Aan het handje van een PR-bureau
Ik ben een beetje allergisch geworden voor PR-bureaus. Vooral die dure jongens uit Amsterdam die zich met een misselijkmakende arrogantie even melden bij de hun inziens boerenomroep om te zeggen hoe ze het willen.
Marcel Wentink was directeur/eigenaar van Verzuimreductie, een bedrijf dat zo bleek later, op nogal onorthodoxe wijze het ziekteverzuim naar beneden kreeg bij bedrijven. Iedereen wist het wel, de bedrijven die hem inhuurden zeker, maar hij had succes. Om de paar dagen had ik hem aan de lijn als hij weer eens een award ‘scoorde’. Hij is (laten we het netjes zeggen) erg gevoelig voor publiciteit. Publiciteit leverde ook weer nieuwe klanten op.
Wentink wist dat er op hem geloerd werd, want hij stuurde zijn klanten een brief met de mededeling dat het Vara-programma Zembla erg geïnteresseerd was in hem en zijn bedrijf. Zembla komt niet langs als het bedrijf lekker in de verf staat, zal ik maar zeggen. De laatste keer dat ze in Twente waren, kreeg B&W in Almelo er ongenadig van langs naar aanleiding van de gijzeling in het stadhuis een paar jaar geleden. Nu dus Verzuimreductie. Natuurlijk informeerden klanten van Wentink RTV Oost over de brieven die zij hadden gekregen. En toen ik Wentink belde over die brieven en de uitzending, riep hij, ‘ik bel je zo terug Jan’. Ik werd inderdaad een paar minuten later teruggebeld, maar niet door hem, maar door een duur PR-bureau uit Amsterdam.
Ik had Wentink tot die tijd ongeveer vijf keer per week aan de lijn over prijzen die hij won, nieuwsbrieven, Jan van Halst die hij had ingehuurd, Go Ahead waar hij shirtsponsor van was, FC Twente of over de lucratieve verkoop van zijn aandelen. En nou stuurde hij mij een PR-bureau op mij af… Toen ik later de uitzending zag, bleek hij helemaal de weg kwijt. Hij liet zich filmen in zijn dure Audi S8 met zijn horloge van een merk wat in proletenkring erg populair is en hij meldde vol bravoure alleen een zwemdiploma te hebben. Tsja…
In het begin van deze week het opvallende bericht dat Bolletje een nieuwe directeur en een nieuwe Raad van Commissarissen heeft. Dat betekent vaak ruzie in de keet. Eigenaar Ter Beek die in een permanente staat van oorlog lijkt te verkeren met vakbonden en pers heeft het bureau Hill+Knowlton Strategies ingehuurd. Onbereikbaar is de contactpersoon die later terugbelt en zegt niets te kunnen toevoegen aan het bericht. Dat zal wel, maar RTV Oost maakt radio en televisie dus willen we graag iemand spreken. Kan niet….
De nieuwe directeur is Geert Jan van Ark en dat is ook de oude directeur. Dat was in zijn eerste periode als hoogste baas geen onaardige vent, maar verschuilt zich nu ook achter zijn secretaresse. Zal die op de haringparty bij Bolk wel weer naar mij toekomen en mij uitleggen dat hij echt niet aan de telefoon kon komen…
Het zal wel over de verkoop gaan van Bolletje, Ter Beek heeft geen geldzorgen meer tot pakweg zeven generaties na hem dankzij duizenden werknemers die zich sinds 1867 het schompes voor hem hebben gewerkt. Nooit heeft hij iets willen uitleggen, toelichten in de media. En maar zeuren dat de media zo links zijn als ze wel de vakbonden aan het woord laten over de misstanden….
Nog geen reacties