Life+ Business

Rolmodel

Aan mij ligt het niet dat de ozonlaag boven de Noordpool minder  slecht is dan gedacht, ik rijd veel en veelal harder dan toegestaan.  Wel veilig, voordat ik allemaal boze brieven krijg… Mr. Vicepresident  Al Gore is na zijn politieke carrière een nieuw leven gestart als  klimaatgoeroe en belijdt zijn eigen beleid wel met de mond maar in de  praktijk blijkt (uit onderzoek van de media) zijn eigen energieverbruik  verhoudingsgewijs ‘sky-high’. Net als het cliché dat uitgerekend bij  de schilder de verf van de kozijnen bladdert of bij de loodgieter de  kraan lekt. En Gore reist vooral per privévliegtuig; toch vond ik zijn  presentatie in Enschede eerder deze maand geweldig indrukwekkend.

Persoonlijk denk ik dat niets beter werkt dan zelf het goede voorbeeld  te geven. Dat maakt je in elk geval een stuk geloofwaardiger, als je als  overheid weer met een boze buurt moet praten die een windmolen in  de achtertuin niet ziet zitten. Of als je een auto verkoopt die misschien  belachelijk duur is, maar wel heel goed voor het milieu.

Ik reis zelden per trein, maar als ik het doe, loop ik altijd van voor  naar achteren door de trein. Ik wil weten wie wat leest en vooral hoe.  Mij wordt steeds voorgehouden dat kranten en tijdschriften in de  komende jaren zullen verdwijnen. Nou begrijp ik echt wel dat niet  iedereen zoals ik kan genieten van een verse krant of tijdschrift dat  net van de pers rolt – dat ruikt heerlijk… Maar de volgende generaties  lezen op laptops, iPads, iPhones of wellicht nieuwe informatiedragers  als een oprolbare IT-krant, weet ik veel.. Daarom was ik blij Jeroen  Achterberg bij de kapper tegen het lijf te lopen, want ook hij met zijn  sterk ontwikkelde commerciële gevoel zweert voorlopig bij print – wel  in combinatie met de digitale wereld, maar toch…

Vorige bijdrage

Commentaar: Never a dull moment

Volgende bijdrage

Wijnvaten op hun zijkant en sauna van Betty de Groot

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *