Roskam Moordkuil Jaargang 11, 2005

Nummer 8

Wat een toppertje, die dame uit de nieuwe Grolsch-reclame met die upgepushte borsten. Niet dat ik denk dat er ook maar een biertje meer door verkocht wordt, maar het ziet er heel prettig uit. Het werd woensdag gepresenteerd in het Amsterdamse restaurant Fifteen van tv-kok Jamie Oliver. Een trendy plek voor Hummereigenaren waar je schandalig veel moet betalen voor een handvol dubbelgevouwen boontjes opgediend door criminele jongeren. Maar dus ook een plek waar Ab Pasman (de baas van Grolsch) graag vertoeft. Jamie tapt Grolsch. Net als in de Amsterdam Arena bij Ajax waar Pasman ook iets te vaak gesignaleerd wordt.

Ik verdenk Pasman ervan zeer te genieten van zijn status als CEO. Alleen Twente ligt zo uit de route. Liever zit hij onder soortgenoten in het mondaine Amsterdam. Ooit verplaatste Philips (de vroegere werkgever van Pasman waar hij chef Senseo was en om die reden is hij naar Grolsch gehaald) het hoofdkantoor naar Amsterdam, ik sluit niet uit dat Grolsch volgt.

Een nieuwe identiteit, de nieuwe marketing, de nieuwe etiketten, het kost allemaal klauwen geld. En Grolsch heeft niet meer zo gek veel te makken als gevolg van de bouw van de nieuwe brouwerij. Dus volgt er een nieuwe bezuinigingronde bij de Inkoop en Productie van Grolsch. En eind maart sluit de oude brouwerij, dat moet ook verdere efficiency opleveren. Maar waar het natuurlijk gewoon om gaat is dat Grolsch meer bier moet verkopen. In een dalende consumptiemarkt. Punt. En dat lukt echt niet alleen met een lekker wijf en een nieuwe slogan. Er moeten nieuwe biertjes komen, nieuwe concepten in de beleving van Pasman. Hij moet snel scoren, anders is het gebeurd met de koopman.

Directeuren, het blijft vreemd volk. Een andere van wie ik vermoedde dat hij deze week door zijn eigen werknemers in elkaar geslagen zou worden is UWV-man Oosterloo. In een interview met de regionale krant valt die bal gehakt zijn eigen mensen volledig af over de wijze waarop zij werken: te langzaam, neerbuigend, formeel. En dat interview werd weer gehouden naar aanleiding van een geval van slordig parkeren door een boze uitkeringsgerechtigde.

Ik heb helaas niet gehoord dat die Oosterloo een kwartiertje met zijn kop in een vat bier is gestopt. Dat er zo slecht gewerkt wordt bij het UWV is gewoon zijn schuld. Ik was afgelopen weekend uitgenodigd bij een besloten bijeenkomst waar minister De Geus in gesprek ging met regionale ondernemers. De Geus verdedigde zijn UWV tegen directeuren van Akzo, Vredestein en Bolletje. “Vroeger kon alles en nu zijn we harder tegen uitkeringsgerechtigden. En dat gaat niet overal even goed. Het moet maatwerk blijven. Maar de omslag is soms lastig”, aldus De Geus. Dat is heel wat anders, Oosterloo, man zonder ruggengraat, zonder loyaliteit. Ga je nou deze week weer gebak aan je eigen mensen uitdelen en zeggen dat de krant het verkeerd begrepen heeft?

Vorige bijdrage

Nummer 7

Volgende bijdrage

Nummer 9

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *