De zegeningen van twitterberichten en ’n krant op zondag
De zegeningen van twitterberichten en ’n krant op zondag
Mijn vader vindt de auto en de televisie de uitvindingen van de vorige eeuw, ik voeg daar nu graag internet, mobiele telefonie en navigatiesystemen aan toe. Ik boek vakanties via internet, koop wereldwijd artikelen en zoek wat ik nodig heb. En als ik wat wil weten, stuur ik vaak een mailtje of via twitter een mention. De macht en invloed van internet reiken ver. Vraag maar aan mensen over wie onwelgevallige informatie staat op het wereldwijde net. Je krijgt het er nooit meer af. Ik heb onlangs het boekje wzgd? Van Jeff Jarvis gelezen. De titel staat voor Wat zou Google doen? In een hoofdstuk wordt beschreven hoe op internet een beweging ontstond die bijna tot de ondergang van het computermerk Dell leidde: iemand blogde na een reeks slechte ervaringen: ‘Dell is kut’ en hij kreeg wereldwijd bijval van mensen die vergelijkbare ervaringen hadden met Dell. Grote bedrijven als KLM, NS en KPN doen al jaren aan webcare, een klein peloton mensen houdt dagelijks in de gaten wat er via openbare weblogs, tweets en dergelijke over het bedrijf wordt gezegd. Als je moppert en het bedrijf lost het op, vragen ze of je dat dan ook van de daken wilt schreeuwen. Ik weet van voorlichters van bijvoorbeeld de provincie dat ze meelezen met wat journalisten op twitter en in blogs schrijven. Ze reageren soms aardig, venijnig of inhoudelijk. Ik heb daar geen problemen mee, anders zou ik niet openlijk overal mijn mening ventileren. Op openbare forums is het soms gênant en soms leuk om mee te lezen. Over bijvoorbeeld FC Twente, als ik in deze krant of via twentesport.com een mening poneer lees ik al snel hoe die is gevallen. Ik heb een paar weken geleden schoenen van Van Lier gekocht. Ik heb een lichte schoenentik. Deze exemplaren waren van blauw leer en afgewerkt met paarse suède. Te snel trok ik één van de paarse veters kapot. Ik stuurde Van Lier een mailtje via hun eigen site en kreeg een geautomatiseerd antwoord dat ik vooral naar hun dealers toe moest voor vragen. Dat deed ik (bij Nijhof in Hengelo) en daar kreeg te horen dat ze het niet kon helpen; ik moest maar naar Van Lier gaan… Mijn oplossing is simpel, ik koop veters die niet vloeken en ik koop nooit meer schoenen van Van Lier en dat ga ik uitgebreid vandaag twitteren. Ik ben benieuwd… Nog opvallender vond ik mijn ervaring met de krant Deventer Extra op Zondag. Een nieuwe krant van Artzet Media samen met Mediabureau Schoppema. Gaaf, een nieuw initiatief waar eerder de Krant op Zondag van Peter Storms, de Telegraaf op Zondag en Tubantia op Zondag het allemaal niet gered hebben. Dus ik zocht contact met de redactie. Eerst werd de telefoon niet opgenomen, een paar dagen later kreeg ik een zekere Eric Klein Nagelvoort aan de lijn die letterlijk liet weten geen interesse te hebben in andere media, hij had wel wat anders aan zijn hoofd. Dat geloof ik graag, maar bijvoorbeeld een item op radio of televisie is toch leuk en interessant, probeerde ik. Kansloos. Maar u moet het ook hebben van mensen die aan u hun verhaal vertellen… Maar niks. Maar ach, nu heeft Eric Klein Nagelvoort toch zijn aandacht en ik hoop oprecht dat hij het redt.
Nog geen reacties