APM heeft wind in de rug

Sponsorwerving blijkt troef

De APM 1999: een serieus geïnteresseerde prins Willem Alexander in gesprek met Haile Gebrselassie. Waar de marathon als topevenement wegkwijnt, lijkt het Hengelose atletiekgala de Adriaan Paulen Memorial ineens alle wind in de rug te hebben. Amsterdamse plannen voor een atletiekwedstrijd in het gerenoveerde Olympisch Stadion zijn in de ijskast gezet. Ook 'Keulen' heeft de handdoek in de ring geworpen en last but not least heeft het Fanny Blankers Koen Stadion een fraaie facelift ondergaan (dankzij de komst van FC Twente die een deel van het park als trainingsaccommodatie in gebruik neemt). En dankzij de Olympische Spelen later dit jaar (veel atleten willen vormbehoud tonen of alsnog een limiet halen) wordt de 19e APM een ongetwijfeld fantastisch sportevenement. De APM wordt vanaf 1981 jaarlijks georganiseerd. De enige en grootste internationale atletiekwedstrijd in Nederland heet tot 1987 de Fanny Blankers Koen Games. De APM behoort inmiddels tot de twintig beste wedstrijden ter wereld, in 1994 kreeg de wedstrijd de Grand Prixstatus. En dan tel je dus mee. Welhaast synoniemen voor de APM zijn directeur Ab Coers en hardloper Haile Gebrselassie. Coers houdt er langzaam maar zeker mee op, "en Gebrselassie liet weten na zijn blessure graag weer bij ons te beginnen. En dan zeg je natuurlijk geen nee," zegt Coers, die vorig jaar nog waarschuwde dat de APM niet de Haile Gebrselassie Games moesten worden.

Draagvlak

Ab Coers (63) had na zijn carrière bij HSA nog een tweede leven. Hetzelfde lijkt op te gaan voor zijn opvolger Fedde Zwanenburg (52) die bij de gemeente Hengelo werkt vanaf 1972, de laatste vijf jaar als hoofd Sport en Recreatie. Dat betekent dat de APM en Zwanenburg geen onbekenden van elkaar zijn, sterker nog, Zwanenburg is zelfs een aantal jaren technisch directeur geweest van de APM. Hij blijft op de loonlijst staan van de gemeente, waarmee Hengelo aangeeft veel belang te hechten aan de APM. Het nakende vertrek van Coers was het moment om eens serieus de organisatie onder de loep te nemen. Want er zijn bij het evenement zo'n 400 vrijwilligers betrokken, de atleten worden verzorgd door Global Sports Communication, het atletenbureau van Jos Hermens, en er is een klein organisatiebureau gehuisvest in het Stork-gebouw achter het station. "Het wedstrijdbureau, de ordedienst en noem maar op gebeuren natuurlijk professioneel, maar we hebben er bewust voor gekozen als organisatie geen professionalisering door te voeren. De huidige manier van werken op pro deo-basis en de aanwezige ervaring bij de vrijwilligers vormen een unieke constructie. Als het je boterham is, wordt het anders. In het verleden zijn er wel professionele bureaus geweest, commerciële mensen die op basis van provisie werkten, maar dat is niet gelukt," zegt Zwanenburg, "Het gaat om het draagvlak, de betrokkenheid. Als je de één betaalt, gaat de ander ook om geld vragen," voegt hij er ineens feller aan toe.

Heracles

Wat onverlet laat dat het zoeken en vastleggen van sponsors onvoldoende aandacht krijgt. Dat is niet nieuw. "Dat klopt, maar dat moet je integreren in je eigen organisatie." Bovendien willen de bedrijven graag één van de gezichten van de APM over de vloer krijgen, een beetje babbelen, en dan kijken wat de mogelijkheden zijn. "Wij weten ook precies wat wel en wat niet kan." Het vinden van een topsponsor die met plezier tonnen of meer overmaakt, lijkt maar niet te vinden. Coers wijt dat voor een deel aan het feit dat er geen echt heel grote bedrijven met hun hoofdkantoor in Twente zitten. "ABN AMRO, AKZO, DSM zitten hier niet, en de Twentse vestigingen praten over heel andere bedragen dan wij zouden willen." Indirecte hulp is gekomen van onder meer FC Twente, dat een fraai, nieuw oefencomplex krijgt nabij het Fanny Blankers Koen Stadion. Daarvoor is ook het stadion aangepast. Het is inmiddels schitterend uitgebreid en verbouwd. Aan de kop is ook een nieuwe tribune verrezen, een overblijvertje van Heracles. Op die manier helpen de professionele broeders de APM. "De nieuwe tribune levert 400 overdekte zitplaatsen op. De helft daarvan is nodig om sponsors en relaties tevreden te stellen. De andere 200 kaarten komen in de losse verkoop. Het klopt wel dat de begroting niet gestegen is, maar we moesten echt wringen met de oude tribune. Nu kunnen we wat terugdoen," zegt Ab Coers.

Begroting

Uit de begroting van 1,5 miljoen blijkt verder dat de gemeente Hengelo vorig jaar nog een ton schonk en nu nog maar 25.000 gulden. Zwanenburg en Coers weten niet hoe snel ze moeten reageren: "Vergis je niet, de gemeente doet heel veel. Zwanenburg staat daar gewoon op de loonlijst, de algemene kosten van het klaarmaken van het stadion, het plaatsen van reclameborden, het regelen van de parkeerfaciliteiten en noem maar op nemen zij allemaal voor hun rekening. Ik weet niet wat dat kost, maar wij zouden het niet kunnen betalen." De constructie met Zwanenburg die voor 75% van zijn werktijd is uitgeleend aan de APM en een kwart van zijn tijd besteed aan speciale projecten (zoals sportpark Slangenbeek) bij de gemeente, is heel mooi, maar kan ook leiden tot een dubbele-petten-situatie. "Dat klopt, maar je moet heel goed communiceren. Je moet niet vergeten dat de gemeente heel veel waarde hecht aan het evenement, dus de APM en de gemeente zullen niet snel tegenover elkaar komen te staan. Ik denk juist dat het heel handig is, want ik ken bij de gemeente heel veel mensen bij wie ik gemakkelijk binnenloop," aldus Zwanenburg. Ab Coers (links) en diens opvolger Fedde Zwanenburg kunnen tevreden zijn: het Fannie Blankers Koen Stadion is - dank zijn FC Twente - schitterend uitgebreid en verbouwd.

Amsterdam

Verder betaalt de gemeente Enschede 50.000 gulden. Verzekeraar Delta Lloyd heeft nog drie jaar steun toegezegd. Ook al omdat het gala in Amsterdam maar niet van de grond komt. "Dit jaar krijgen we drie ton, voor volgend jaar zal dat opnieuw bekeken worden. Dat ligt er ook aan of Amsterdam dan wel een wedstrijd van de grond krijgt. In Amsterdam ligt een mooi stadion, het is niet voor te stellen dat daar in de komende jaren niets georganiseerd wordt." Ook de club van 83 heeft weer een kwart miljoen bijeengebracht. "De NOS en Eurosport betalen een kleine twee ton. We betalen geen cent om de uitzending mogelijk te maken. Dat kost ook tonnen. En we hebben de garantie gekregen dat de NOS vijf kwartier aandacht aan de APM besteedt. De NOS heeft wel het recht de beelden door te verkopen. En daar krijgen wij dan niets van." Andere, veelal kleinere sponsors brengen een half miljoen op en om de begroting sluitend te krijgen, levert de verkoop van kaarten aan de kassa nog 65.000 gulden op. Het Hengelose atletiekgala Adriaan Paulen Memorial lijkt ineens alle wind in de rug te hebben.

Uitgaven

"Het grootste deel van de uitgaven gaat zitten in de atleten. En de rest gaat naar de organisatie, de catering van de sponsors, de verzorging van de vrijwilligers. Er staan twee video-walls in het stadion die een halve ton kosten. Dat is voor het publiek natuurlijk schitterend." De atleten worden zoals elk jaar geregeld door het bureau van Jos Hermens. "Hij werkt al een jaar of tien, twaalf voor ons. Nee hoor, we zitten niet aan hem gebakken, maar de samenwerking is plezierig. Hij heeft ook dit jaar weer een goed deelnemersveld samengesteld. Ik heb absoluut niet de indruk dat wij er bij hem maar een beetje bijhangen. Er zijn wereldwijd zo'n twintig grote makelaars, we kunnen in principe zo overstappen. We krijgen ook veel verzoeken van atleten die hier willen lopen, die verwijzen we door naar Jos." Vorig jaar was prins Willem Alexander aanwezig. "Die was serieus geïnteresseerd," vertelt APM-voorzitter Denis. "Je merkt dat hij er veel van weet." Dit jaar zal Fanny Blankers Koen tijdens de APM in het zonnetje worden gezet omdat ze als sportvrouw van de eeuw is gekozen. De 19e APM wordt ongetwijfeld weer een fantastisch sportevenement

Marathon

Er wordt gezocht naar een samenwerking tussen de APM en de Twente marathon. Een onafhankelijk bureau (Deloitte en Touche) praat met de besturen. "Dat loopt nu, ik verwacht in het najaar een uitkomst," zegt Denis, die overspannen verwachtingen tempert. "Er moet vooral een goede financiële verbetering te verwachten zijn. Als 1+1 ineens 1,5 wordt, doen we het dus niet. Het onderzoek is niet zo heel duur, ik schat tien mille, Deloitte en Touche draagt de APM en de marathon een warm hart toe. Ik kijk vooral naar de financiën, want sportief is de APM al een goed evenement natuurlijk."

Escape om te sluiten