Commentaar: Ontwikkelingen

De ontwikkeling van dit blad is omgekeerd evenredig aan die van de luchthaven. Een vergelijking die aan alle kanten mank gaat, dat weet ik ook wel, maar ik kwam erop omdat ik bij de voorbereiding van dit nummer enerzijds een hele stapel oude Twentevisies en uitgaven van Memphis (de halve voorganger van Twentevisie) doorgebladerd heb om de verhalen over de luchthaven op een rijtje te zetten. Van die verhalen word je niet vrolijk, altijd hetzelfde gezeur. Als je een jaargang of tien door je handen laat glijden, dan zie je ook de ontwikkeling van het blad. Van zwart-wit via kleur naar glossy, verandering van opmaak, het blad wordt ook steeds dikker, krijgt een ruggetje en vanaf dit nummer besteden we meer aandacht aan de eerste pagina's van het blad. Het blad moet bestaan van de advertenties, daarover geen misverstand, de IKT (achterin het blad) betaalt de redactie niet, dat doet de uitgever. 'Een historisch dun nummer', noemde de bladmanager bij de evaluatie het januarinummer van 56 pagina's. Vroeger zat er in de goede ouwe Memphis gewoon een nietje doorheen, zag ik en was het aantal pagina's nog veel minder. Was het beter, was zwart-wit slechter? Toen schreven we wat we wilden en dat doen we nog steeds. Zoals over de luchthaven. In dit nummer is Martin Steenbeeke op zoek gegaan naar de mensen achter Ommeland Invest, de biscuitboys uit Harderwijk. Het is nog steeds niet duidelijk of zij de luchthaven per 1 juli definitief overnemen. Je kunt je als regio alleen afvragen of je blij moet zijn met twee 'rookies' die hun vele geld vooral verdiend hebben door het kopiëren van andermans bedenksels. Niet bij brood alleen, en daarom besteden we in dit nummer vrij veel aandacht aan kunst, aan sport, natuurlijk ook weer aan de beurs en uiteraard (dat blijft het hart van dit blad) de verhalen van en over ondernemers. Of over projecten zoals in Tubbergen. En verder een bijlage voor de Euregio Business beurs die weer eind februari wordt behouden. Een beurs die het moeilijker krijgt (door onder meer Hardenberg, Zuidlaren) en daarom de bakens probeert te verzetten door dit jaar bedrijven uit de voormalige DDR uit te nodigen. En probeert samen te spannen met de vervoerssector waarvan de politiek zich steeds luider afvraagt of Twente wel zo gelukkig moet zijn met al de transporteurs. De belangenvereniging ETT maakte zich altijd erg druk over de luchthaven, maar de laatste jaren hoor en zie je ze weinig. In het maart-nummer daarom een uitvoerige reportage over de overslagterminal in Hengelo. Twente moet al die vrachtwagens gewoon niet willen. Wat levert het nou precies aan toegevoegde waarde op? Verhuis naar Duitsland en ga maar lekker de boot in. Letterlijk. Dan hoeft de A1 ook niet zesbaans te worden.

Escape om te sluiten