De Roskam Jaargang 19, 2013

De democratie van de herhaalde mislukking typeert Twente

Nummer 3 – 2013

De gemeente Enschede doet er alles aan om in gesprek te komen (en te blijven) met de eigen burgers. Onder de noemer Opinie 053 werd afgelopen maandagavond gediscussieerd over zorg en onderwijs in de wijk. Natuurlijk met de onvermijdelijke vaste kliek, maar het was deze keer toch ook gelukt om nieuwe mensen binnen te halen die soms verrassende dingen zeiden. Beleid is als een golf, na centralisatie volgt altijd decentralisatie en zo verder. Daarover werd gerept door een huisarts die simpel concludeerde dat we hebben weggesaneerd wat we vroeger hadden: de wijkverpleegkundige bijvoorbeeld.

Aan de orde kwam niet de vraag of de gemeente Enschede in navolging van Eindhoven organisaties die subsidie krijgen zal gaan korten als de topmannen zich te veel geld toe-eigenen. Directeur Salverda van de woningcorporatie Domijn was al chagrijnig genoeg toen hem naar zijn inkomen werd gevraagd…

Het ging in de wandelgangen behalve over wonen natuurlijk veel over de Luchthaven Twente. Niemand wil dat vliegveld exploiteren en dat verbaast me niets. Het is aan een paar doorbijters te danken dat we nu weten wie er überhaupt geïnteresseerd zijn geweest in de regionale luchthaven. Schiphol heeft blijkbaar een paar jaar geleden een vernietigend oordeel over Twente gegeven, maar zou dat destijds op last van burgemeester Den Oudsten van Enschede achter de kiezen hebben moeten houden. Maandagavond ontkende Den Oudsten pertinent dat hij, als democraat pur sang, dat gedaan heeft.

Ach, het maakt ook niets uit, als ze zich er maar eens bij neer zouden leggen dat het mislukt is, klaar. Het eikelt echter maar door. Er zijn in het recente verleden twee serieuze kansen geweest om de burgerluchtvaart in Twente van de grond te tillen. Dat was in de tijd dat er nog militairen zaten en Signaal (nu Thales) een luchtlijn wenste naast de bestaande lijn naar Amsterdam. En de tweede kans diende zich aan toen bouwondernemer Dik Wessels de
tent wilde overnemen. En beide keren is het verkloot. Binnen pakweg een uur zijn zeker drie en misschien vier of vijf luchthavens bereikbaar (ligt aan de files) en die hebben in tegenstelling tot het vliegveld Twente niet stilgestaan.

Op dezelfde wijze is de bouw van een academisch ziekenhuis nabij de universiteit (en ook de luchthaven) verknald. Of denkt u nou echt dat bestuursvoorzitter Kingma zijn nieuwe Medisch Spectrum Twente midden in Enschede de beste plaats vindt voor een ziekenhuis? Weet u wat ook typisch Twente is? Dat ze in Oldenzaal tot op de dag van vandaag boos zijn dat Ikea naar Hengelo is gegaan…

Onderwijs, zorg, openbaar vervoer, leefbaarheid, wonen, het zijn zaken die niet volledig aan de markt kunnen worden overgelaten, hoorde ik maandagavond. Niets nieuws, maar de kracht zit vaak in de herhaling.

Vorige bijdrage

Het schaap van Dennis Verdriet en andere verhalen

Volgende bijdrage

Vroeger was alles beter… Doe Maar iets met James Bond

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *