Nummer 21 (5)

Ilse DeLange heeft een heel zware periode achter de rug. Een drama in Amerika, ruzie met de platenmaatschappij en ze zat op zwart zaad. Hoe groot haar financiële problemen zijn, bleek deze week toen Cogas haar presenteerde als het nieuwe gezicht van het bedrijf. Cogas is de kruidenier onder de energiebedrijven en roept te pas en te onpas over zichzelf dat het zo goed bezig is. Als je je daar als (in potentie) één van de beste zangeressen van het land aan verbindt, gaat het niet goed met je. Het is net geen tippelen. Ik hoop dat ze heel veel geld van die slijmerds krijgt. En dat zal nodig zijn ook, want van haar nieuwe cd en vooral haar optredens in het clubcircuit moet ze het niet (meer) hebben. Aan de kwaliteit van haar nieuwe (extreem goed tegen kopiëren beveiligde) cd zal het overigens niet liggen. Haar vierde, Clean Up, is misschien haar beste, ondanks dat World of Hurt nog niet zo lang geleden als beste nederpopalbum aller tijden is verkozen. Een belachelijke uitverkiezing. Een fantastische plaat, zeker een verrassende mix van rock en country vertolkt door een schoenenverkoopster met een leuk bekkie. Maar er zijn beslist betere gemaakt. Zoals gezegd wellicht Clean Up. Dat is vooral een luisterplaat geworden en als je haar verhaal kent, krijg je soms kippenvel. DeLange zegt dat ze vrijwel alle teksten zelf heeft geschreven. Ik ben zo vrij daar aan te twijfelen. Ik zag haar vorige week optreden in Hedon in Zwolle. Ilse DeLange presenteert zichzelf als totaal vernieuwd: het meisje is vrouw geworden. Ze is gesterkt uit de strijd gekomen, meldt ze in elk interview. Ze heeft bijvoorbeeld haar haar laten groeien. Nou, daar houdt het mee op. Het optreden was een draak. Okay, het was een try-out, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat ze de tekst van een aantal liedjes gewoon kwijt was. Ook tijdens een try-out heeft het publiek recht op gestemde gitaren. Paradiso en Hedon vonden het vroeger prachtig als ze in het Twents het onnozele wichtje acteerde. Ze was ontwapenend. Nu was ze met haar gebrabbel kinds en irritant. Alleen tijdens de vertolking van nota bene haar vroegere hitnummers van de cd\'s World of Hurt en Livin\' on Love (I\'m not so tough, I\'ll be yours en Livin\' on Love) kreeg ze Hedon in beweging. En juist op die periode in haar leven spuwt ze. Ze werd (overdrachtelijk) misbruikt door haar manager en platenmaatschappij. Haar nieuwe agent Van Berkum (ook van Normaal) is een accountant met het charisma van een zieke kabouter Plop. En haar platenmaatschappij heeft dan officieel niets te zeggen over de inhoud van de cd\'s, maar Warner Brothers is nog wel heel nadrukkelijk aanwezig. Op 2 juni treedt de band op in Enschede. De kaartverkoop verloopt heel slecht. Warner Brothers aan de lijn: of RTV Oost de kaarten in de uitzending wil weggeven en of we misschien een uitgebreid interview willen. Nee hoor, zorg liever dat ze een pakkende show in elkaar zet.

Escape om te sluiten