SAX

Sent from Heaven: Aziatische fashion via internet

‘Op vakantie werd ik geïnspireerd’

‘Ontwerper moet leren ondernemen’, kopte dagblad De Telegraaf een paar maanden geleden. Het is koren op de molen van voormalig Saxion-student Monique Rozeman (23): ‘In Nederland is er op gebied van fashion-marketing op Master-niveau geen opleiding’. Rozeman week daarom uit naar Milaan waar ze de tijd (en de studie) van haar leven had.

Na de Havo (de Grundel in Hengelo) ging ze bij Saxion International Business and Languages studeren. “Ik heb twee passies in mijn leven: marketing en mode.” Kennis over (internationale) marketing deed ze dus op in Enschede. Ze studeerde af (in 2008) toen ze net 21 jaar was, Rozeman had nog niet veel zin om echt aan het werk te gaan. “Ik wilde verder studeren, een masterstudie in de mode, maar die bestaat niet in Nederland.” Ze ging op internet op zoek en vond wat ze zocht in (natuurlijk) Milaan (aan het Istituto Europeo di Design). De opleiding Fashion-Marketing duurt een jaar. “De studie is heel breed en erg praktijkgericht, met veel projecten, veel presentaties die je moet houden en veel mensen die lesgeven vanuit de praktijk; dus ik heb les gehad van mensen die bij Armani werken, maar ook van alle grote Italiaanse merken. Marketing is vooral gericht op business en fashion is heel creatief, je moet er wel een brug tussen vormen om de creatieve producten die designers maken op de markt te kunnen zetten.” De studie was als een maatpak voor haar, ze studeerde af in december 2009 met een 9,9….

Vogue Japan

De interviewer draagt een vale spijkerbroek, een McGregor-shirt hangt uit zijn broek, maar ze laat zich niet verleiden om zijn kledingkeuze van die ochtend af te kraken; zelf ziet ze er allerliefst uit in een jurkje met een jasje. “Dit ga ik verkopen via mijn eigen website sentfromheaven.nl. De kleding importeer ik uit Azië. Voornamelijk China en Korea. Het zijn heel schattige dingen die ik verkoop. Bijvoorbeeld gebreide jurkjes met hartjes erop, vrolijke kleurtjes, bloemetjes, echt dat je zegt: ‘Sent from Heaven’.” Tijdens haar afstudeerproject met Vogue Japan heeft Monique op een praktische manier ervaren wat er nodig is om een eigen bedrijf op te richten. “Dat project hield in dat je samen met studenten van andere Master-studies, zoals marketing, communicatie, design, samenwerkt om zogenaamd een nieuw merk op de markt te zetten. We moesten dus niet alleen een kledinglijn bedenken, maar ook een marketingplan maken, een communicatiestrategie en alles wat nodig is om het tot een succes te maken.” En tijdens dit project werkte ze ook samen met de in de modewereld erg bekende Anna dello Russo, fashion-director van Vogue Japan. Het ondernemen is haar van huis uit niet met de paplepel ingegoten, bij haar internationale oriëntatie werd ze juist wel gestimuleerd. Zo heeft ze tijdens haar studie aan Saxion ook nog vier maanden in Zweden gezeten dankzij een uitwisselingsproject. “Het is zelfs bij deze studie verplicht om een half jaar in het buitenland door te brengen.” Rozeman bracht die tijd door aan de Universiteit van Karlstad. Maar Zweden is geen Italië, en Karlstad bij lange na geen Milaan waar ze de nodige avonturen beleefde tijdens haar studie. Zoals een beroving waarbij de toeschouwers zich eerder ergerden aan het gekrijs van de beroofde blonde Hollandse dame dan dat ze boos waren op de rovers. “Je moet uitkijken in Milaan, als blondine moet je ‘s nachts niet alleen over straat gaan, dan moet je een taxi nemen en niet met het openbaar vervoer, dat soort dingen…. Er zijn buitenlandse groepen waarmee ze in Milaan nogal wat te stellen hebben. Ik werd bij het Centraal Station beroofd, mijn tas met waardevolle spullen had ik om mijn schouder hangen, maar een tas met kleding had ik even neergezet en was ook meteen weg.”

Viktor en Rolf

Haar cum laude afgesloten studie smaakt naar meer. “Ik vind het nog steeds erg interessant om bedrijven als Louis Vuitton en de Richemont Group te volgen: welke strategie hebben ze en hoe doen ze de marketing?” De interviewer is precies twee keer zo oud als de geïnterviewde; in zijn tijd waren spijkerbroeken van Lois en Levi’s ‘hot’ en moesten zo ongeveer liggend op bed worden aangetrokken, zo strak waren die modellen. “Levi’s had verkeerde strategieën en toen is het snel minder geworden met het bedrijf. Tegenwoordig zijn het vooral merken als Diesel en G-star die populair zijn. Diesel is ook een mooi verhaal, hun marketingstrategie is erg goed en dat is voor dergelijke merken heel erg belangrijk: je moet een bepaalde wereld rond je eigen merk creëren. Viktor en Rolf kunnen dat ook goed. Dat zijn nou precies zaken die je echt in Milaan leert. Mode is een heel specifieke business; samenwerking tussen enerzijds designers, kunstenaars zonder commercieel inzicht en anderzijds marketeers en verkopers. Als klanten je creaties niet willen, heb je een probleem. Dat is ook bij Viktor en Rolf een probleem: de mooiste haute couture, maar zeer moeilijk om deze fantastische creaties commercieel op de markt te zetten.” Voordat Rozeman met haar eigen webshop begon, heeft ze na haar studie eerst nog gewerkt bij het Nederlandse fashionlabel Barbara de Ru. “Ze doet veel met Nederlandse folklore, Nederlandse traditionele ambachten worden in de kleding verwerkt, zoals breiwerk en het kantklossen en dat steekt ze in een modern jasje. Haar probleem is ook een goed marketingplan te maken, daar heb ik haar mee geholpen. En toen ik daar aan het werk was, toen drong bij mij het besef door dat ik graag voor mezelf wilde beginnen. Dus toen het marketingplan klaar was, ben ik weggegaan.” De website zal begin oktober in de lucht zijn. Aan een echte winkel denkt ze nog niet. “Ik ben nog in de pioniersfase, ik zoek kleding uit bij een leverancier en dat wordt dan hier afgeleverd en ik probeer het op de markt te zetten. De volgende stap zal zijn dat ik een eigen kledinglijn ga voeren gebaseerd op de modetrends in het verre oosten. Ook de productie zal waarschijnlijk in Azië plaatsvinden, maar daar voor moet je wel een bepaald volume bestellen. Dan kan ik mijn eigen label voeren.” Dat ze zo goed in Azië is ingevoerd, is te danken aan een vakantiereis. “Van Korea naar Hongkong en Japan. Daar zag ik hoe het in de praktijk werkt. Daar werd ik ook geïnspireerd om een eigen bedrijf te beginnen.”

Zelfstandig ondernemer

“Ik vind de eigen verantwoordelijkheid in het zelfstandig ondernemen het leukste, de vrijheid. Je moet je met alles bemoeien, zo heb ik me niet alleen met het design van mijn site bemoeid, de financiën, de juridische zaken, maar ook is het belangrijk kennis te hebben van de technische en veiligheidszaken van de site.” Ze verkoopt bovenkleding, zoals jassen, vestjes, colbertjes, truien en jurkjes. Voor prijzen van vijftien tot zestig euro. “Nee, dat is niet te duur, vind ik zelf ook. Op dit moment kan ik me nog geen dure advertentiecampagne veroorloven, daarom probeer ik nu via Google Adwords te scoren, zodat mijn naam boven komt als je bepaalde woorden googlet. En ik hecht erg veel aan sociale netwerken zoals Linkedin, Twitter, Hyves en Facebook omdat mijn doelgroep daar ook zit.”

Vorige bijdrage

Ernst Jansz met vertaalde Dylan-songs in Haaksbergen

Volgende bijdrage

Afscheid

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *