SAX

Crea meer dan moderne knutselhoek

Lous Kerkhof (34) uit Losser volgde Verpleegkunde Z, om met verstandelijk gehandicapten te werken, ging werken op een notariskantoor in Denekamp, maar zocht om de reisafstand fors in te korten een baan in haar woonomgeving Hengelo. Solliciteerde als secretaresse bij Crea, maar werd snel daarna directeur.

Bij Saxion volgde ze de cursus Hoger Management om zich van haar huidige baan goed te kweten. Hoe dan ook klinkt haar verhaal als de krantenjongen die miljonair werd. “Een halfjaar nadat ik bij Crea had gesolliciteerd, werd de directeur langdurig ziek. Crea is een kwetsbare organisatie, als iemand langere tijd wegvalt in de staf, zijn we onthand. Als secretaresse heb ik de werkzaamheden samen met een collega toen overgenomen. Gezamenlijk deelden we een interim-functie voor zo’n 2,5 jaar. Ik vond het handig om voor dat werk mezelf verder te scholen en via internet vond ik toen de opleiding bij Saxion. Op die opleiding krijg je ‘tools’ aangereikt. Ik denk toch dat ik het meeste in de praktijk geleerd heb, dan word je vooral door schade en schande wijs. Weet je, het gevoel, het idee dat je die opleiding gedaan heb, is misschien nog wel belangrijker. Ik heb het in elk geval gedaan…. ik handel heel erg vanuit het gevoel. Dat opgeteld met nuchter verstand lijkt mij de beste combinatie, los van welke opleiding je ook volgt.” En toen later uit een ‘ssessment bleek dat Kerkhof capabel was voor de functie, benoemde het bestuur haar (in januari 2008) definitief.

Kus van Crea

‘Wie wil er nu geen kus van Crea?’, vraagt de website van het Centrum voor kunst en ballet in Hengelo enthousiast. ‘Een vriendelijke plek in Twente om uw creativiteit op audiovisueel gebied (fotografie, video),
beeldende kunst, ballet en theater nieuwe impulsen te geven’. In totaal werken er zo’n zestig mensen. “Onze jongste cursist is 2,5 jaar en doet aan peuterdansen. En de oudste is 92 en doet keramiek.” De Hengelose gemeenteraad heeft Crea als één van de zeven culturele kernvoorzieningen van de gemeente benoemd. En dat betekent dat de subsidiestroom niet opdroogt, maar dat er wel een flinke bezuinigingsopdracht ligt. De hele cultuursector in Hengelo krijgt 4,5 ton minder overgemaakt. De totale begroting van Crea is nu 850.000 euro (4,5 ton subsidie, lesgeld en andere commerciële verdiensten). Over de financiële creativiteit van het dametje dat van secretaresse ineens directeur werd, kan zowel het bestuur als de gemeente niet klagen. Want nog maar een paar jaar geleden dreef Crea bijkans op subsidie en werd er slechts een ton uit de markt gehaald. De enorme stijging is te danken aan de aanpak van Kerkhof. “Toen ik kwam, hadden we wekelijks om en nabij de 1500 cursisten per week die cursussen volgden op het gebied van theater, beeldende kunst, audovisuele kunst en dans, hier en op onze vestigingen in de wijken Slangebeek en Hasseler Es. We zijn vanuit die basis disciplines achtergrond ook commerciële activiteiten gaan organiseren. Zoals een leuke balletworkshop. Of teambuilding bij een bedrijf. Het afscheid van de brandweercommandant hebben we omlijst met een workshop met als een kunstwerk als aandenken. We hebben dankzij onze docenten zoveel kennis en kwaliteit in huis. We werken tegenwoordig samen met buitenplaats De Houtmaat in Hengelo, dat is ook een leuke locatie voor dat soort activiteiten.”

Laat iets anders horen dan succesverhalen

Kwetsbaar

Plannen en ideeën genoeg. Niet zozeer dankzij de opleiding van Saxion, zegt Kerkhof. “Ook zonder die opleiding had ik net zo goed kunnen functioneren.” Pas de laatste tijd is er weer contact met Saxion, domweg omdat Crea stagiaires van Saxion wil. “Er zijn hier nu voornamelijk stagiaires van het ROC. Niet van Saxion. Dat ligt niet zozeer aan Saxion, we hebben het hier ook heel druk gehad en dat is blijven liggen.” Kerkhof heeft op basis van haar ervaringen nog wel een advies aan Saxion: “Saxion zou eens cursussen moeten organiseren die niet alleen gebaseerd zijn op succesverhalen. Daar zit ik en een heleboel andere mensen niet op te wachten. We willen horen van collega’s, van andere leidinggevenden dat zij met vergelijkbare problematiek kampen, en hoe zij daar mee om gaan of zijn gegaan. Het is in het werk vaak al zo moeilijk om sparringpartners te vinden. Maar bij workshops hoor ik alleen het ene na het andere succesverhaal. Ik heb wel eens geopperd dat ik wel eens wil vertellen wat er allemaal misgaat bij mij. Succes is hartstikke leuk, maar het is ook wel eens leuk om te weten hoe je een kwaliteitsslag kunt maken.” Je eigen zwakte blootleggen, terwijl je al als secretaresse ‘naar boven bent gevallen’…. “Ik kan me heel kwetsbaar opstellen omdat ik heel dicht bij mezelf kan blijven, en ik hoop oprecht met mijn ervaringen anderen te behoeden dezelfde fouten te maken.”

Op de tractor

“Ik werk hier veel met kunstenaars en dat zijn grote individualisten. Maar het maakt niet zoveel uit waar je werkt. Als je mensen uit hun veilige omgeving trekt, dan is het handig om je te verdiepen in de man of vrouw tegenover je. Ik heb wel zestig gebruiksaanwijzingen in de la liggen. Er is bij Crea veel gebeurd, er werd door voorgangers van mij met verschillende maten gemeten, er was geen duidelijkheid en de mensen werden niet of nauwelijks gekend in het beleid. Dat heb ik veranderd en voor sommige mensen betekende dit dat ze door een zure appel moesten bijten. Daar heb ik niet altijd vrienden mee gemaakt. Ik heb me altijd loyaal en transparant opgesteld naar de medewerkers en ben vooral mezelf gebleven, uiteindelijk heb ik veel draagvlak gecreëerd binnen de organisatie. Een mooi voorbeeld is dat ik meewerkte aan onze open dag bij De Houtmaat en op de tractor zat. Toen de burgemeester kwam, riep ik ‘hoi’ vanaf de tractor. Onze personeelsvereniging heeft mij later gezegd dat ze het toch prettig vinden als ik in zo’n geval van de tractor afkom, me opfris en een leuk jurkje aantrek voor de ontvangst.” Crea stond altijd bekend als een instelling met veel onrust, mede dankzij de inspanningen van Kerkhof is dat flink verminderd. “Dat gaat niet van de ene op de andere dag. Ik heb wel eens tegen een deur staan schoppen van de wc na een algemene vergadering. Ik zou informatie niet gedeeld hebben, was de kritiek, terwijl ik zeker wist dat ik iedereen alles had toegestuurd via de post. Eén van de mensen vroeg of ik dat wellicht in een Crea-envelop had gedaan, want die maakte hij nooit open…. Kun je het de volgende keer in een rode envelop doen, … mijn broek zakte af, dat begrijp je. Ik had even behoefte om te schoppen.” Lous Kerkhof is jong. “Toen ik directeur werd, dacht ik één dag ‘dit is het’. Maar nu, er ligt nog een hele toekomst open.” Lachend: “Wellicht dat ik later bij Saxion ga solliciteren om leuke cursussen te organiseren…

Vorige bijdrage

Blijft de euro? Ja, de euro blijft!

Volgende bijdrage

Dolf Jansen biedt hoop ondanks het Fristiplein in Enschede

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *