Nummer 46: het ABN-AMRO gevoel
Mijn oude opeltje zakte een paar jaar geleden door zijn hoeven, de aardige en toegewijde monteur adviseerde mij geen geld meer in de sloopbak te stoppen en een nieuwe aan te schaffen.
Ik werk (bij Roeloffzen in Enschede) naar zo\’n vertegenwoordigertype gebracht van een jaar of 25 die mij (in vale spijkerbroek en leren jasje) hooghartig doceerde dat je beneden de 35, 40 mille ook op de tweedehands markt eigenlijk geen fatsoenlijke wagen (de snelle boys praten altijd over wagens en nooit over auto\’s) kunt krijgen.
Natuurlijk ben ik geen armoedzaaier, maar dat is geen reden om vanuit de hoogte toegesproken te worden als ik mijn spaarcentjes in een nieuw vervoermiddel wil investeren.
Ik noem dat altijd het ABN-AMRO gevoel: ze voelen zich meer, zijn superieur. Übermensch.
Een kale dwerg is directeur van de ABN-AMRO in Enschede. Hij wordt weggepromoveerd naar Amsterdam als hoofd centen-uit-de-roulatie-nemer, weet ik veel. Ik heb hem eens te hulp geroepen bij een conflict dat ik had met een marketingklerk van zijn kutbank. Domme fout, ik had moeten weten dat directeur Dijkstra daar niet voor is. Zelfs zijn secretaresse heeft nooit teruggebeld. Sorry dat ik besta, Dopey.
Ik heb onlangs mogen meemaken hoe die Dijkstra zijn werk ziet. Op het Twente Dinner in Den Haag draaide hij als krolse kater om Herman Hazewinkel heen, de bestuursvoorzitter van Volker Wessels Stevin. Je zag het slijm uit zijn mondhoeken lopen. Als een serveerstertje haalde kabouter Pijpstra de drankjes en op commando lachte hij gemaakt om de grapjes van de groten der (Nederlandse) aarde.
De beursgang van Holec hadden ze bij ABN-AMRO verknald in hun godvergeten arrogantie. Super hiërarchisch geleid, zodat in feite niemand wat kan beslissen, dat heb ik mogen meemaken toen ik met die sukkels wat op de televisie moest doen. Pas trok Jan Marketing een grote broek aan in Twentevisie, sprak arrogant over het hoofdkantoor en de military in het kader van sportsponsoring. Op de fax van de verslaggever werd twee weken niet gereageerd. En toen moest het ineens aangepast worden. Het blad was al opgemaakt, maar de extra kosten voor de wijzingen wilde die klungel wel betalen. Geld was geen probleem.
Bij het afhandelen van de schade van de vuurwerkramp gaan honderden miljoenen om. Bij alle regionale banken is een rekening geopend, maar de bulk loopt via de Rabo. Zo maakt Zalm 80 miljoen over naar uitgerekend deze bank en niet naar de ABN-AMRO. Dat vind ik dus prettig nieuws.
En zolang Ajax met De Kutbank op De Buik loopt, mogen ze van mij wekelijks verliezen.
Nog geen reacties