Twentevisie Jaargang 15, 2003

Munsterhuis leert zijn klanten zelfs rijden in een Ferrari

De speeltjes van de upperclass

Frans Munsterhuis junior: “Ferrari is ook bereikbaar voor de gewone man. We hebben zo’n 80 gebruikte Ferrari’s verkocht.” In het midden broer Jochem, rechts oom Fons.

Je hoeft (vanuit Twente) beslist niet om het jaar naar de RAI om je te vergapen aan de mooiste auto’s die er te koop zijn. Twente heeft Munsterhuis: de enige dealer van Ferrari in Nederland, hij heeft Maserati’s in het nieuwe Hengelose pand en ook Chryslers en Jeeps staan. En hij levert (als Europees importeur) ook de snelste sportauto ter wereld: Koenigsegg CC. Het exclusieve autolijstje heeft hij onlangs uitgebreid met de Nederlandse stal Donkervoort. “We hebben ook Bentley, Rolls Royce en Aston Martin staan, maar van die merken zijn we geen officiële dealer,” vertelt Frans Munsterhuis junior (35), samen met zijn broer Jochen (32) directeur van het autoconcern dat verder nog Jaguar, Nissan en natuurlijk Renault (waarmee Frans senior vanaf 1972 groot werd) verkoopt. Kinderen die alleen maar stickers willen, zijn van harte welkom, want Munsterhuis wil een gevoel, een beleving verkopen.

En wellicht komen die kinderen later weer terug. Niet alleen als ze schathemelrijk zijn geworden, want ook Jan Modaal kan in een tweedehands Ferrari rijden, verzekert Munsterhuis. Maar dan moet hij zich voor de rest wel vrijwel alles ontzeggen, erkent hij. “Ik heb hier goede Ferrari’s staan voor 30-35.000 euro. Nee, het is geen gewone gebruikswagen, je moet het zien als tweede auto, het is een hobby.” Bij Lambo in Rijssen (waar een mededeling op de deur juist kinderen weghoudt) puilt de showroom uit van de Lamborgini’s, Aston Martins en zelfs een enkele Spectre. Eigenaar Gerrit Bloemendal rijdt voor eigen gebruik twee exclusieve Lamborgini’s. Tot voor een paar jaar was hij ook importeur van Lamborgini. “Autofabrikanten als Ferrari, Lamborgini en noem ze maar op kunnen niet zelfstandig bestaan. Ferrari wordt door Fiat op de been gehouden en Lamborgini is tegenwoordig van Audi. Toen die verkoop aan Audi speelde, werd ik door Lamborgini gevraagd een contract voor tien auto’s per jaar af te sluiten. Konden ze van Audi een betere prijs krijgen. Ik werd in Dubai bij de Formule 1 voor boten helemaal in de watten gelegd om maar te tekenen. Maar er worden in Nederland hooguit vijf, zes Lamborgini’s verkocht. In het beste jaar van Ferrari werden er achttien auto’s in Nederland verkocht. Die markt is niet zo ontzettend groot. Ik weigerde te tekenen, ook al omdat ik per auto 35.000 euro vooruit moest betalen. Ja, Hessing heeft wel getekend en hij is nu dus importeur. Hij wilde graag, want hij was andere topmerken kwijtgeraakt,” aldus Bloemendal. Lamborgini is gemiddeld 20% duurder dan Ferrari. “Hij loopt ook sneller, de auto die daar staat is een diabolo GTR, die haalt gemakkelijk 365 kilometer per uur. Wat die kost? Zes ton. In euro’s ja. Bijna 1.000 euro per pk.”

Ferrari wordt door Fiat op de been gehouden en Lamborgini is tegenwoordig van Audi

Spectre

Van de Koenigsegg CC moet Bloemendal helemaal niets hebben. “Allemaal van die hobbyisten. In Engeland heb je ook nog steeds een hoop van die kleine exclusieve merken. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze Spectre, mooie wagen hoor, maar de naden zijn slecht afgewerkt en het bedrijf heeft nauwelijks bestaansrecht.” Munsterhuis weet natuurlijk ook wel dat de omzet om 170 mensen aan het werk te houden niet komt dankzij het dealerschap van Koenigsegg CC en Donkervoort. Maar het levert publiciteit op (“alle autobladen zijn langs geweest”) en klanten die ook andere auto’s willen voor henzelf en hun gezin (“of in de loop der jaren doorgroeien”). En om de klanten met smallere beurzen niet helemaal gek te maken, zijn de diverse merken op verschillende plaatsen in Twente en Zwolle ondergebracht. Wel de luxe Chrysler bij Ferrari in Hengelo, maar ver weg bij de grote Renault/Nissan-bedrijven in Enschede en Almelo. “Elk merk zijn eigen dak,” merkt Munsterhuis daarover op. In totaal verkoopt hij jaarlijks circa 4200 (waarvan 2200 nieuwe) auto’s. “We spreken liever over mobiliteitscentra. We willen de mensen op de weg houden,” pakt hij zijn reclame mee. “We doen het onderhoud, financiering en wij hebben via onze leasemaatschappij 850 auto’s rondrijden. Uit onderzoek blijkt dat 45% van de mensen merkvast is, 55% blijft bij dezelfde garage. Bij ons ligt dat op 80%. Dus vier van de vijf klanten zijn vaste klanten.”

Ferrari

Ferrari (dealer sinds 1988) is inmiddels toch een substantieel deel van het bedrijf geworden. “We hebben inmiddels zo’n tachtig gebruikte Ferrari’s verkocht.” Detail, maar wel saillant: de voorplaat van de officiële Ferrari-kalender 2003- 2004 wordt opgesierd met de showroom van Munsterhuis. Voor de echte liefhebbers organiseert Munsterhuis SportsCars bijeenkomsten tijdens de wedstrijddagen van de Formule 1. Verder regelt Munsterhuis fabrieksbezoekjes aan Ferrari/Maserati en Donkervoort en op 8 mei maakte RTLcommentator Olav Mol voor een exclusief gezelschap zijn opwachting. Munsterhuis helpt ook de mensen die wel de centen hebben voor felrode auto, maar niet de vaardigheden. Voor die mensen wordt jaarlijks het circuit in Assen een dag gehuurd. Wel graag je eigen auto meenemen. Volgens het aanvraagformulier mag je zelfs meer auto’s verschepen die dag. En dat kan wellicht via de officiële Ferrari trailer waarmee Munsterhuis de verkochte auto’s bij de kopers thuis aflevert. “Gemaakt door Lambo Rijssen,” merkt Bloemendal fijntjes op, die zelf ook zo’n langgerekte caravan voor zijn deur heeft staan.

Ik zei tegen zijn moeder ‘begin maar met een Porsche’.

Gerrit Bloemendal: “Autofabrikanten als Ferrari en Lamborgini kunnen niet zelfstandig bestaan. Ferrari wordt door Fiat op de been gehouden en Lamborgini is tegenwoordig van Audi.”

‘Begin met Porsche’

Bloemendal rijdt ‘gewoon’ in zijn Lamborgini naar zijn fraaie huis aan de rand van Nijverdal dat hij als creatieve polyesterproducent (“alleen moeilijke opdrachten, voor massaproducten ga je maar naar een ander”) ook zelf helemaal heeft ontworpen. Het zijn bijzondere types. Jochen is druk met racepaarden, Frans racet in historische auto’s en Bloemendal fokt American Paints (paarden) voor western riding. Ze merken dat de recessie toeslaat. “De orderportefeuille wordt kleiner. Half mei komt de nieuwe Jaguar XJ waar de markt twee jaar op heeft gewacht. Ik denk dat die zorgt voor weer wat extra omzet.” Mannen met koffertjes geld moeten hun deur voorbij. “Natuurlijk hebben we die hier gehad. Maar we hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat we dat niet willen. Dat is in de branche in een vloek en een zucht bekend.” Bloemendal weigerde ooit een fonkelnieuwe Lamborgini te verkopen aan een knul van een jaar of achttien. “Ik zei tegen zijn moeder ‘begin maar met een Porsche’, in een Lamborgini rijdt hij zich dood.” Bloemendal is dan wel geen officiële dealer meer, maar hij is wel een relatie. Italianen vinden overal een oplossing voor. “Hessing heeft niets van Lamborgini van voor 1996, dus die klanten komen automatisch bij mij.”

Vorige bijdrage

Ex-Thiolon-directeur Van Balen uit beschuldigingen tijdens rechtszaak

Volgende bijdrage

Stork betaalt het beste... aan bestuurders

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *