SAX

De maaltijdservice van Benno Schildkamp

‘Tel wat je hebt, niet wat je mist, zowel zakelijk als privé’

In de week voor Sinterklaas heeft ook het kantoorpersoneel van Food Connect de maaltijden rondgebracht. “Dan ziet iedereen voor wie we werken,” zegt Benno Schildkamp (40), directeur van Food Connect. “Verder is het ook gezellig, een beetje teambuilding.”

Maaltijdservice, je moet er toch niet aan denken: een portie niet te definiëren voedsel op een plastic bord. Eet smakelijk. ‘Food Connect kookt zoals oma kookt’, was daarom de gedachte van oprichter Wim Swier, daarvoor kok in restaurants met een Michelin-ster. Het is een erg succesvolle gedachte. Benno Schildkamp komt uit de bouw- en installatietechniek waar hij jarenlang voor verschillende bedrijven werkte. In april 2003 kwam hij letterlijk als vierde medewerker in dienst bij Food Connect. “Ik heb het hele team van veertig man wat hier nu werkt kunnen samenstellen.” Dat is een mooie, maar ook moeilijke klus. Schildkamp studeerde in de periode 1988-1992 aan de Hogeschool Enschede (Heao). Aan de periode
denkt hij nog vaak terug bij het managen van de zaak. “Eén van mijn docenten hield mij bijvoorbeeld een spiegel voor toen ik voor mijn afstudeeropdracht keurig een kostenoverzicht had gemaakt. ‘Mooi dat je dat zo goed berekend hebt, maar wat kan je daar nu mee’, vroeg hij. Daar denk ik vaak over na, hoe kun je vaste kosten variabel maken en hoe kan je meer uit je kosten halen.” Zoals uit personeel, wat door Schildkamp juist niet als kostenpost wordt beschouwd. “Ik probeer mensen in de organisatie beter te laten functioneren. Dan worden het opbrengstenposten. Mensen beter maken is goedkoper dan steeds wisselen van personeel.”

Opbrengstenpost

“Iedereen werkt zich doordeweeks een slag in de rondte. Ik wil niet zogenaamde vaststaande dingen accepteren als vaststaand. Hoe kun je toekomstige problemen voorkomen door daar nu al over na te denken? Daarom vind ik het leuk om
met alle mensen van ons bedrijf naar ons bedrijf te kijken met noem het een helikopterview.Dan merk je dat mensen veel meer in zich hebben dan je vaak denkt, je krijgt vaak de mooiste resultaten. Niet op vaste tijdstippen, het beste is als die momenten spontaan gebeuren. Adviseurs van buiten zijn duur en veelal echt niet beter dan je eigen mensen.” Schildkamp hoort dus niet bij de ondernemers die ongeveer standaard mopperen over hun personeel. “Over wat ze niet kunnen.
Dan denk ik altijd, maar waarom werkt die man of vrouw dan bij jou? Wij klagen nooit over onze mensen. We zijn zelf verantwoordelijk.” Dat Schildkamp in de voeding én bezorging aan huis terecht zou komen, stond in de sterren
geschreven; zijn ene opa had een melkveehouderij en de ander was bakker en bezorgde brood langs de deur. Pa Schildkamp was kruidenier en jarenlang uitvaartleider. “Ik heb van huis meekregen om hard te werken, klantgericht te denken en vooral nooit op te geven.”

Geen conserveringsmiddelen

Food Connect levert vooral aan particulieren, direct, via de thuiszorg en via de zogeheten tafeltjedekje-instellingen. Verder bij winkeltjes en restaurants in zorginstellingen, in kleinschalige woonvormen voor mensen met een verstandelijke of een lichamelijke beperking, maar steeds meer ook aan bedrijven (overwerkmaaltijden) en scholen (naschoolse opvang en kinderdagopvang). In totaal meer dan een miljoen maaltijden per jaar. “Vers bereid. En dan wordt het teruggekoeld, teruggevroren, maar het is in elk geval bereid met verse ingrediënten. Ik heb niet veel verstand van maaltijd bereiden, maar dat hebben ze me intern wel geleerd: conserveringsmiddelen en pasteurisatiemiddelen zijn bij ons uit den boze.”
Toch kreeg Schildkamp regelmatig te horen dat het eten niet lekker was. Terwijl dat eigenlijk niet kon. “En dan bleek dat de mensen de maaltijd niet goed hadden opgewarmd in de oven of magnetron.” Samen met Saxion heeft Food Connect (in het RAAK-project) een sticker ontwikkeld die om de bedieningsknop van een magnetron kan worden geplakt en waar geen graden en dergelijke staan, maar gewoon ‘melk’, ‘soep’ en ‘maaltijd’. “We hebben drie magnetrons uitgezocht die darvoor in aanmerking kwamen en waar onze sticker uitstekend op van toepassing is.” Via Food Connect kunnen
klanten zelfs zo’n magnetron (met sticker) huren.

Boomkamp

De samenwerking tussen Food Connect (lees Schildkamp) en Saxion is dus nog steeds groot. Dat had Schildkamp in 1992 niet gedacht toen hij na de Heao verder (Hoger Management) wilde studeren. Jaap Heerze had hem weggestuurd met de woorden ‘kom maar terug als je het klappen van de zweep kent’. Schildkamp heeft onder meer bij het bouwbedrijf waar hij daarna werkte honderd man op straat moeten zetten, hij maakte een faillissement mee. Voor- en tegenspoed heeft hij
zowel zakelijk als privé meegemaakt. Doorstuderen deed hij eerst via de LOI (belastingrecht). Later meldde hij zich weer bij Heerze en nu was hij wel welkom. “De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik veel praktijkervaring met mijn medecursisten heb kunnen delen.” Saxion weet hem ook altijd goed te vinden. Zo hield collegevoorzitter Wim Boomkamp (ook oud-docent psychologie van Schildkamp) onlangs bij VNO een presentatie waar hij een filmpje toonde van de samenwerking bij Food Connect. Schildkamp en Boomkamp liepen elkaar bij de opening van het Muziekkwartier in Enschede weer tegen het lijf. “Ik heb hem bedankt voor de reclame die hij voor mij heeft gemaakt,” lacht Schildkamp. En bij Food Connect (het zal niet verbazen) werken verhoudingsgewijs veel (zes) voormalige Saxionstudenten en jaarlijks lopen drie, vier studenten stage bij Food Connect. “Nu even niet, want we hebben ruimtegebrek. Ik heb zelf geen stoel. Nee, echt niet.We hebben onlangs een bouwkeet erbij gehuurd omdat onze twee kantoren bomvol zitten.”

Persoonlijk

Schildkamp maakt ook echt werk van stagiaires zoals hij ook wil dat het bedrijf leert van stagiaires. “We hebben hier studenten bedrijfseconomie, commerciële economie, facilitair, industrieel productontwikkeling. Die mensen vernieuwen ons bedrijf doordat ze vragen waarom we doen wat we doen. En ze vertellen waarmee zij op de opleiding bezig zijn. Daardoor komen we als bedrijf op een hoger niveau.” En daarom stoort het hem wel eens dat begeleiders van Saxion niet heel regelmatig de bedrijven bezoeken waar stagiaires werken. De persoonlijke benadering, Schildkamp zweert erbij. En dus heeft hij voor zijn klanten een maaltijdformulier laten samenstellen waarop de klanten kunnen aangeven op welke dag ze wat willen eten, maar als ze in een week jarig zijn staat er ‘hartelijk gefeliciteerd’ bij die dag gedrukt. “Het lijkt misschien gemakkelijk, maar op dat soort kleine dingen krijgen we heel leuke reacties.” En economische crisis of niet, kredietellende, Food Connect groeit maar door. “We hadden alleen al in december tien procent groei.”Voor verdere groei is de huidige huisvesting in Almelo ontoereikend. “We gaan verhuizen, wanneer en waar naar toe weet ik nog niet.” Hij sluit af met één van zijn tegeltjeswijsheden waar hij blind in gelooft: “Ook hier geldt weer, tel je wat je hebt, niet watje mist.”

Vorige bijdrage

Hazewinkel bracht wat Wessels kon gebruiken

Volgende bijdrage

Wereldbaan voor Judith Bolscher bij Organon

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *