ISS-topman Rob van Holten wil meer dan alleen maar schoonmaken
Dienstverlener met imagoprobleem
Rob van Holten heeft de taak zijn schoonmaakbedrijf van 30.000 mensen om te bouwen tot een complete dienstverlener.
Een betere PR-man dan Rob van Holten kan de schoonmaaksector zich eigenlijk niet wensen. Hij is bijkans het wandelende poldermodel. Geen ruziezoeker zonder tot een slijmerd te verworden. Hij kan met vrijwel iedereen overweg, een gezelligheidsdier en hij past zich als een kameleon overal zonder problemen aan; een Groninger als bestuurder van FC Twente. Omdat hij van voetbal houdt, maar ook omdat hij daar perfect kan ‘netwerken’. Het gaat crescendo met de carrière van de 44-jarige Van Holten. Van directie-assistent bij Cemsto, via directeur Eijssink in Hengelo tot topman ISS Abilis in Nederland: 700 miljoen omzet, 30.000 mensen. Met een doel. Hij moet (in opdracht van de nieuwe Deense moeder ISS) Abilis ombouwen tot een complete dienstverlener.
Hij moet na zes jaar terugtreden bij FC Twente en daar is hij niet rouwig om. FC Twente professionaliseert langzaam maar zeker tot een echt bedrijf met een raad van commissarissen en een bezoldigd voorzitter. Dat moet in de loop van komend jaar gestalte krijgen. Van Holten had er eigenlijk toch al geen tijd meer voor. Hij woont in Laren (Gelderland) en werkt tegenwoordig in Utrecht en heeft nauwelijks nog ‘feeling’ met het oosten des lands. Behalve dan dat hij er een paar bedrijven heeft zitten.
Je werkt zelfstandig, niemand hijgt in je nek
Vendex
Rob van Holten kwam bij Eijssink toen de directeur en naamgever al jaren daarvoor zijn aandelen had verkocht aan Vendex. Van Holten maakte de beursgang van Vendex mee. Maar de beleggers vonden het aandeel ondoorzichtig, waardeerden het onvoldoende, waardoor Vendex zich gedwongen voelde het bedrijf op te splitsen. Vedior werd gevormd met de schoonmaaktak en het uitzendwerk. Al ver voor die periode kocht Vendex (toen Dreesmann zelf nog aan het roer zat) schoonmaakbedrijven op om dat deel van het concern enige volume te geven. Onder die aankopen ook het Franse Abilis dat uitsluitend die naam droeg omdat het dan voorin het telefoonboek zou staan. Voor de duidelijkheid kregen alle schoonmaakbedrijven die naam, zodat bij voorbeeld Abilis Cemsto en Abilis Eijssink ontstonden. Uiteindelijk verkocht Vedior per 1 augustus van dit jaar zijn internationale schoonmaaktak (alle Abilis-bedrijven met een totale omzet van 1,7 miljard omzet) aan het Deense ISS, aan de beurs in Kopenhagen en Londen genoteerd.
Landenmanager
“De ISS-overname is in vergelijking met andere kandidaten het beste wat ons had kunnen overkomen,” jubelt Van Holten bijna. “Bij Vedior behoorden we niet tot de kernactiviteit. De aandacht bij Vedior ging uit naar de groei in het uitzendwezen en dat kwam onze plannen niet ten goede.” De Deense ISS Groep (ISS staat voor International Service Systems) is vertegenwoordigd in 35 landen met in totaal 200.000 werknemers. Na de laatste acquisitie heeft ISS en omzet van 6 miljard en mag zich ’s werelds grootste schoonmaker noemen, want hoewel ISS zich richt op de totale dienstverlening (zoals bewaking, catering, chauffeursdiensten, gezondheidszorg en dergelijke) is het schoonmaken van kantoren nog steeds de grootste bron van inkomsten. “In Nederland hebben we een marktaandeel van 15% en daarmee zijn we de grootste, dat marktaandeel moet in de komende jaren groeien tot zeker 25%.” Andere grote schoonmaakbedrijven bedrijven zijn onder meer Asito en Hago.
Naamsverandering
Van Holten schoof door naar de positie van landenmanager omdat de vorige directeur van Abilis Nederland lid werd van de Raad van Bestuur van Vedior. “Ik mag niet klagen over geluk in mijn loopbaan,” lacht Van Holten met gevoel voor understatement. Inmiddels is besloten dat alle bedrijven zich ISS zullen gaan noemen, “met daaraan de toevoeging van het segment, want wij gaan ook in Nederland nadrukkelijk aan de weg timmeren als integrale dienstverlener.” Saillant detail is nog dat Nederland van alle 35 landen waarin (het Deense!) ISS actief is, de op één na grootste is (na Frankrijk). De stem van Van Holten telt derhalve.
We willen een kwart van de markt
Reparaties
De turn-around van ISS is niet toevallig. Het imago van schoonmaakbedrijf laat te wensen over, de doorgroeimogelijkheden van het personeel zijn er nauwelijks (en daaraan is deels het hoge verloop te wijten) en bedrijven blijven zich verder terugtrekken op hun core-business en stoten alles wat daar niets mee te maken heeft af. Er is dus geld te verdienen door een totaalpakket aan diensten aan te bieden waardoor de opdrachtgever nergens meer naar hoeft om te kijken. “We streven naar een autonome groei van minstens 10% per jaar wat mogelijk is dankzij de ISS-infrastructuur. Dat wordt mogelijk door alle nieuwe diensten. In Engeland maken we bij voorbeeld de ziekenhuizen schoon, regelen we het interne patiëntenvervoer, doen de bewaking, bemensen de recepties en verzorgen de catering. En ook rijden we op de ambulances. Daarmee beginnen we ook langzaam in Nederland. Bij openbaar vervoerbedrijf Connexxion maken we de bussen schoon, later gingen wee ook de bussen op volgorde in de remise zetten waardoor ze de volgende dag zo konden wegrijden en nu doen we zelfs ook kleine reparaties aan de bussen.” De directeur van Connexxion, Cees Anker, zat net als Van Holten tot afgelopen zomer in het dagelijks bestuur van FC Twente, maar dit natuurlijk terzijde. “Voor Martinair doen we de hele bagage-afhandeling op Schiphol. Voor de RAI doen we naast het schoonmaken ook het parkeerbeheer en de receptie.”
Imago
Grote plannen, maar voorlopig zit de schoonmaaksector met een fors imagoprobleem. ‘In drie minuten moeten de mensen een WC schoonmaken, vier minuten voor een kantoorruimte, de werkdruk is enorm’, meldde de vakbond FNV Bondgenoten eerder dit jaar in de CAO-strijd die uitmondde in een staking. Onlangs nog moesten in Zwolle alle zeilen worden bijgezet omdat de werknemers vermoedden dat een collega in de problemen kwam door zijn ondernemingsraadswerk. En het dieptepunt was een schoonmaker die een collega in brand stak. “Dat was een dramatisch dieptepunt in mijn carrière”, verzucht Van Holten. De vakbonden waren aanvankelijk sceptisch over de verkoop aan ISS, maar zijn inmiddels bijgedraaid omdat er zeer goed sociaal plan is opgemaakt. “We gaan ervan uit dat de overname 140 banen zal kosten. Met een sociaal plan willen we deze mensen aan een andere baan helpen.”
Aquarium
De mooiste reclame op televisie is een zingende schoonmaker die de ruit van een aquarium tijdens zijn werk breekt, zijn collega zoekt in de Gouden Gids naar een glaszetter, maar dat duurt lang. Te lang, de haai nadert… Hoewel leuk, negatief voor de branche. Van Holten: “Ik vind hem ook prachtig en omdat we al zo ver doorontwikkeld zijn, kunnen we als sector dat hebben. Het vak wordt meer en meer erkend. Er zijn inmiddels goede opleidingen en schoonmaken is gewoon een leuk vak, want je ziet direct resultaat van je werk. Je werkt zelfstandig, niemand hijgt in je nek. Er werken ook nog steeds veel parttimers en daardoor levert het werk voor hen ook sociale contacten op. Het is ook niet alleen werk voor ’s ochtends vroeg en na kantoortijd. In Amerika wordt de helft van de kantoren al overdag schoongemaakt. En nu met die complete dienstverlening die we aanbieden zijn er ook goede doorgroeimogelijkheden. We denken in de toekomst ook meer mensen in vaste dienst te kunnen nemen.” Van Holten hoopt er in eerste instantie op bij bestaande grote klanten als de Universiteit, de Hogeschool, Tubantia, de regiopolitie meer van zijn nieuwe diensten te kunnen slijten.
Nog geen reacties