SAX

Samenwerking Saxion en Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel

’Jouw business, onze zaak’

‘Hét ondernemersnetwerk van Nederland met kennis, ervaring en contact’, meldt de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel (NMNH) op de eigen folders. In elk geval het oudste. Want het eerste departement – zoals ze hun eigen afdelingen noemen – dateert van 1777 (er zijn 37 departementen). De Maatschappij telt verhoudingsgewijs veel oudere leden. Met die enorme kennis en ervaring kunnen startende ondernemers geholpen worden. En omgekeerd helpen studenten de Maatschappij te verjongen en uit te breiden. Kortom, de ene hand wast de andere, is de opzet van een nieuw samenwerkingsproject.

Notabelen van ‘het dorp’ wilden (in de achttiende eeuw) meer welvaart voor iedereen, vooral voor de onderklassen en daar moest de oprichting van de Maatschappij toe bijdragen. De club heeft, dat moet gezegd, een aantal lovenswaardige initiatieven op haar naam staan zoals de oprichting van Nyenrode, de Jaarbeurs, Teleac, maar ook de prestigieuze ondernemersprijs Koning Willem I. In het oosten van het land hebben onder meer Oad en Ten Cate die prijs op de schoorsteenmantel staan. In het bestuur van het departement Twente zit onder anderen Annick de Groen, nazaat van de oprichters van de Grolsch Bierbouwerijen. “Ik vind het leuke van de Maatschappij dat jong en oud, hoog en laag elkaar ontmoeten om wie ze zijn en niet om wat ze zijn. De burgemeester praat daar niet als burgemeester met jou maar op basis van wederzijdse interesses. Nederland wordt veel te veel vergiftigd door netwerken waar iedereen uitsluitend komt om aan de ander te verdienen. Terwijl je met zo iemand staat te praten, kijkt hij of zij over je schouder of er interessantere mensen rondlopen.”

Congres

Het departement Twente telt nu circa 200 leden. Dat zijn er als gevolg van een contributieverhoging (van 45 naar 75 euro per jaar) binnen een jaar tijd een kleine honderd minder geworden. Zonder nieuwe aanwas, erkent De Groen.Vorig jaar organiseerde ‘Twente’ het landelijke congres waarbij vooral de hoge leeftijd van de bezoekers en het lage aantal mensen uit de regio opviel. “Sommige departementen werken beter dan andere en net als bij de gemiddelde sportverenigingen is succes vooral aan mensen, aan bestuurders te danken.” Het zou toch zonde zijn als alle kennis en ervaring vergrijst en op termijn verdwijnt. Om de NMNH én de studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogescholen een dienst te bewijzen is het project ‘jouw business, onze zaak’ opgetuigd. “Wij willen een soort mentorschap. De leden willen niet beter van de starters worden, maar ze zeggen ‘meneer of mevrouw student, jij moet het nog maken in het leven, ik zal over mijn ervaringen vertellen, ik neem jou mee’. De hulp is op basis van vriendschap, op basis van de oprichtingsgedachte”. Het lidmaatschap is voor studenten overigens gratis.

Congressen

De Groen wil niet spreken van eenalles- of-niets-poging om het NMHN te redden. “Grappig dat je dat zo zegt, want het is juist een nieuwe start, geen laatste redmiddel. Het is geen kwestie van negatief zijn, maar je moet een keer doorpakken in het leven.Wij zitten in Twente in een stadium dat wij veel te veel pappen en nathouden en maar denken ‘onze leden die we hadden, waren fantastisch’. En dan zie je die kloof ontstaan en die wordt steeds groter.” Het zou kortom jammer zijn als de Maatschappij het loodje legt. Maar daar ziet het ook niet naar uit. Tijdens het komende jaarcongres in Nijmegen zullen onder anderen Gerard Kleisterlee (Philips) en Hans Wijers (Akzo) spreken. “De Maatschappij is heel laagdrempelig, en met al die congressen zeer interessant.Want topondernemers en politici komen met de regelmaat van de klok voorbij, Het zou jammer zijn als studenten van Saxion die kans laten liggen.”

Vorige bijdrage

Nummer 31

Volgende bijdrage

Nummer 32

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *