Life+ Business

Jeroen Achterberg zoekt nieuwe wegen

Ik zit bij Maikel Assink in de stoel, mijn grijze krullen moeten dringend bijgewerkt worden. Ik hoor in de stoel naast mij een bekend geluid: Jeroen Achterberg. Hij was vroeger mijn baas (als aandeelhouder van dit periodiek), tegenwoordig concurrent via Van Deinse Media. We hadden vroeger niet veel met elkaar te maken, zijn kompaan Robert Staal stuurde mij aan, Achterberg (45) was vooral de handige en slimme verkoper.

Eén ding kan je nooit van hem zeggen: dat hij er onverzorgd uitziet. Ook nu weer, strak in het pak, fraaie schoenen. ‘Hoi Jeroen, alles goed. Ik heb je altijd al willen vragen, je ziet er altijd goed gesoigneerd uit. Hoe komt dat?’ “Ik koop alles zelf, vind het prettig er verzorgd uit te zien, is ook een beetje een hobby”. We praten wat bij over deze en gene; Twentevisie bestond in 2013 25 jaar in die tijd heeft hij ook zeker een belangrijke rol gespeeld. Hij vertelt dat zijn ouders “in het vlees zaten.” Hoe komt hij dan in de uitgeversbranche terecht? “Ik heb in een grijs verleden een blaadje uitgegeven voor Selectico. Dat was een inkoopcombinatie voor het midden- en kleinbedrijf waarvan bedrijven lid konden worden voor 75 gulden per maand, dat is 900 gulden per jaar en daarmee kregen ze dat blaadje waar artikeltjes instonden.” Selectico bestaat overigens niet meer. “Daarna werd ik door Guido Jellema gevraagd advertentieacquisitie te doen voor Twentevisie. Robert Staal deed de advertentieacquisitie voor Makelaar Magazine, ons eerste makelaarsblad.”

Roze.
Hij kijkt net iets te lang naar mijn roze shirt. ‘Niet mooi Jeroen?’ “Staat jou wel goed, maar is niet mijn ding, roze is heel persoonlijk, maar die afzetting langs de boord is ehhh… laten we zeggen fris.” Achterberg en zijn kompanen Staal en Jellema richten toentertijd met zijn drieën een verkoopbedrijf op, MediaSales Nederland, voor de verkoop, maar ook om titels over te nemen. Zoals Twentevisie, Makelaar Magazine Twente en nog een paar bladen. De interesse lag vooral in het vastgoed, daar was geld te verdienen, vermoedde het drietal. En dat klopte ook. Bij Twentevisie hoefde geen geld bij, maar het gezeur met redactie en dergelijke kon de heren gestolen worden. Laat ik het voorzichtig uitdrukken, de heren vulden elkaar commercieel redelijk goed aan, maar de persoonlijkheden liepen nog uit elkaar: ze zouden niet zo gauw met elkaar op vakantie gaan… De eerste die eruit stapte was Robert Staal, hij liet zich door Achterberg en Jellema uitkopen. Maar Staal was uitgerekend het ‘cement’ dat het drietal bijeen hield, ze hadden met zijn drieën een fraai bedrijf opgebouwd, dat mag gezegd worden. Er bleven twee kapiteins op het schip over. “We kwamen in een situatie dat we meer tegenover elkaar zaten dan naast elkaar”. In april 2005 kocht Jellema Achterberg uit.

Op 1 na grootste.
“Toen ik weg ging, werkten wij landelijk met acht-, negenhonderd NVM-makelaars, met zevenhonderd LMV-makelaars, ik moet het opdiepen uit mijn geheugen, we hadden een automatiseringsbedrijf, Twentevisie uiteraard en nog een paar zaken.” In de makelaardij was MediaSales heel groot, de op één na grootste uitgever van het land. Er werkten in die tak van het bedrijf toen zo’n 25 man. Jellema stapte naar Joop Munsterman om het bedrijf te verkopen. Om hem moverende redenen adviseerde Munsterman Jellema naar Reggemedia te gaan van Andre Odding. Die nam MediaSales over waar ook deze uitgave bij hoort. Achterberg had gezien en geleerd bij Twentevisie hoe een businessblad interessant kon zijn en begon met TOM. Schrijver dezes was in een ver verleden benaderd door Laurens Schrier, die toentertijd advertenties verkocht voor De Roskam om een geheel nieuw businessblad op te zetten onder de naam TOM (Twents Ondernemers Magazine). Daarover heb ik geschreven in een uitgave van Twentevisie waarvan Achterberg toen nog aandeelhouder was. Die heeft dat idee bewust of onbewust opgepikt en ik heb toen Schrier daarover geïnformeerd die Achterberg benaderde. “Wat? Heb ik dat aan jou te danken? Ik had net alles geregeld toen Schrier zich bij mij meldde.” Die is toen afgekocht.

Van Deinse.
Maikel Assink vraagt intussen of ik nog een kopje koffie wil en of hij ook meteen het haar uit mijn oren zal scheren en de wenkbrauwen weer in fatsoen brengen. Ik vraag me af waarom hij zijn uitgeverij Van Deinse heeft genoemd. “Ik ben opgegroeid aan de Van Deinselaan in Enschede. Mijn beheer BV heet ook Van Deinse Beheer. Toen ik de nieuwe uitgeverij begon was een naam vinden niet meer zo moeilijk.” Van Deinse Media in het Elderinkshuis, het oudste pand van Enschede waarin vroeger het Van Deinse Instituut gehuisvest was. “Ja, dat heeft wel iets,” grijnst hij. Uitgeverij en instituut hebben overigens niets met elkaar van doen. Achterberg was op zoeken naar een groter pand, zag het ‘te huur’-bordje en belde met de eigenaar. “Het was van binnen volledig gesloopt. De eigenaar zei dat hij het pand weer helemaal in orde zou laten maken, maar ik dacht ’dat gaat hem niet worden’. Ik heb een hekel aan twee dingen: aan te veel betalen en aan huren. Dus ik heb het pand gekocht en zelf opgeknapt, in negen maanden tijd. Elke ochtend was ik hier om half acht om mensen op weg te helpen.”

Er werken vijftien mensen in vaste dienst: “Dan praat ik over administratie, verkoop, accountmanagers, vormgeving. De redactie, fotografie, drukwerk besteden we volledig uit.” Hij geeft uit onder meer Twentelife (“meegekregen van Odding bij de overname”), TOM, WIT (“doen we samen met makelaar Post”), Landgoed Twente (“in opdracht van Twents Bureau voor Toerisme”) en hij geeft bladen uit als mediapartner van de military en de Enschede Marathon. De uitgave die niet wil lukken en die hij nu ook stop gezet heeft, is Twentesport. Het was nota bene zijn idee een blad te koppelen aan de goed geïnformeerde website Twentesport.com. “Het blad wordt zeer goed gewaardeerd, het is alleen heel moeilijk het commercieel te exploiteren. We zijn nu op zoek naar een andere formule.“

Nieuwe initiatieven.
Net als alle andere omroepen, kranten en bladenuitgevers vraagt Achterberg zich af op welke manier mensen in de toekomst informatie tot zich nemen. In tijden van crisis schrappen bedrijven natuurlijk snel in kosten “die snel verdiend zijn, zoals advertenties.”Achterberg vermoedt dat de top tijden van uitgevers nooit meer terug komen, daarom heeft hij zijn productaanbod verbreed. “We maken bedrijfsfilms, websites, ontwikkelen huisstijlen, organiseren evenementen.” Hij ‘oefent’ daarvoor met zijn eigen feestjes en partijen. “De ‘Zakenvrouw van het Jaar’-verkiezing wordt nu Verkiezing van Zakenvrouw/Zakenman. Ook het ‘Summerevent’ hebben we de laatste jaren uitgebouwd, dit jaar waren er meer dan duizend bezoekers. Bij de Military doen we ook de verkoop van stands. Jij vraagt, ‘heb je het moeilijk’, ik antwoord ‘ja, ik heb het moeilijk, daarom ontplooien we nieuwe initiatieven. Er zijn klanten voor wie ik bijkans alles doe: het maken van het blad, het verkopen van de advertentie, het ontwikkelen van de huisstijl. Ik ben voornemens met mijn bedrijf te groeien, ik zie nog een heleboel mogelijkheden.

“Ik ben er wel van overtuigd dat over tien jaar gedrukte media nog bestaan. Maar dan zal het veel meer om specials gaan. Tien, twintig jaar geleden lag de kiosk vol met honderden uitgaven, je kon het zo gek niet bedenken of er werd wel een titel of een blad aangehangen. Dat is echt geweest.”

Vorige bijdrage

Kickstart voor MAD dankzij ‘Van Jonge Leu en Oale Groond’

Volgende bijdrage

Het blijkt in Twente weer de tijd van de Aad Groosjes

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *