Nummer 2 (2)

Zonder spoortje emotie maakte woensdag directievoorzitter Arno Peels de grootste reorganisatie van Thales uit de historie bekend. Er vervallen 330 banen, 251 mensen zet hij het liefst zo snel mogelijk op straat, liet Peels de vakbonden en het personeel weten. Als hij al ergens over geëmotioneerd is, dan over de vroege publicatie van zijn plannen bij RTV Oost. Peels, de man met eeuwig flauwe grijs op zijn gezicht, lijkt een man die werkelijk geen seconde wakker ligt van zijn beslissing. Als zijn maatpak maar van goede snit is, als zijn haar maar goed zit. Peels is megalomaan, zijn grootheidswaanzin ontstond sinds het Philips-mannetje uit Nijmegen tot hoogste baas bij Thales werd geroepen. Hij vindt zichzelf geweldig en de ijdeltuit steekt ook veel tijd in zijn fitness en kleding. Misschien zou hij zich ook eens wat meer op de werkvloer kunnen laten zien, want daar kennen ze hem alleen van de foto’s uit zijn eigen flutblaadje. Normaal praten kan Peels niet meer. Hij is een nagemaakte, een pop, maar dan wel een spreekpop die heel goed moet luisteren naar zijn Franse bazen. Er heerst een soort gelatenheid bij Thales die bijna beangstigend is. Geen boosheid, plannen om te staken of te bezetten, niets van dat alles. Peels zal de geschiedenis ingaan als de sloper van Thales. Hoe het met die andere Philips-man in de regio afloopt, is onduidelijk. Feit is wel dat bijna iedereen sympathie heeft voor de relatief kleine brouwer Grolsch (onder leiding van de van Philips afkomstige Senseo-Ab Pasman) die het tegen het almachtige Albert Heijn durft op te nemen. Ik kwam al graag in kroegen, maar ik drink nu helemaal alleen maar Grolsch. Nee, dat goede voornemen met Spa Rood moet maar even wachten. Ik weet uit kringen van Albert Heijn dat de Nederlandse Grolschvoorraad naar Twente wordt versleept, want daar zitten natuurlijk de echte Grolsch-fetisjisten. Zal de brouwer uit Enschede bijval krijgen van andere toeleveranciers? AH is twaalf procent van de omzet van Grolsch en omgekeerd is Grolsch op de lijst van belangrijkste toeleveranciers van Albert Heijn nummer tien. David tegen Goliath, hopen we. Maar als het fout gaat en Heijn het pootje stijf houdt, de omzet van Grolsch sterk vermindert en de aandeelhouderswaarde wordt verkleind, kan de verkoop van de brouwerij wel eens in een stroomversnelling komen. Bovendien durft Albert Heijn wel in de publiciteit allemaal dingen over Grolsch te zeggen, maar wenst Pasman over dit onderwerp geen interviews te geven. Ik vraag me wel af waar ineens dat Twents enthousiasme voor al die gesjeesde Philips-managers vandaan komt? Waarbij Pasman in elk geval lef en enthousiasme aan de dag legt en de gevoelloze Peels helemaal de weg kwijt is. En PSV vind ik al jarenlang een bijeen gekochte kutclub zonder gevoel.

Escape om te sluiten