Xcellent

Voormalig Oad-topman Louis Frankenhuis wordt Saxion-lector

‘Het onderwijs is erg conservatief ’

Ze weten bij Saxion waarschijnlijk nog niet half wat voor een kleurrijk persoon ze met Louis Frankenhuis (60) hebben binnengehaald. Frankenhuis, tot 1 november van dit jaar topman van Oad, gaat het lectoraat vervullen dat voorkomt uit een “strategisch partnership” waarin Saxion de afgelopen jaren grossiert. De overeenkomst geldt voor twee jaar, met een optie van twee jaar verlenging. ‘Het is niet alleen nemen, maar ook geven.’

Even kort voorstellen: Frankenhuis (rijk geworden met reisorganisatie Kras) blinkt uit door zijn mening over bijvoorbeeld onderwijs (‘conservatief’), vliegtax (‘belachelijk’), zomervakanties (‘veel te lang’), maar ook door zijn aangeboren kritische houding tegen Duitsers luid en duidelijk te ventileren. Het interview voor dit tijdschrift vindt plaats in de buurt van Schiphol, want volgens Frankenhuis’ agenda staat hij altijd op punt van vertrek of terugkeer van welke bestemming dan ook. Diamantje
Cruyff die switcht van Ajax naar Feyenoord, zo reageerde de reiswereld op de overgang van Frankenhuis van TUI naar Oad. Louis Frankenhuis timmerde in vroegere jaren met zijn vakantiebedrijf Kras heel sterk aan de weg. Kras was net even anders. Dat vond ook oud-topman Ferdinand Fransen van Arke in Enschede die “diamantje” Kras heel graag aan zijn reisketting reeg; Frankenhuis hoeft zich dankzij Fransen helemaal nooit meer druk te maken of de AOW-leeftijd verhoogd wordt of niet. Hij verkoos vervolgens geen leeg leven, wat alles te maken heeft met zijn vader die al op 47-jarige leeftijd overleed – Louis was toen negen jaar – en de jaren zestig waarin hij als student erg gecharmeerd was van Marx en Hegel. Frankenhuis was in die tijd ook erg actief in de democratiseringsbeweging van de Katholieke Universiteit Nijmegen (nu Radboud Universiteit red.) waar hij in massacommunicatie afstudeerde. Na de fusie tussen Holland International en Arke in het Duitse concern TUI (waarin nog veel meer bedrijven zijn samengeklonterd) was hij bijna vier jaar bestuursvoorzitter van het Duitse bedrijf in Nederland. Maar de wijze waarop de TUI-aandeelhouders hem aanspoorden zijn werk te doen beviel hem allerminst. Frankenhuis’ joodse vader heeft in de oorlog vijf jaar in Leiden ondergedoken gezeten en zijn vroegtijdig overlijden heeft zeker met die treurige tijd te maken; bij zijn vertrek bij TUI heeft Frankenhuis publiekelijk zijn kritische mening over de Duitse mentaliteit geventileerd.

Verdubbeld

Frankenhuis kreeg de mogelijkheid zijn kritische opmerkingen in de praktijk te brengen toen Joop ter Haar hem belde voor een topfunctie bij de reisorganisatie in Holten. Toen Frankenhuis in 2004 aantrad, had Oad als tweede reisorganisatie van het land een omzet van circa 700 miljoen euro. Nu vijf jaar later, bij zijn definitieve vertrek (tussentijds werd zijn contract nog een keer verlengd met twee jaar), is de omzet bijkans verdubbeld. Het ultieme doel, TUI verslaan en de grootste reisorganisator van Nederland worden, is niet gehaald, al werd het verschil
wel veel kleiner. ‘Ik ben een winnaar, zakelijk en privé’, zei hij in 2006 in het opinieweekblad De Roskam. En zo is het.
Voor Ter Haar was Frankenhuis’ vertrek bij TUI ongeveer een godsgeschenk. Nadat Ter Haar als algemeen directeur rond de eeuwwisseling was vertrokken, leek er een draaideur in de directiekamer gemonteerd: het was een komen en gaan van titelkandidaten bij Oad. Natuurlijk had Joop het bedrijf kunnen verkopen, maar hij wilde wachten tot zijn kinderen de leeftijd hadden om samen met hem een beslissing te nemen over de toekomst van het bedrijf. En toen zoon Julius de rol van “playboy” was ontgroeid en aangaf het reisbedrijf graag te willen leiden, haalde Joop zijn vroegere concurrent Frankenhuis binnen. Overigens niet de eerste Arke-man die overstapte naar Oad, maar dit terzijde.

Reizen is meer dan een stoel in een vliegtuig organiseren. Reizen is beleving.

Frankenhuis was voor Ter Haar de juiste man op het juiste tijdstip: de oud-Krasser had zijn schaapjes op het droge en wilde alleen een heel fatsoenlijk salaris van een paar ton om het bedrijf te leiden en Julius ter Haar klaar te stomen voor de klus die hij op 1 november heeft aanvaard. Is Julius er klaar voor? Frankenhuis: ‘Ja, als hij het nu niet kan, leert hij het nooit.’ Beleving Saxion krijgt geen uitgezakte lector. Frankenhuis staat bekend om zijn didactische kwaliteiten. Hij doceert ook graag, zo heeft hij al eerder gastcolleges gegeven aan de Universiteit Twente. ‘Reizen is meer dan alleen een stoel in een vliegtuig of touringcar en een bed organiseren. Reizen is beleving. Het is een “content” aangedreven organisatie geworden’, zegt hij. Frankenhuis is daarom één van de drijvende krachten achter de samenwerking met Saxion. Heel simpel in zijn visie: ‘Oad wil de beste mensen van de toeristische opleidingen hebben. We willen vooraan staan.’ Omgekeerd wil Oad ook graag betrokken zijn bij de vorming van hbo-studenten. ‘De studie moet nog beter aansluiten bij de markt, bij onze bedrijven.’ Als we grijnzen om zoveel eerlijkheid, beklemtoont Frankenhuis dat Oad het lectoraat invult vanuit maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘Het is niet alleen nemen, maar ook geven.’ Hij vertelt over zijn eigen leven waarin hij voornemens is een aantal klussen op gebied van duurzaamheid en reizen te gaan vervullen. Hoewel hij niet meer op de loonlijst staat van Oad, blijft Frankenhuis nadrukkelijk betrokken bij Oad. En dus is hij van plan het lectoraat zelf voor de volle vier jaar in te vullen. Belangrijkste reden om dat te willen is de samenwerking met Thomas Thijssen, een lector van Saxion die ik heel goed ken en met wie ik al meer klussen heb gedaan.’ Sterker nog, Frankenhuis werkte al met hem samen bij de “TUI Academy”, ook al zo’n opleidingsclub waar Frankenhuis’ stempel op staat. ‘We zijn beiden adept van de “experience Economy”.’ Wel met Saxion, niet met andere onderwijsinstellingen, voor zover Frankenhuis ze dan kent natuurlijk: ‘Het onderwijs is erg conservatief.’ Met Nyenrode en Hogeschool InHolland heeft hij ronduit slechte ervaringen: ‘Veel te bureaucratisch.’ Toegevoegde waarde

Een vliegtuigstoel boeken, een hotelkamer, een auto huren, het is tegenwoordig allemaal vrij simpel te boeken voor iedereen met internet. Toch heeft een organisatie als Oad bestaansrecht, vindt Frankenhuis: ‘Als het bedrijf tenminste telkens opnieuw kan aantonen toegevoegde waarde te hebben.’ Dat kan financieel zijn. ‘Wij kunnen het wellicht goedkoper aanbieden omdat we beter de wegen kennen, omdat we in het groot inkopen. Maar in de toekomst zal het accent vaker liggen op nieuwe ideeën, op onze sublieme reisleiding, omdat we de beschikbaarheid kunnen regelen, dat soort toegevoegde waarde.’ In dat kader heeft hij ook onlangs de 50+beurs bezocht, om uit te vinden wat mensen in de tweede helft van hun leven op het gebied van “leisure” wensen. ‘Duurzaamheid is voor deze groep, juist ook in deze tijd crisis een belangrijk begrip. Dus hebben ze niet alleen aandacht voor wandelen en fietsen, maar ook voor de elektrische auto.’ De samenwerking tussen Saxion en Oad geschiedt (zoals alle strategische partnerships) met gesloten beurzen en daarom is het niet alleen “halen” wat Oad betreft: van de reisorganisatie wordt verwacht dat ze participeert in beroepenveldcommissies, gastcolleges geeft, cases levert, stages aanbiedt en excursies aan studenten én docenten: ‘Contractueel zijn we beiden verplicht 0,2 fte aan personele inzet te leveren.’ Louis Frankenhuis voor de klas, je zou er bijna weer voor gaan studeren….

Vorige bijdrage

Esther Pierweijer kiest voor klassiek en opera

Volgende bijdrage

Strategische partnerships tussen Saxion en regionale bedrijven

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *