Opleiding Facility Management is Natasja Nijland op het lijf geschreven

  • Jan Medendorp die zich op een gebied bevindt Jan Medendorp
  • SAX
  • 29 juni 2011
Tijdens een open dag van Saxion viel het kwartje: de opleiding Facility Management, (toen nog Facilitaire Dienstverlening) was Natasja Nijland (35) op het lijf geschreven. “De opleiding maakt van mensen de spin in het web in een organisatie.” En dat is precies wat ze al elf jaar bij de Kamer van Koophandel doet: ondernemers informeren en verwijzen. Nijland in het kort: Naam: Natasja Nijland Studie: Facilitaire Dienstverlening Afgestudeerd: 1996 Werkt nu: als bedrijfsadviseur bij de Kamer van Koophandel Haar roots liggen in Salland: geboren en getogen (havo) in Deventer op haar achttiende verhuisd naar Raalte gestudeerd in Deventer en na een paar uitzendbaantjes kon ze (in 1997) aan de slag als beleidsmedewerker bij een woningbouwvereniging in Emmeloord. “Dat heeft geen historie en alle wegen… ja vier keer linksom en je bent weer thuis.” Ook het werk beviel haar niet zo. “Ik heb er veel geleerd maar als beleidsmedewerker zat ik daar veel achter mijn bureau in de boeken. Ik wil graag met mensen bezig zijn en toen zag ik een vacature bij de Kamer van Koophandel.” Haar werk bij de Kamer van Koophandel is in de afgelopen jaren flink veranderd. Waar ze in de eerste jaren ondernemers via gesprekken en presentaties op weg probeerde te helpen komen die nu vaak met gerichte vragen naar haar toe. “Het internet heeft een enorme ‘boost’ gegeven aan ondernemers. Op de site van de Kamer van Koophandel is veel informatie te vinden.” Bovendien zijn er meer organisaties voor ondernemers bijgekomen die ook via internet informeren. “Ondernemers die hier komen hebben zich vaak goed voorbereid dus dat betekent ook dat je een ander soort gesprekken voert met ondernemers dan ongeveer tien jaar geleden. Of ze willen ‘klankborden’: is dit wel de goede weg? En ze zeggen ook vaak dat ze zoveel informatie horen en lezen maar dat graag naar hun eigen situatie vertaald willen zien. Dat maakt het werk erg leuk.” Studentondernemers Niet meer wachten op klanten maar zelf ook de hort op gaan hoort bij Nijlands werk. Naar potentiële ondernemers bijvoorbeeld bij Saxion. Ook is ze betrokken bij de Startersdag die de Kamer van Koophandel jaarlijks in Hengelo organiseert (dit jaar op 5 november). En namens de Kamer van Koophandel werkt ze nauw samen met Saxion om studenten te enthousiasmeren voor ondernemerschap. “We organiseren workshops en lezingen voor studenten die wat willen met ondernemerschap. Daarnaast geven we presentaties voeren gesprekken of geven antwoord op vragen bijvoorbeeld via LinkedIn. Je moet het zo zien dat de Kamer van Koophandel eerstelijns is: we helpen ze een stukje op weg. We kunnen over onze ervaringen praten wat andere ondernemers meemaken. We horen en we zien veel we hebben ook een aardig netwerk waarbij we ze kunnen helpen. Maar worden de vragen specialistisch dan verwijzen we ze door of reiken we een netwerk aan.” En dat is toch een andere tijd dan vijftien jaar geleden toen ze zelf afstudeerde. Veel meer studenten dan toen kiezen voor het ondernemerschap. Loondienst is een optie maar ondernemerschap is ook een optie. “Dat proberen wij te stimuleren maar daarbij zeggen we ook dat het niet gaat om een 9 tot 5 baan. En als het puur gaat om te ‘cashen’ dan moeten ze wat anders zoeken… “ Doolhof Nijland werkt graag samen met Saxion ook omdat ze met erg veel plezier terugkijkt op haar eigen studietijd. “De opleiding was praktijkgericht. We werden sterk gewezen op zelfstandigheid. Je moest binnen een bepaalde periode een opdracht af hebben maakte niet uit wanneer je dat deed als het maar voor een bepaalde datum af was. Daardoor leerde je plannen projectmatig te werken en samen te werken met andere mensen omdat je nu eenmaal niet alles allemaal alleen kan doen. Toen ik ging werken vond ik dat ik heel veel wist maar ik merkte wel dat ik nog veel moest leren terwijl ik wel het gevoel had dat ik goed was voorbereid op een baan in de maatschappij. Ik kan me nog wel goed herinneren dat de contacten onderling en met de docenten heel nauw waren. Je kon altijd zo bij iedereen binnen lopen. Alleen het laatste halfjaar toen we verhuisd waren naar het grote nieuwe pand moest ik daaraan erg wennen. Ik vond het echt een doolhof iedereen heeft wel zijn eigen verdieping geloof ik maar toch…” Huishoudschool In kleinschaligheid gedijde Nijland beter: “Vroeger had je in Deventer ook de Mensa door en voor studenten. Dan werd er gekookt door studenten en dan kon je echt voor ik geloof vijf gulden een hele maaltijd krijgen: met voor- hoofd- en nagerecht. Daar maakten we gebruik van. En dat vond ik ook heel erg kenmerkend voor Saxion: je kon studiepunten krijgen door bijvoorbeeld een presentatie te geven over wat je deed bij basisscholen of waar dan ook of je kon de catering verzorgen. Dat waren opdrachten.” Lachend: “Ik weet nog dat we in het eerste jaar gewoon kookles kregen. Dat zal je niet geloven maar we kregen les in het koken. En dat aten we na de les met elkaar op als een soort huishoudschool. Alleen dan op een hoger niveau want we leerden ook over hygiëne en bacteriën. Onder het mom ‘Als je manager wilt worden van een horecabedrijf dan moet je ook weten hoe het op de werkvloer er aan toegaat’. Dat vond ik een geweldig pluspunt van de opleiding.”

Escape om te sluiten