Roskam Moordkuil Jaargang 14, 2008

André Vis snaterde dat ze er toch in geslaagd waren een oplossing te vinden

De hoge heren van de regionale krant moeten tegenwoordig (na de overname door Mecom) naar Londen om te vertellen hoe hard en goed zij werken. Van de abonnementen en advertenties moet het dagblad het allang niet meer hebben, dus moet beknibbeld worden kosten, want het gaat alleen nog maar om de winst. En daarom was Tubantia voornemens de vestiging in de binnenstad op te heffen. Dat scheelt weer huur nietwaar. Hoofdredacteur André Vis snaterde onlangs in zijn tabloid dat ze er toch in geslaagd waren een oplossing te vinden. Vis vergat te melden dat hij huurt van Jeroen Hatenboer voor het prettige bedrag van 1 euro per maand.
In ruil voor de gratis ruimte gaat de krant acht debatten organiseren in het café van Hatenboer die mij ook nog wist te melden dat er een paar gezellige lezersacties zitten aan te komen. Waarschijnlijk kortingsbonnen voor bijvoorbeeld zijn eetcafé SamSam. Kijk dus niet gek op als Hateboer, die fractieleider van de VVD in Enschede is en zelfs ambitie had om wethouder te worden, ineens vanuit de ‘journalistiek’ gesteund gaat worden. Dat de andere politieke partijen in Enschede dat vast weten…. Ik neem Hatenboer niets kwalijk, die heeft deze krant onder dezelfde condities onderdak geboden, maar dat is vriendelijk afgewezen.
Onafhankelijkheid is een groot goed, maar Vis heeft nu te maken met een piranha in Londen en doet alles veel voor geld.

Toen ik een paar maanden geleden een brief van een ondernemer te zien kreeg waarin overduidelijk stond dat hij een leuk verhaal zou krijgen als hij zou adverteren (koppelverkoop noemen ze dat) in De Ondernemer (maandelijks commercieel bijvoegsel bij de krant) zeiden mensen tegen mij dat ik mijn haat tegen het voormalige fascistische geschrift, niet moest doorslaan. Ik kreeg deze week weer een mailtje onder ogen over het bedrijf Trizz dat een speciale onderbroek heeft ontwikkeld die niet stinkt als de kringspieren betere tijden hebben gekend. Een zekere Gertia Bredewoud van de krant schrijft enthousiast aan directeur Richard Wermelink: ‘Ik heb een mooi verhaal over jou en je bijzondere uitvinding geschreven en ook de foto ziet er goed uit’. En het eindigt met ‘… en ik wens je nogmaals heel veel succes!’ Er staat niet in op welke data hij moet adverteren, maar dat zullen de advertentieverkopers wel goed geregeld hebben. Ik heb die Wermelink ook een paar keer aan de lijn gehad. Waarom wij niet met camera uitrukken op donderdag (gisteren) als hij zijn eerste exemplaar aan Kamer-directeur Van Ingen uitreikt.

Ik houd niet zo van productpresentaties, maar de krant zal ook wel heftige (commerciële) afspraken hebben met Grolsch over de introductie van de nieuwe beugel. De Roskam en RTV Oost kregen dat exclusieve nieuws niet van Grolsch omdat ik onaardig ben geweest over dat communicatiemantelpakje. Als ze straks bij Grolsch niet meer nodig is, kan ze zo bij de krant aan de slag: daar doen ze namelijk ook alles voor geld.

Vorige bijdrage

Planoloog Daniël Kegel aan basis van toonaangevende site Tweakers.net

Volgende bijdrage

Medendorp ben bang voor ziekenhuizen, om van verpleeghuizen maar niet te spreken

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *