Creatieve sales-tijger Mitchell Plaizier gaat de succesvolle Photoflyer digitaliseren

  • Jan Medendorp die zich op een gebied bevindt Jan Medendorp
  • SAX
  • 10 december 2007

Werken met de allerbesten

Hij staat bij zijn vrienden bekend als ‘sales-tijger’. “Omdat ik alles kan verkopen”, grijnst hij op zijn kantoor in de Amsterdamse grachtengordel. Hij lijkt een jongen bij wie alles uit het niets komt aangevlogen. Als je creatief bent in combinatie met een ondernemende geest, dan zit de markt op je te wachten. Mitchell Plaizier is de man van de beroemde Photoflyer. Uit die Photoflyer groeiden concept ontwikkelingsbureau Button Media en het reclamebureau epidemie (samen met zijn partners Michiel Klein Schiphorst en Leon Stedehouder), met inmiddels eerbiedwaardige klanten als Total, TomTom, Malibu en Fuji-film. Plaizier (32) studeerde commerciële economie bij Saxion.Waar veel van zijn collega-studenten een stage bij Rabo ambiëren, ging Plaizier naar Vietnam. “Bij de Vietnam Economic Times.” In Roemenië studeerde hij in 2001 af. Nog voor de uitreiking van zijn diploma kon hij al aan de slag bij Exact, want dankzij zijn buitenlandse avonturen kwam hij voor op allerlei scoutinglijstjes van bedrijven. “Bij Exact ben ik international accountmanager geweest.” Zijn compagnons leerde hij kennen (hoe kan het anders) in de kroeg. Daar ontstond ook het idee van de Photoflyer. “Links en rechts worden duizenden flyers uitgedeeld die massaal worden weggedonderd.” Het kwartje viel toen ze een man tegenkwamen met een polaroid die mensen fotografeert (voor geld) in kroegen of tijdens een gezellig dineetje.Het idee is simpel: de polaroid wordt gecombineerd met commerciële informatie. “Niemand gooit een foto van zichzelf op de grond.” Het concept werd gelanceerd in 2003, tijdens het reclamefestival van Cannes. En toen was er geen houden meer aan.

Button Media

” Ik heb vervolgens van de één op de andere dag mijn baan opgezegd en ik heb een tafel gekocht op het Waterlooplein, een campingtafel. En daarop hebben we een computer gezet.” Daarmee was het bedrijf Button Media officieel opgericht. “ Het leek heel wat, maar we deden zaken vanaf de barkruk of de bedrand. Tot op de dag van vandaag hebben we geen vreemd vermogen in de onderneming, alles wat hier staat is van ons.” De drie heren werkten met hun Photoflyer samen met Fuji-film. “ Binnen een halfjaar waren ze gepromoveerd tot het reclamebureau van Fuji.” En zo ging het ook bij Total. “Button Media is een conceptontwikkelingsbureau. Wij bedenken concepten, we hebben een hele stapel ideeën op de plank liggen. We zijn bijvoorbeeld bezig met een soort zalf dat door een bekende fysiotherapeut is ontwikkeld en die zalf helpt bij spierblessures. Het is echt tien keer beter dan tijgerbalsem, maar het is nog nooit commercieel neergezet. We hebben concepten liggen voor koffers, we zijn al vergevorderd met een fastfoodconcept. Overal is fastfood te verkrijgen, maar niet in de vorm van een gezonde Hollandse hap. Daar maken we een merk van. Samen met twee grote partijen zijn we bezig dit concept verder uit te rollen. Zie het als Pringles in de chipsmarkt. Simpel maar onderscheidend. Koppel de merkbeleving in al zijn eenvoud aan een fastfoodproduct dat iedereen kent, dat is de truc.” Wat voor ‘Hollandse hap’ het is, wil Plaizier niet naar buiten brengen.

Digitale Photoflyer

Het idee van de Photoflyer blijkt nog steeds aan te slaan. In de afgelopen jaren is de omzet jaarlijks met soms wel 50 procent gegroeid. Dit jaar zullen er naar schatting een miljoen worden gemaakt, wat voor Button Media een omzet genereert van circa acht ton. Photoflyer was bij diverse filmpremières, bij grote manifestaties van Heineken, Philips en noem maar op. “Een promotieteam schiet van jou een foto, die foto krijg je gelijk mee, met de communicatie erbij. En met een beetje geluk belandt de Photoflyer daarna bijvoorbeeld op de koelkast thuis. De respons op een actie met Photoflyer is 47 procent, bleek onlangs bij een actie van Martinair.” Hoe mooi en speciaal ook, we leven in een digitale tijd. “Mensen willen een digitale kopie hebben van hun foto voor Hyves, voor MSN.” Daarvoor hebben ze met Sony Europe een digitaal systeem ontwikkeld dat de foto uitprint en opslaat, “omdat het printen van een digitale foto langzamer gaat, hebben we bedacht dat hij dan meteen twee keer print.Want je staat bijna altijd met zijn tweeën op een foto. Je krijgt meteen de foto met communicatie mee, maar je kunt de foto later ook op internet bij dat evenement terugvinden op datum en tijdstip.” Nog was Plaizier niet tevreden, hij pakt zijn laptop erbij om het resultaat van een Heineken-gala te tonen. “Ik zoek mijn foto waar ik dan mijn persoonlijke tekst aan kan toevoegen.” Plus de kreet ‘Beer has never tasted better’.“Dat wordt rondgestuurd door mensen die willen laten zien dat ze bij een bepaald evenement zijn geweest. Met partijen als Hyves wordt gekeken of we kunnen samenwerken.”

Epidemie

Samen met Sony willen de heren van Button Media het idee van de digitale Photoflyer ook ‘uitrollen’ in het buitenland. Wat ook weer een positieve impuls zal hebben voor Epidemie, het reclamebureau. “Onze reclame werkt als een epidemie voor de opdrachtgever.Wij noemen onszelf de advocaat van de consument. Wij reflecteren alles naar de werkelijkheid. Je kunt in de reclame een ideale wereld scheppen, maar de klant weet best dat als hij een bepaalde spijkerbroek aantrekt hij zich niet zal wanen op een tropisch eiland met tien wonderschone vrouwen. Het is de tijd van realistisch nadenken, we hebben te maken met intelligente consumenten.” Het succes van Epidemie is het creatieve proces, volgens Plaizier. “Veel bureaus doen dat op een standaard manier. De creatieve mensen zitten in een ivoren toren, ver weg van de klant. Bij ons zit hij juist heel dicht bij de klant.Alle concepten en communicatie gaan een stap verder omdat we dat samen met de klant hebben ontwikkeld, samen gaan wij op zoek naar de waarheid in een product.” Daarom is het volgens Plaizier niet opvallend dat een betrekkelijk kleine club als Epidemie (met twaalf mensen) al 2,5 jaar voor TomTom werkt. In totaal heeft Epidemie veertien klanten waaronder dus Total die in die publiciteit niet zo goed scoort vanwege relaties met Birma. “Daar hebben wij ons afzijdig van gehouden. Nee, wij geven geen communicatieadviezen. Dat doet een PR-bureau.” “We proberen altijd samen te werken met ‘the best of the best’. Dat geldt voor de mensen die bij ons werken, maar we willen ook alleen maar werken met de beste merken, de beste regisseurs: we willen de best mogelijke kwaliteit afleveren. We zijn bezig met een paar grote nieuwe klanten, dan gaan we zeker uitbreiden, maar we zijn altijd op zoek naar afgestudeerden of stagiaires, talenten in communicatie, sales of events. Die kunnen altijd bellen. Maar ook voor hen geldt: we willen alleen de allerbesten.”

Escape om te sluiten