Twentevisie Jaargang 15, 2003

Commentaar: Maffia

Deze uitgave van Twentevisie gaat voor een groot deel over auto’s. Daarvoor ben ik bij verschillende bedrijven in Twente geweest, om me te laten informeren. Het is halve maffia: mooie pakken met opzichtige stropdassen, gladde praatjes en verkapte dreigementen. Alle snelle jongens willen dat ik opschrijf dat hun service geweldig is, dat ze fantastische garantie geven en ze leveren alleen maar unieke auto’s. Onvergelijkbaar met de concurrentie. Hetzelfde gevoel heb ik bij vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel, Overijsselse Ontwikkelingsmaatschappij, VNO-NCW, MKB, wethouders en gedeputeerden die maar niet moe worden uit te leggen dat zonder het Regionaal Bedrijven Terrein in Bornerbroek Twente economisch in de afgrond stort. Het zijn net tweedehandsautoverkopers die me bezweren dat het wagentje altijd binnen heeft gestaan, weinig gebruikt is en altijd op zaterdag werd gewassen. Niemand heeft tot nu toe kunnen of willen aantonen dat zonder nieuw bedrijventerreinen de economie inderdaad stokt. Wat ik wel weet is dat de politiek het leuke dorpje Zenderen naar de klote heeft geholpen door een nutteloze vuilstort onder een omgekeerd Vikingschip te bouwen. Wat ik wel zie in Twente zijn veel verpauperde bedrijventerreinen. En waar nauwelijks wat aan gebeurd. Te duur om schoon te maken en op te knappen. Wat ik zie zijn die uitzicht verpestende bedrijven langs de A1 bij Enter. Ik hoor wethouders van Rijssen, Tubbergen, Oldenzaal, Haaksbergen en zelfs Almelo die gewoon eigen bedrijventerreinen willen blijven uitgeven. Terwijl ons was uitgelegd dat we beter een paar weilanden kunnen omploegen dan her en der in Twente maar blijven bouwen. Ons was beloofd dat de politiek het allemaal heel zorgvuldig zou uitzoeken. Maar Enschede wil helemaal geen bedrijventerrein ten noorden van Almelo. Veel te ver weg. De Raad van State heeft een streep gezet door de vooraf gekochte onderzoeken waarvan de uitslag vast stond. Maar de inmiddels verdwenen gedeputeerde Bennink en de Enschede wethouder Helder die de Stuurgroep RTB leiden, voelen zich helemaal niet voor schut gezet, maar zeggen dat de uitspraak alleen vertraging oplevert. Er is gesjoemeld bij de grondprijs om het rendabel te krijgen. Ik kom ook wel eens in andere delen van het land waar ik grote bedrijventerrein braak zie liggen. Niet te verkopen, hoor ik dan. Helder kleedt zich beter, maar hij is toch nauwelijks beter dan die automaffia met zijn mooie praatjes.

Vorige bijdrage

Nummer 20

Volgende bijdrage

Bennie Lenferink, Henk Kamp en Harm Mannak over de bizarre wereld van auto's

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *