Twentevisie Jaargang 13, 2001

HABO wordt vanaf april onder 230.000 huishoudens verspreid

Aanval op Wegener: oorlog in advertentieland

In heel Twente zal vanaf april volgend jaar het advertentieblad HABO elk weekeinde in de bus rollen. Het blad wordt in full-color gedrukt, in weekendformaat en in een oplage van 230.000 huis-aan-huis verspreid. HABO staat voor Huizen, Auto’s, Banen en Ontspanning/Overige. Het grote geld zal vooral met personeelsadvertenties verdiend moeten worden. Voor de zogenaamde bewaarfunctie is een deal met RTV Oost gemaakt die op pagina twee de programma’s van die week zal laten afdrukken. Er komt geen letter redactionele tekst in. Hoewel de initiatiefnemers het nadrukkelijk ontkennen, is HABO een regelrechte aanval op Wegener, op Tubantia. Oorlog in advertentieland.

MediaSales in Hengelo is een succesvolle uitgeverij van onder meer Twentevisie en andere bladen. Daarom wordt MediaSales regelmatig benaderd door redacties en uitgevers om ook andere bladen uit te gaan geven. Onder winkeliers en bedrijven bestaat veel onvrede over het advertentiebeleid van de regionale krant. Dat is bekend, als reactie daarop geeft nota bene het advertentiebedrijf van Tubantia een aantal keren per jaar de bladen Ondernemen en Auto Idee uit. Als bijlage bij de ‘echte’ krant. “De onvrede is niet weggenomen, MediaSales is benaderd door de initiatiefnemers/financiers en de krant HABO is ontstaan. Nee, het wordt geen uitgave van MediaSales, er is een aparte BV, HABO BV, opgericht voor dit advertentieblad,” zegt directeur Robert Staal van MediaSales.
‘Wie nu meegaat, heeft voor altijd een flinke streep voor’

Albert Heijn

“Als ik mensen vraag wat ze lezen in de krant, is het de voorpagina, sport, regionaal nieuws, politiek. Nooit zegt iemand, ‘ik lees alleen de advertenties’. Terwijl daar de krant wel van bestaat. Albert Heijn heeft de waarde van de eigen advertenties in de landelijke kranten onderzocht en heeft besloten voortaan alleen eigen kranten, folders en magazines te verspreiden.” Een dik pak advertentiefolders van onder meer de Gamma, Kruidvat, Bart Smit, valt elke week bij de mensen door de brievenbus. “Jij gooit het misschien direct bij het oud-papier, maar het blijkt dat heel veel mensen de folders wel lezen, en niet alleen de mensen die minder te besteden hebben.” Staal noemt het medialandschap in Twente met de regionale krant, RTV Oost, De Roskam en Twentevisie compleet. “Vergeet teletekst en internet niet.”

Personeelsadvertenties

HABO wil alleen advertenties van bedrijven, winkeliers en ondernemingen. Geen Kleintjes van particulieren. “Je zoekt je laveloos naar een bepaalde advertentie in de krant. Bij ons zijn de vier hoofdrubrieken in katernen met kleur heel duidelijk onderverdeeld. Je slaat dus over wat je niet interesseert.” HABO gokt vooral op de personeelsadvertenties. “Voor een eenmalige personeelsadvertentie in Tubantia full color met 360 mm tarief, en dat is een relatief kleine advertentie, betaal je 11.872 gulden. Diezelfde advertentie kost in HABO 1056 gulden.” Het heeft ook met imago te maken, de kwaliteit van het lezerspubliek van HABO en natuurlijk ook de prijs of bedrijven in grote mate van het nieuwe medium gebruik zullen maken. Bovendien lijkt de economie terug te lopen en komt de nieuwe krant wellicht op een verkeerd moment. “Wij hebben verschillende reclamebureaus in Twente gevraagd wat zij van dit concept vinden. Het verbaasde ons niets dat men zeer enthousiast was, maar het verbaasde ons ook niet dat men zei: ‘breng die krant maar uit en dan zullen wij wel kijken wat wij ermee doen.”

Adverteerders van het eerste uur

“We geven de adverteerders van het eerste uur een heel sterke korting. Ja, voor altijd dus. We garanderen die structurele korting met een accountantsverklaring. Wie nu meegaat, heeft voor altijd een flinke streep voor. En we garanderen die adverteerders ook dat we hoe dan ook een jaar zullen verschijnen.” De achilleshiel van kranten is de verspreiding. Elk weekend moeten er dus 230.000 kranten rondgebracht worden. “De deadline voor adverteerders is vrijdagochtend, daarna wordt hij gedrukt en in het weekeinde separaat rondgebracht. Daarvoor hebben we een eigen verspreidingsdienst. Zonder folders van de slager en de groenteboer. En zelfs met een nabezorg-dienst.”Als manager/coördinator is Jeroen Boll aangetrokken.

Een personeelsadvertentie in Tubantia full-colour 360 mm, kost 11.872 gulden, in Habo 1.056 gulden.

Internet

Internet speelt een belangrijke rol bij HABO, want makelaars of autodealers kunnen zoals gebruikelijk paginagrote advertentieruimte kopen waarin zij hun huizen en automodellen showen, maar nieuw in HABO is om de vacature slechts met één regel aan te kondigen. “Als je dan een code intikt kom je rechtstreeks terecht bij de desbetreffende vacature. En op de site kun je de vacature dan alle kanten bekijken en alle informatie krijgen die je wilt hebben.” Maar niet iedereen heeft internet. “Als je zelf geen computer hebt met internet, hebben je kinderen het wel of de buren. Je kunt ook terecht in de bibliotheek.” “Iedereen heeft de mond vol van internet, maar het probleem is nog altijd, hoe word ik gevonden op internet. Met deze manier van werken wordt dat optimaal gebruikt, ” aldus Staal.

Vorige bijdrage

Commentaar op de economische situatie in Oost-Nederland

Volgende bijdrage

Van Lanschot in Enschede bestaat tien jaar

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *