‘Enter? O, van Roetgerink!’
Schrijver dezes had tijdens het gesprek met Paul Roetgering geen kleding uit zijn winkel aan. “O, dat had ik al meteen gezien, ik doe zelf de inkoop van de herenafdeling dus ik zag meteen dat dat hemd niet bij ons weg komt.” Bloemen verwelken, schepen vergaan, maar Roetgering zal altijd blijven bestaan, is het gevoel nadat recentelijk zelfs Oostvogel (na ruim twee eeuwen) het loodje moest leggen. Roetgerink Mode in Enter (met 90.000 (!) vaste kaarthouders) bestaat 160 jaar. “Daarom geven we 160.000 euro aan prijzen weg.”
Het is Roetgerink (met een k) Mode en de naamgever heet Roetgering (met een g). “Ooit wat fout gegaan bij de inschrijving van de Kamer van Koophandel.” Paul Roetgering is van de vierde generatie; de Roetgeringetjes zijn spaarzaam geweest. “Mijn overgrootvader begon in 1854 met een mand van boer tot boer te trekken. Zijn kinderen namen dat over, eerst met paard en wagen, later zijn ze een winkeltje begonnen. Ons succes loopt parallel aan het succes van de Twentse textielindustrie. Mijn vader en ooms kochten grote partijen in bij Bendien Smits en LTM en dat werd voor een heel scherpe prijs weer in de markt gezet. Tot ongeveer 1965 zijn wij explosief gegroeid.” De grote brand in 1962 zorgde paradoxaal voor een extra ‘boost’ omdat de familie toen besloot op dezelfde plek in Enter een grote hal van duizend vierkante meter te bouwen. Die -anno 2014- is gegroeid naar 6500 vierkante meter…
Amsterdam
Roetgerink Mode is de modezaak waar zowel pa en ma hun kleding kopen als hun hippe kinderen. En crisis of niet, Roegerink Mode in Enter heeft juist van 2008 tot 2011 zijn beste jaren ooit gedraaid. “En in 2011 zag je van de één op de andere dag het aantal bezoekers fors verminderen. Maar goed, in vergelijking met het landelijk gemiddelde doen wij het nog redelijk goed.” En volgens Roetgering heel belangrijk: “Wij zijn een bedieningswinkel, dus als je binnenkomt word je ‘opgepakt’ en volledig door ons geholpen door vakkundig personeel.” Niet om lullig te doen, maar 6500 vierkante meter mode in Enter, ‘the middle of nowhere’, hoe flikt Roetgering het? “Mensen die nog nooit bij ons zijn geweest, hebben geen idee wat hier staat en wat hier gebeurt. Onze winkel zou niet misstaan in de PC Hoofstraat. Wij hebben alle merken.”
Enter
Roetgerink Mode is altijd in Enter gebleven, maar heeft opvallend genoeg ook geen nevenvestigingen in andere steden opgetuigd. “Dat is een heel bewuste keuze geweest. Wij willen zelf aanwezig zijn. En dat kan niet als je meer filialen hebt.” Er zijn veel nazaten… “Ja, maar niet iedereen is geschikt voor het vak. Dus wij hebben gezegd, ‘laten we nou goed zijn op één plek, laten we ons daar concentreren, uitbouwen en zorgen dat niemand om ons heen kan.” Dat is gelukt. Roetgering is zonder overdrijven de onderkoning van Enter met honderdvijftig medewerkers (omgerekend ongeveer honderd fte’s). “Stoppen? Verkopen? Nooit! Roetgerink Mode is een familiebedrijf. Er werken heel veel familieleden in de zaak, van de koffiekeuken tot de inkoop en alles wat daar tussen zit. Ons is altijd geleerd dat continuïteit heel belangrijk is. Dan maar iets minder uit de zaak, de zaak moet veel spek op de botten hebben…” De volgende generatie loopt warm: “Onder anderen de zoon van een zus van mij studeert nu in Londen en het is de bedoeling dat hij in de zaak komt. Maar er zijn er meer.” Zijn heimelijke genoegens: als hij tijdens een vakantie met andere Nederlanders in gesprek raakt die aan hem vragen waar hij vandaan komt. “Dan antwoord ik, ‘Enter’. En dan zeggen die mensen heel vaak, ‘Roegering’. Ja, dat vind ik mooi.”
Enschede
Het succes van Enter is de ondergang van de winkels in de grote steden. Of omgekeerd. “De eenheidsworst van de steden, allemaal winkels van ketens. Dat bijvoorbeeld de Bijenkorf uit Enschede is vertrokken, is eigenlijk heel goed voor ons: wij kunnen dat invullen, kleding van Tommy Hilfiger of Ralph Lauren, dat soort merken, die kun je in de stad haast niet meer vinden. En bij ons volop.” Je zou zeggen dat sponsoren van de vrouwen van FC Twente een beginnersfout is: Almelo gaat nu ongeveer overal kleding kopen behalve in Enter…. “In Almelo hebben we onze meeste klanten,ongeveer tien procent van de Almeloërs heeft een klantenkaart van ons tegen ongeveer acht procent van de Enschedese huishoudens. Wij zijn ooit per ongeluk sponsor geworden, de toenmalige hoofdsponsor, Persoonality – onderdeel van Asito – wilde graag van dat contract af en ze hebben ons gevraagd dat over te nemen. Ja, graag, want vrouwen en mode is natuurlijk een één-tweetje.”
Modeplein
“Ik denk dat we over 40 jaar nog bestaan. Zeker. We gaan goed met de tijd mee, we investeren nu ook anticyclisch: het is economisch een slechte tijd in de retail, dus als je nu kunt schakelen en zorgen dat je op ‘up to date’ bent, als de economie weer aantrekt, dan gaan we als een speer.” Hij heeft plannen voor een modeplein in Enter. Tegenover het bedrijf heeft Roetgering een horecazaak overgenomen en een brasserie gevestigd. “Je zult er om lachen, maar Enter is echt een ‘unique selling point’, aan de A1, onze klanten komen uit Deventer, Apeldoorn, Amersfoort, Amsterdam dankzij ‘mondtot- mond-reclame’. Alleen al in de provincie Utrecht hebben wij pakweg zevenduizend klanten.” “Ik zat onlangs in de koffiekeuken van ons bedrijf en toen vroeg een dame aan mij of ik de weg naar Düsseldorf kon vertellen? Bleek dat ze uit Den Helder kwam, ooit hier in de buurt op een camping had gezeten en toen ook ons had bezocht, ‘we zijn hier toen zo goed geholpen dat we nu jaarlijks twee keer naar Enter gaan en dan knopen wij daar een weekendje aan vast’, zei ze. Is dat niet mooi?”
Nog geen reacties