Roskam Moordkuil Jaargang 12, 2006

Nummer 34

Ik heb al een hoop genante troep onder ogen gehad, maar de folder die Robert J. Reinders rondstuurt over een dinnershow (op 1 oktober) voor het Fonds Slachtofferhulp tart alles. Tijdens rampen worden de media vaak benaderd door mensen die allerlei initiatieven organiseren voor de slachtoffers. En of dat goede initiatief maar even uitvoerig op de televisie of in de krant vermeld kan worden, graag met naam en toenaam. Van dat soort ijdeltuiterij heeft Reinders zijn werk gemaakt.

In een iets te glanzende folder staat weinig tekst, maar Reinders weet zijn eigen naam toch negen keer uitvoerig te noemen. Een tafel voor tien personen kost 7.500 euro. Ik ben benieuwd hoeveel er aan het RJ-strijkstokje blijft hangen. Reinders verkoopt lucht en dat doet hij als de beste; zijn verhalen zijn luchtkasten, zijn toezeggingen ongeveer niets waard en met zijn blabla kan een beetje luchtballon half Europa over vliegen. Lees de folder goed, vol met belachelijke bijvoeglijke naamwoorden; exquise 4 gangen diner, promotionele aandacht, gepersonaliseerde items, volop muzikale verrassingen. Veel vreten en zuipen voor de onbekende slachtoffers, op kosten van de belastingbetaler, want die 7.500 euro gaat natuurlijk via de zaak. Ik begrijp werkelijk niet dat mensen als Dik Wessels, Loek de Vries en Cees Anker zich hebben laten lenen voor het Comité van Aanbeveling van de opgeblazen kikker Reinders die nota bene zonder schaamte schrijft: ‘Benieuwd naar de organisator? Op www.rj.nl krijgt u een indruk van de Robert J. Reinders Group’, waarvan Robert J. Reinders general manager is. Het staat er echt allemaal. Op de site één kleffe hap Robert J. die steeds hapjes van zichzelf neemt.

Het is wél knap hoe dat ventje zich overal tussen weet te wurmen. Ik heb met hem te maken gehad. Nee, hij kon zakendoen, hij had mandaat. Ja, om koffie te halen, bleek later. Een aantal jaren geleden, nadat de publieke regionale omroep zich programmatisch van de middelbaar en hoger opgeleide kijkers vervreemdde, hadden een paar mensen in Twente het plan opgevat om weer een commercieel station op te poetsen. Daarbij werd ook Reinders betrokken omdat hij bij het vroegere Net8 betrokken is geweest. Toen ben ik als direct betrokkene niet vrolijk geworden van de kwaliteit van de woorden van Reinders.

Maar zijn feesten dan? Kom op, je huurt goed licht en geluid, goede catering, een paar artiesten en je bent een eind onderweg. Ik heb zelf vroeger congressen georganiseerd, zo ingewikkeld is dat niet.

Reinders meldde zich een keer bij de vroegere eigenaar van Sprekersplatform (de tegenhanger van Speakersacademy). Hij wilde Sprekersplatform graag overnemen want hij zette jaarlijks wel 150 artiesten weg. Sprekersplatform kostte een paar ton. Het gesprek was klaar toen Reinders vroeg of de verkoper de koop wilde financieren.

Ik ga op 1 oktober bij Go Planet vanaf 17.00 uur even kijken wie er in zijn getrapt.

Vorige bijdrage

Nummer 32

Volgende bijdrage

Nummer 35

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *