Roskam Moordkuil Jaargang 05, 1999

Nummer 26: De OOM houdt niet van publiciteit

Dat is niet te regisseren, zo’n ingezonden brief van de Overijsselse Ontwikkelingsmaatschappij vorige week. Naar aanleiding van mijn betoog van twee weken geleden dat de OOM er niet voor terug deinst in onafhankelijke media te infiltreren.

De brieven aan mijn adres bewijzen dat de OOM zich er niet eens voor schaamt.

In het openbaar (in het bijzijn van anderen) betuigt de directeur vervolgens spijt, achter de schermen zetten zijn mensen opnieuw de leiding van de omroep waar ik als programmamaker werk het mes op de keel.

BVD-maniertjes, die aangeven hoe de OOM werkt: masseren en manipuleren om bedrijven naar Overijssel te halen.

Dat zoiets niet altijd even fris gebeurt, daar hoef je niet voor doorgeleerd te hebben. Iedereen begrijpt hoe de Europese gelden daarvoor worden aangewend. Iedereen weet het en iedereen zwijgt, want het is voor de goede zaak van Twente.

Het wachten is op een onderzoek uit Brussel.

De OOM heeft gemeenschapsgeld (miljoenen) en opdrachten te vergeven, en het Enschede reclame bureau PLP heeft zich daar keurig ingelikt.

Jan Kerstens (de officiële briefschrijver van vorige week) werkt bij PLP, maar dat staat natuurlijk niet bij de brief.

Als een junkie op jacht naar een shot: hij doet echt alles voor geld. Dat weten ze nog bij de regionale krant uit de tijd dat hij daar alles en iedereen naar de mond schreef.

Natuurlijk is Kerstens His Masters Voice in de brief aan deze krant. Hij schrijft wat de OOM wil. De vraag is nog alleen: wat moet er instaan? In hun arrogante, stomme woede omdat blijkbaar niet alles en iedereen te koop is en naar hun dictaten luistert, bevestigen ze in die brief zelfs het bewerken van journalisten, sterker nog, ze vinden het doodnormaal. En ze eisen van de hoofdredacteuren mijn ontslag omdat ik protesteer.

Gaan we nu in de komende weken ingezonden brieven krijgen van alle bedrijven die door de OOM financieel onder schot worden gehouden?

Op het provinciehuis beginnen ze zich nu ook achter de oren te krabben: welk koninkrijk wordt met belastinggeld gecreëerd? Ik ben natuurlijk niet de enige die zich beklaagt over hun maffia-methoden. Alleen doe ik het hardop.

De OOM houdt niet van publiciteit; ik stel me voor dat ze nu deze krant opkopen, ze stoppen veel geld in de nieuwe commerciële omroep van de EDON. En Kapitein Kerstens wacht op bevel van Don Gerard om mij te liquideren.

Vorige bijdrage

Nummer 25: Michael Dikken

Volgende bijdrage

Nummer 27: Overijsselse Ontwikkelingsmaatschappij, de OOM

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *