Twentevisie Jaargang 12, 2000

Merk Gaastra verkocht aan beursgenoteerde McGregor

‘Europese uitbouw zonder hulp bijkans onmogelijk’

Hij had er alles voor over om het merk Gaastra in bezit te krijgen. Ado Huisman uit Wierden reisde vorig jaar naar het verre oosten om de eigenaar (een Chinees in Hong Kong) over te halen het van oorsprong Friese merk te verkopen. Een jaar later heeft hij het alweer verkocht. Leuke handel, die topmerken, blijkbaar. Huisman steekt niet onder stoelen of banken dat hij ‘an offer you can’t refuse’ heeft gehad, maar hij heeft zijn schaapjes al redelijk op het droge, dus dat was niet de hoofdzaak. “Om het merk internationaal uit te bouwen, had ik zeker tien miljoen moeten investeren. En daarnaast had ik me zeker vijf jaar uit de naad moeten werken. Dat kan ik niet opbrengen,” zegt Ado Huisman (48).
Even kort het verleden samengevat: in 1897 begon de 22-jarige Fries Douwe Gaastra een zeil- en tentenmakerij. Na veel omzwervingen was het merk in handen gekomen van een investeringsmaatschappij en die had de zeilenproductie verplaatst naar het verre oosten. Maar het stelde allemaal weinig meer voor. Huisman had wel goede ideeën met het merk: “Ik wilde de merknaam gebruiken om er een kledingcollectie aan op te hangen.” In 1996 kreeg hij een licentie daarvoor. Huisman sloot een contract af, waarbij hij tot 2008 de licentie kreeg om Gaastra-spullen aan de man te brengen. Hij maakte van Gaastra een succes, maar was vooral bezig de zakken te vullen van een Chinees die nooit in het merk geloofd had. Hij besloot het merk te kopen. En na vreselijk moeizame onderhandelingen met de Chinezen en nadat enkele miljoenen waren overgemaakt, mocht Huisman zich eigenaar noemen.

Stoere zeebonken

De overname door McGregor komt niet helemaal uit de lucht vallen. McGregor Fashion Group (in Driebergen-Zeist) is een Europees modehuis (met een omzet van 100 miljoen, in april 1999 kreeg het een beursnotering) dat zich richt op het ontwerpen, inkopen, marketen en distribueren en verkopen van merkkleding (McGregor, King, Dimaggio, Lapagayo) in het hogere segment. In de jaren dat Huisman het merk uitbouwde in Nederland, opende ook McGregor de jacht op het merk. Mede daardoor was Huisman genoodzaakt enige spoed te zetten achter de koop. In Nederland hebben ontwerpers, in opdracht van Huisman, een collectie van schippersjassen tot shorts en van modieuze petten tot oerdegelijke zeiljassen opgezet. Gaastra groeide uit tot een lifestyle. En daar zat ook meteen het gevaar. Mede door de economische welvaart loopt Jan en alleman in de dure shirts en jassen. Vorig jaar zei Huisman al in een interview met dit blad: ‘We willen ons niet met voetbal associëren maar vasthouden aan het imago van de stoere zeebonken’. Toen zei hij ook: ‘Ons eerste streven, vaste voet aan de grond in Nederland, is gehaald. Nu moet Europa volgen. We zijn bezig om in de belangrijkste landen een goede kern van distributeurs op te bouwen. Ik ben ervan overtuigd dat het gaat lukken’.

En toen kwam McGregor. Met een heel grote zak geld

Banken

“Het is moeilijker en veel duurder dan ik verwacht had,” erkent Huisman nu. “In Nederland loopt het als een trein en worden wij in één adem genoemd met merken als Tommy Hilfiger en Ralph Lauren. Maar in het buitenland is het knokken om de schappen, om de goede agenten, het kost bakken geld om verkooporganisaties van de grond te tillen. Dat kost miljoenen, vijf miljoen is niets, minstens het dubbele. De banken stonden bij wijze van spreken in de rij om het te financieren. Ja, die zijn ook niet blind. Die zien welke successen wij hebben met Mistral, Craft en Gaastra. Maar dan moet ik echt de komende vijf tot tien jaar dag en nacht werken.” En toen kwam McGregor. Met een heel grote zak geld. En met de toezegging dat Huisman en zijn mensen ‘de baas’ blijven. “We worden ‘goinig-concern’ overgenomen, zoals dat heet. Er verandert dus inhoudelijk niets. Wij bedenken, ontwerpen en produceren. Ik blijf directeur en ik kan het merk naadloos aansluiten bij alle internationale verkooporganisaties en distributiekanalen van McGregor. Het was voor mij financieel aantrekkelijk en ik denk dat ik met deze deal de toekomst van het merk en de werkgelegenheid van mijn 30 medewerkers beter kan garanderen.”

Ado Huisman heeft Gaastra ‘going-concern’ overgenomen. Huisman maakte een financiële klapper en kan het merk nu internationaal uitbouwen

Vorige bijdrage

Vertrekkende directeur Arbeidsvoorziening Kiene liet zich niet kennen

Volgende bijdrage

De bedenkelijke rol van de Haaksberger burgemeester Schouten

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *