Twentevisie Jaargang 13, 2001

Plannen voor nieuw ondernemersmagazine TOM

Het andere inzicht van Lourus Schrier

In Twente verschijnt een regionaal dagblad (de Twentsche Courant Tubantia) dat in Nederland niet in absolute zin de hoogste oplage heeft, maar wel procentueel: 150.000 kranten voor circa 600.000 inwoners. De krant wordt bijkans huis-aan-huis verspreid. Volgens sommigen heeft het ook die kwaliteit en daarom is het onafhankelijke weekblad De Roskam een jaar of zeven geleden van start gegaan. Verder verschijnt dit (ook journalistiek onafhankelijke) economisch magazine en voorziet de regionale omroep RTV Oost de mensen van nieuws en verstrooiing via radio en televisie. De commerciële stations Hotradio en Net8 maken het medialandschap toch behoorlijk compleet, zou je zeggen. De advertentieverkopers vechten elkaar de deur uit. Maar als het aan Lourus Schrier (42) ligt, verschijnt er nog in 2002 een nieuw magazine: TOM. Lifestyle voor ondernemers!

Lourus Schrier dankt zijn regionale bekendheid aan zijn commerciële activiteiten voor De Roskam. “Ik deed meer dan alleen advertenties verkopen,” benadrukt hij. En hij staat erg regelmatig te netwerken in de businessclubs van FC Heracles en FC Twente (waar hij overigens enige tijd niet welkom was als gevolg van harde analyse en commentaren over de voetbalclub). Voor zijn tijd bij De Roskam werkte hij als sales- en marketingmanager bij Otto Wolff kunststoffen in Brussel. “De AAD vroeg me als commercieel manager, om deze dienst wat bedrijfsmatiger te laten werken; zo heb ik bijvoorbeeld reclame verkocht op de ambulances (Amicon) en de motorambulance geïntroduceerd. Vanwege de tekorten wilde ik weg bij de AAD en ben op verzoek van Han Pape bij De Roskam gaan werken.” Tot er een verschil van inzicht ontstond: “Ik wilde graag aandelen en de uitgeverij verder uitbouwen, maar daar gaf Pape mij de ruimte niet voor.” Hij kocht zich wel in bij het internetbedrijf New Media World in Almelo, maar ook daar is hij inmiddels van het toneel verdwenen. Inderdaad, omdat er verschil van inzicht was ontstaan over de toekomst van het bedrijf.

Lifestyle

“Twintig jaar geleden sprak ik met een vriend al over de opzet van een jongeren magazine,” verklaart Schrier zijn plannen. Hij sjouwt al enige weken met een knalgele dummy (of flyer) onder zijn arm om mogelijke adverteerders te interesseren; het nieuwe blad gaat heten TOM, Twents Ondernemers Magazine: “Ik wil beginnen met 40 pagina’s en dat in de maanden er na uitbouwen tot 60 pagina’s. Ik wil graag verhalen over ondernemers zoals die in Twentevisie staan en politieke verhalen zoals in De Roskam. En daarnaast veel lifestyle.”

Onbekende geldschieter

Geld is geen probleem, volgens Schrier, die zegt een drietal ‘zeer bekende ondernemers’ als geldschieters te hebben, die het leuk vinden zo’n project te ondersteunen.”Goed voor een kwart miljoen. De bank doet er ook zo’n bedrag bij en het geld voor de eerste tien nummers is binnen. “Het budget voor de redactie alleen al is twee ton per jaar. Ik wil perfecte fotografie, niet knippen en weg, maar platen waar echt over nagedacht is. De foto’s moeten een toegevoegde waarde hebben. Daarvoor heb ik Niek Ehrents benaderd. “TOM moet zelf ook een soort lifestyle worden: “Ik wil seminars gaan organiseren en politieke café’s. Bij De Roskam deed ik dat ook. Ik werd op de jaarlijkse haringparty aangesproken door burgemeester Cammaert van Oldenzaal diezoiets ook graag in zijn stad wil hebben.”Maar wie steekt er nou een kwartmiljoen in dat project? “Nee, ik noem geen namen, Jan, echt niet.” En is het waar dat hij (Schrier dus) ook met Net8 bezig is? “Ja en nee. Ik heb gesproken met de grootste aandeelhouder Hans Noomen en Willem Bonvanie van de OPM. Wij zien er vanaf omdat de financiële positie van Net8 dermate slecht is dat wij daar onze vingers niet aan willen branden.” Alle aandacht dus voor TOM! Als het maar niet Tommy van The Who wordt…

Vorige bijdrage

Selfmade man verworden tot speelbal ambtenaren

Volgende bijdrage

Organisatoren Art Twente lonken naar Miracle Planet

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *