Twentevisie Jaargang 11, 1999

Eternit overweegt sponsoring Tourploeg of Formule 1

De Graafschap werd ons pas aangeboden

Het NK-tijdrijden in Markelo wordt financieel mogelijk gemaakt door Eternit in Goor. Televisie- en fotocamera’s kunnen dat niet missen.
Vroeger geschiedde sportsponsoring veelal vanuit het hart: de directeur/ eigenaar van een bedrijf tenniste zelf en hielp zijn cluppie, zijn zoon kon bij voorbeeld aardig voetballen of hij sponsorde de manege van zijn dochter. Sinds de hausse aan sport op (commerciële) televisie is sportsponsoring een keiharde internationale miljardenhandel. Clubs kunnen niet meer zonder, en de bedrijven eigenlijk ook niet. In dit seizoen onderzoekt Twentevisie het beleid van een aantal Twentse bedrijven. Als eerste in deze serie Eternit, dat bij voorbeeld het NK-tijdtrijden in Markelo financieel mogelijk maakt. Een bewuste keuze? “Ja, we kregen het verzoek via een bevriende relatie, maar we hebben het objectief beoordeeld,” vertelt commercieel directeur Cees Doevelaar.

Eternit is aan Goor verbonden zoals Philips aan Eindhoven. Het bedrijf is vooral bekend dankzij de vezelcement golfplaten waarmee schier alle landbouwschuren en stallen in den lande zijn bedekt. Eternit (vorig jaar een omzet van 80 miljoen) maakt deel uit van de Belgische multinational de Etex Groep (omzet zes miljard). “Wij maken vooral reclame in de vakbladen, in de branche zijn wij zeer bekend. We hebben een publiciteitsbudget van 3 à 4% van de omzet. Daar betalen we de advertenties van, beurzen en bijeenkomsten met onze dealers, zoals zeil- of golfdagen.”

Shirtsponsor

“Vier jaar geleden waren wij met FC Twente in de slag om het shirtsponsorschap. Dat is toen net niet door gegaan. Amicon werd het toen. We hebben daar nu een skybox met twaalf plaatsen. Dat is ook altijd nog jaarlijks 120 mille plus extra kosten zoals eten en dergelijke. Maar dan kun je gasten uitnodigen en ben je vier, vijf uur met hen onderdak. Dat is ook wat waard. En we nemen regelmatig werknemers mee, dat vinden we ook belangrijk. We zijn tenslotte één van de grootste werkgevers van Goor en dan heb je ook een sociale plicht. Daarom zijn we in dat NK-tijdrijden gestapt in Markelo. Dat kost 20 mille aan sponsoring en dan komen er nog de kosten van een VIP-tent voor je gasten bij. Onlangs werd ons nog het shirt van De Graafschap aangeboden, maar dat past ons nu niet.”

Evaluatie

“We gaan binnenkort met alle commerciële mensen van Eternit om de tafel om te bezien waar we de komende jaren de accenten gaan leggen. Moeten we doorgaan met het tijdrijden, de zeildagen, FC Twente? Dat gaan we bespreken. We krijgen zeer binnenkort van een speciaal bureau een uitgebreid verslag over de commerciële waarde van het NK-tijdtijden; dan horen we ook hoeveel televisieseconden het heeft opgeleverd.” “De Etex Groep heeft tientallen bedrijven ‘all over the world’. Ik heb intern voorgesteld om alle individuele reclameuitingen te bundelen en met die miljoenen een wielerploeg in de Tour de France of een Formule 1 stal te sponsoren. Daar wordt nu op gestudeerd.”

Vorige bijdrage

'Schrijf op vrijwilligersdag een ATV-dag af voor je club'

Volgende bijdrage

Commentaar: Economie in Nederland

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *