 1986 in Nederland Quote op de markt bracht. Het roddelblad onder de businessmagazines geldt als één van de succesnummers binnen zijn gelijknamige uitgeverij, Quote Media. Het verschijnt in een oplage van ruim 50.000 stuks en ontbreekt in bijna geen enkele directiekamer. Van den Biggelaar deed het idee voor Quote op toen hij midden jaren tachtig (rechten) studeerde in Amerika. “Daar had je Fortune, Forbes, Manhattan Inc. Spannend gemaakte businessbladen. In Nederland had je alleen bladen als Fem, Managementteam. Als die een ondernemer fotografeerden zag je hem altijd keurig achter zijn bureau zitten met in de ene hand een telefoon en in de andere hand een pen. Allemaal heel serieus en statig. Dat moet spannender en vrolijker, dacht ik bij mijzelf.” De Quote-500 (de rijkste mensen van Nederland) is inmiddels een begrip in Nederland.

Cash-cows

In het jongste nummer van Quote worden aantrekkelijke vrouwen uit de zakenwereld geportretteerd, zoals Karen Kolkert uit Goor (die ook dit blad opfleurt) waarbij hun visie op zakendoen minder aandacht krijgt dan het merk auto waarin ze rijden en het geurtje dat ze gebruiken. Directe inhoudelijke invloed zegt hij niet te hebben. “Als ik het saai vind worden, zeg ik er wat van.” Wel heeft hij dagelijks contact met hoofdredacteur Jort Kelder. Deze kreeg onlangs fijntjes te verstaan dat vier rectificaties in één nummer, zoals in de jongste Quote, een beetje teveel van het goede is. Het is de keerzijde van het succes, aldus Van den Biggelaar. “Als het heel goed gaat met een blad worden mensen op een gegeven moment onbewust arrogant. Dat mag niet. Dat betekent dat er gewoon weer strenge eisen moeten worden gesteld aan hoor en wederhoor.”

Geen strak pak

Het was eigenlijk niet de bedoeling dat Van den Biggelaar uitgever zou worden. Hij volgde na een korte carrière in de Amsterdamse horeca (waar hij de uitgaanskrant Bladeren acht nummers lang uitgaf) in Amerika een opleiding tot advocaat. Een psychologische test zorgde voor een ommezwaai. “De psycholoog zei ‘dat moet u maar niet doen, meneer Van den Biggelaar, gaan werken tussen al die mensen in een pak en een keurslijf’. Dus ben ik wat anders gaan doen.” Als uitgever is hij meer op zijn plaats. De man die zichzelf een creatief directeur noemt, heeft een Pietje Bel-imago, branieachtig, even grillig als geniaal. Gewend om op gevoel de belangrijkste beslissingen te nemen.

Radioavonturen

Eerder dit jaar verkocht hij muziekzender The Box (waarin hij voor een kwart participeerde) aan een Duits mediabedrijf. “De enige zender in Nederland die winst maakte.” Het is niet alles goud wat er blinkt bij Van den Biggelaar. Bij voormalige medewerkers van Veronica Nieuwsradio stijgt de bloeddruk nog steeds als ze zijn naam horen. Midden jaren negentig was Van den Biggelaar mede-initiatiefnemer van de nieuwszender die een concurrent moest worden van Radio 1. Het nieuwsstation op de middengolf ging na niet al te lange tijd failliet, volgens critici vooral omdat Van den Biggelaar zijn rekening weigerde te betalen. Van den Biggelkaar wijst naar de toenmalige Veronica-voorzitter Joop van der Reijden die volgens hem fabeltjes vertelt over de samenwerking. “Ik heb geen enkel schuldgevoel,” zegt Van den Biggelaar daarover. “Het was wel een goed radiostation maar er luisterde gewoon geen hond. Er werkten zestig journalisten, er reden zestig autootjes met reclame door het land maar we hadden een jaaromzet van 180.000 gulden. Ik had verwacht dat als je een goed product zou maken er wel mensen zouden luisteren. Dat gebeurde niet omdat Veronica Nieuwsradio op de middengolf uitzond.” Desondanks doet Van den Biggelaar opnieuw een gooi naar een radiofrequentie. Hij wil er twee; één voor muziek en één voor nieuws. Maar dan wel op de FM.

Als het heel goed gaat met een blad worden mensen op een gegeven moment onbewust arrogant

Het Parool

Ook heeft Van den Biggelaar vorig jaar serieus geprobeerd Het Parool over te nemen. De poging mislukte omdat uitgever PCM het zieltogende blad aan een Belgische uitgever verkocht. Jammer, stelt Van den Biggelaar, het was een uitgelezen kans om aan de Nederlandse krantenuitgevers te laten zien hoe je een krant winstgevend maakt. “Het Parool is een mooie krant, stoer maar wel een beetje saai.” Bijna alle Nederlandse kranten worden volgens Van den Biggelaar geplaagd door saaiheid. Hij vindt het dan ook niet verwonderlijk dat abonnees weglopen, en dat de dagbladen moeten bezuinigen. “De kranten doen iets ontzettend fout. Ze moeten kijken naar bijvoorbeeld de New York Times, of de Washington Post, die hebben veel lifestyle toegevoegd aan hun kranten. Er zit bijvoorbeeld informatie in over mode en restaurants, net zoals wij dat doen in onze bladen.” De acht tijdschriften en zes gidsen op het gebied van eten en steden zijn nog steeds de ‘cahs-cows’ van Quote Media dat vorig jaar met 200 werknemers een omzet had van 35 miljoen euro.

Multimedia

Van den Biggelaar is ervan overtuigd dat er voor bladen als Quote, Elle en Santé altijd een markt zal zijn, ondanks het feit dat mensen aantoonbaar minder lezen, er minder geadverteerd wordt (“daar hebben wij nog niet zo’n last van”) en dat de mediaconsumptie verschuift naar audiovisuele media en internet. “Digitale media nemen hand over hand toe. Binnenkort start in Amerika musicnet.com. Dat is de officiële Napster van de platenmaatschappijen. Voor tien dollar per maand kun je zoveel muziek downloaden als je wilt. Dan zou ik niet meer investeren in een detailhandelwinkel.” Van den Biggelaar is druk doende Quote Media om te vormen tot een multimediale uitgeverij. “Het gaat om de combinatie tijdschriften en internet.” Quote Media is gestart met ‘Quotenet’, niet alleen een internettoegangsverschaffer, maar ook een webportal waar je bijvoorbeeld reizen kunt boeken, huizen kunt huren of speuren naar een baantje (Quotejobs). In de visie van Van den Biggelaar kan er veel via het web. Je eigen boek laten drukken bijvoorbeeld. De opmaak en inhoud bepaal je zelf, via het internet. Het drukken, in welke oplage dan ook, gebeurt via de digitale uitgever Gopher, sinds 2001 behorend tot de stal van Quote Media. Voor de content kunnen de bestaande bladen/ redacties van de tijdschriften mede zorg dragen. Zie hier de kruisbestuiving die Van den Biggelaar voor ogen staat. Niet voor niets heeft hij zichzelf wel eens een handelaar in informatie genoemd.

Internetwinst

“Cruciaal,” noemt Van den Biggelaar Quotenet voor zijn bedrijf. “Het moet de eerste website worden van Nederland waarmee geld verdiend wordt via consumenten.” Dat geld moet verdiend worden via abonnementen op Quotenet en provisie op diensten die verhandeld worden. Quotenet telt nu 4500 abonnees en er komen er volgens Van den Biggelaar 100 per dag bij. “We hebben er miljoenen in geïnvesteerd.” Dat geld kwam van Reggeborgh waar de toenmalige directeur Henry Holterman de visie van Van den Biggelaar helemaal deelde en grif meedeed. Holterman sprak al met Van den Biggelaar voor de beursgang van World Online waardoor Reggeborgh (een beleggingsmaatschappij van de familie Wessels) het toch al niet kleine vermogen met honderden miljoenen verder opvijzelde. Volgens Van den Biggelaar kan Reggeborgh in 2003 voor het eerst de revenuen van de investering verwachten.

Vorige bijdrage

Commentaar: Onderwijs

Volgende bijdrage

Gelink Adviesgroep gaf vorig jaar 2,5 miljoen euro uit aan reclame

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *