Topman van Wegener: ‘Heel veel mensen vrijwillig weg’
Nummer 21, 2012
De laatste officiële aandeelhoudersvergadering van Wegener vond vorige week in Apeldoorn plaats op het hoofdkantoor. Een erg vermakelijke bijeenkomst. De volledige Raad van Commissarissen had het mooiste pak aan en achter de tafel zat ook Truls Velgaard, de Noor die Joop Munsterman als CEO bij Wegener verving. Dat gebeurde op last van Mecom, het moederbedrijf van Wegener. Er zaten twee journalisten in de zaal (een collega van de NRC en ik), een serie medewerkers van Wegener (de nieuwe CFO Enhus en een paar voorlichters) en één aandeelhouder die niets wou zeggen. Velgaard sloofde zich uit alsof de zaal vol zat met kritische volgers van het bedrijf. Terwijl het natuurlijk maar om één punt ging: de delisting van Wegener van NYSE Euronext Amsterdam Beurs. En dat is mogelijk geworden omdat Mecom en een groepje boze aandeelhouders, verenigd in Governance for Owners, overeenstemming heeft bereikt over de verkoop van de aandelen van de boze aandeelhouders. Daardoor heeft Mecom nu 99,7 procent van de aandelen Wegener in handen. Mij is een raadsel waar de resterende 0,3 procent zit, maar Mecom/Wegener heeft het spel gewonnen, het bedrijf gaat van de beurs, mensen met een aandeel Wegener hebben nog tot en met 29 juni de tijd tot verkoop aan Mecom voor 3.45 euro. Daarna heeft zo’n aandeel de waarde van een stukje toiletpapier. Na afloop van het toneelstuk mocht ik Velgaard nog even interviewen. Hij heeft alle geloof in nieuwe digitale producten van Wegener. “De traditionele kranten hebben moeite in de advertentiemarkt. We moeten dus de kranten meer relevant maken voor de adverteerders…” En Velgaard denkt dat mensen voor nieuws op internet gaan betalen. “Mensen zijn nu ook bereid te betalen voor nieuws op print. Dus waarom zouden ze niet bereid zijn te betalen voor nieuws op digitale platforms, mits de kwaliteit goed is.” Ik gebruik zelf de Stentor-app, maar krijg (in Deventer) uitsluitend nieuws uit Zwolle gepresenteerd via mijn iPad. Dat kan Velgaard niet helemaal beoordelen… En hij geeft hoog op van samenwerking met regionale omroepen, maar hoe publieke omroepen en een privaat bedrijf dat zouden moeten (afgezien van een Uit-app) weet hij eigenlijk ook niet. Het gaat natuurlijk allemaal om de resultaten van Wegener die al jaren in een
dalende lijn zitten. Enerzijds moeten de opbrengsten weer ophoog, anderzijds moeten de (vooral personeels)kosten naar beneden. Er ligt nu een plan om driehonderd arbeidsplaatsen weg te snijden, maar de soep wordt volgens Velgaard niet zo heet gegeten. “Er gaan heel veel mensen vrijwillig weg… The plans are suppose to be ready around the fi rst of July and than the remaining part should be ready around the first of September.” En dan verwacht Velgaard binnen een jaar of twee, drie de weg naar boven te hebben gevonden. De pijn zit vooral in de advertentiemarkt, herhaalt hij. Hij wil revenuen uit nieuwe producten halen. Dat moet, uiteindelijk, de afname in
print compenseren.
Nog geen reacties